09 20 okt. '24

De compromisloze cinema van Cis Bierinckx

25 sep. 2008
Ooit pende hij op een memoblokje volgende slogan neer: 'No Stars. No happy endings. Only time'. Een uitspraak die perfect van toepassing is op Cis Bierinckx' festivalselectie A Look Apart.

A Look Apart stelt vragen over het medium film als kunstvorm en stelt zich op als een discussieforum over cultuur, esthetiek, mens en maatschappij. De selectie is niet vrijblijvend maar dwingt de kijker tot een mentale participatie op vlak van inhoud en lectuur van het beeld. Dit betekent niet dat het een hermetisch of marginaal programma is. A Look Apart ontroert de avontuurlijke kijker zonder emotioneel te worden en focust op de essentie van film: de relatie tussen inhoud, beeld, geluid, narratieve structuren en montage. Een opvallende waarneming is dat er elk jaar weer nieuwe regisseurs opduiken die van zich laten spreken omwille van hun vastberadenheid, eigenzinnigheid en lef waarmee ze onafhankelijke films durven maken. Cineasten die niet terugdeinzen van het experiment en het doorbreken van opgelegde conservatieve dogma's die de manipulerende traditionele populistische film predikt. De openingsfilm Lake Tahoe is een prachtvoorbeeld van zulke frisse cinema en was daarom ook een van de meest opvallende (debuut)films op het laatste filmfestival van Berlijn. Dat er buiten het systeem van de Amerikaanse majors een begeesterde onafhankelijke cinema zich blijft handhaven bewijzen films als de op improvisaties gebaseerde Ballast en de wacko The Guatemalan Handshake. Ook de hoogst originele animatiefilmers Bill Plympton en Suzanne Pitt, en de films van independent peetvaders als Wayne Wang en Amos Poe vormen tegengewicht in A Look Apart. Naast fictie levert de VS ook jaarlijks opmerkelijke documentaires af die uitblinken in creatieve eigen(zinnig)heid zoals de onthutsende familieschets Must Read After My Dead en de experimenteel activistische Profit Motive And The Whispering Wind van John Gianvito. Een andere groep documentaires in A Look Apart onthult ongekende waarheden die in direct verband staan met de Israëlische bezetting van het Palestijns grondgebied. Daarnaast zet A Look Apart kunst, kunstenaars en kunstfilms in de kijker met onder andere de minimalistische maar wondermooie zwart-wit beelden van de Duitse kunstenaar Karl Kels, de visueel spectaculaire Poolse big star western Summer Love van Piotr Uklanski, en een portret over de niet op haar mond gevallen legendarische punk- en cultschrijfster Kathy Acker. De klassieker die A Look Apart dit jaar afstoft is het ten onrechte miskende meesterwerk The Honeymoon Killers van eenmalig regisseur Kastle. Ijzingwekend spel en de uitgekiende beeldregie zorgen in deze film voor een unieke, bevreemden en onheilspellende filmervaring. Een must see die beslist een van de parels uit het geheugen van de cinema is.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?