Concert: Great British Film Music
Zo zijn er uiteraard enkele befaamde Shakespeare-verfilmingen: van de Uber-klassieker 'Richard III' die van muziek werd voorzien door de grote klassieke componist William Walton. Vier decennia later maakte acteur-regisseur Kenneth Branagh furore met zijn 'Henry V' verfilming waarvoor Patrick Doyle de majestueuze muziek schreef. Niet echt een Shakespeareverfilming, wel een fantasie rond het amoureuze leven van de Bard, krijgen we in 'Shakespeare in Love' (met Joseph Fiennes, Gwyneth Paltrow, Judi Dench) waarvoor Stephen Warbeck de intens melodieuze score neerpende.
Een andere constante in de Britse cinema is de prestigieuze literatuurbewerking die somptueuze kostuumfilms oplevert waarin ook de muzikale omlijsting pracht en praal garandeert. De meest recente score uit dit concert komt uit 'Far from the Madding Crowd' (2015) met in de hoofdrollen Matthias Schoenaerts en Carey Mulligan en waarvoor Craig Armstrong de muziek componeerde. Richard Rodney Bennetts openingswals uit de Agatha Christie-verfilming 'Murder on the Orient Express' is een van zijn meest meeslepende composities en mocht zeker niet in dit programma ontbreken. De veelzijdige George Fenton tekende de speelse muziek voor 'Dangerous Liaisons' (met Glenn Close, John Malkovich, Michelle Pfeiffer) en is al decennia lang de vaste componist van Ken Loach, wat ook aan bod zal komen in dit concert.
Het begrip ‘stiff upper lip’ wordt vooral geassocieerd met een ander favoriet Engels genre: de oorlogsfilm. We verkennen die traditie beginnend met de anti-Nazi propagandafilm '49th Parallel' van de grote Michael Powell waarvoor de klassiek geschoolde Ralph Vaughan Williams een van zijn elf meesterlijke scores schreef. Ron Goodwin wierp zich in de jaren zestig op als dé kampioen van stoere muziek bij robuuste actiefilms als '633 Squadron', 'Where Eagles Dare' en 'Battle of Britain' met een plejade aan Britse sterren. De grote namen uit de trans-Atlantische acteursgilde (Dirk Bogarde, James Caan, Michael Caine, Sean Connery, Gene Hackman, Anthony Hopkins, Robert Redford, Laurence Olivier, Liv Ullmann, Ryan O’Neal) draven ook op in Richard Attenboroughs 'A Bridge too far' waarvoor John Addison de triomfantelijke score schreef.
In een overzicht van het beste van de Britse filmmuziek mag zeker de sound en de spirit van het psychedelische swinging London niet ontbreken, een begrip dat evenzeer voor mode als voor een attitude staat. Dit vinden we zeker terug in de titelmelodie van jazzcomponist John Dankworth voor 'Modesty Blaise'. John Barry, de man van de échte 007 sound, krijgen we onder meer te horen in tracks uit twee films : 'The Ipcress File' van Sidney J. Fury met de jonge Michael Caine en 'The Knack...and how to get it' van de Richard Lester, een cultfilm die ook door zijn absurdistische humor en nonchalante verteltrant perfect de tijdgeest vatte.
Sommige titels zijn nog onder voorbehoud, het volledige programma wordt later bekend gemaakt.
GREAT BRITISH FILM MUSIC CONCERT
Donderdag 22 oktober 2015 in Muziekcentrum De Bijloke Gent.
Brussels Philharmonic olv Dirk Brossé. Concert begeleid door filmfragmenten op groot scherm van klassiekers en moderne toppers uit de Britse cinema. Als eregasten van dit concert verwelkomen we Stephen Warbeck en George Fenton, wiens bekendste muziek ook wordt uitgevoerd.