Chantal Akerman Mens van het Jaar

Lees hier het volledige artikel van Dave Mestach op Knack Focus. met ook een bijdrage van artistiek directeur van Film Fest Gent Patrick Duynslaegher:
"Akerman was zogezegd gesloten, maar ik heb daar nooit veel van gemerkt. Eén keer zat ik met haar op de trein naar Parijs. Ze was op zoek naar een Amerikaanse acteur voor A Couch in New York (1996), de meest conventionele film die ze ooit heeft gemaakt. Ze vroeg me welke bekende naam die ook openstond voor experimentele cinema ik daartoe geschikt achtte. Ik suggereerde William Hurt, en hij is het ook geworden, wat ik natuurlijk plezant vind. Hollywood lag ver van haar bed, maar haar oeuvre is heel divers en helemaal niet zo ontoegankelijk als soms wordt beweerd. Jeanne Dielman was zo monumentaal dat men soms vergeet dat ze in heel verschillende genres en formaten werkte, zowel fictie, documentaires, videokunst als politieke essays maakte en persoonlijke dagboekfilms afwisselde met literaire adaptaties van Joseph Conrad (La folie Almayer, 2010) en Marcel Proust (La captive, 2000). Ze maakte immersieve cinema: haar films dompelen je onder, op een dwingende maar niet intellectualistische manier. Wat film als kunst betreft, is Akerman simpelweg de grootste en belangrijkste die België ooit heeft voortgebracht. Ze is het bewijs dat we toch niet in alles een failed state zijn."