09 20 okt. '24

10 Belgische films op Film Fest Gent!

P193io1m1u1p1q3dlkpgups1f1i2
06 okt. 2014
Een filmfestival moet een weerspiegeling zijn van wat er in eigen land aan kwaliteitsvolle cinema wordt geproduceerd. Daarom kunnen we met enige trots op deze 41e editie van Film Fest Gent niet minder dan 10 nieuwe Belgische films voorstellen. Deze gaan in nationale, Europese of wereldpremière! Daarbij zijn negen van de Belgische films voornamelijk Vlaamse producties.

Dat de Belgische cinema sterker staat dan ooit tevoren, zien we in 10 Belgische, sterke filmische pareltjes op Film Fest Gent. We krijgen enkele langverwachte bloedstollende langspeelfilms te zien, zoals 'The Loft' en 'Waste Land'. Daarbij kunnen we psychologische drama's, zoals 'Je suis à toi' , 'Eau Zoo' en 'Violet', beide ondersteund door een ontroerend camerawerk, bewonderen. Ook bewijst Film Fest Gent opnieuw dat de Belgische cinema de grenzen van het klassieke filmgenre doorbreekt in de muziekfilm 'Dance! Dance! Dance!' of in 'Lucifer', waarbij de dictatuur van het rechthoekige beeldkader radicaal verdwijnt. Bovendien is ook het genre van de documentaire goed vertegenwoordigd. ‘Maarten Van Severen: Addicted to Every Possibility’, ‘N-The Madness of Reason’ en 'Waiting For August' zijn drie indrukwekkende docu's die in première gaan tijdens Film Fest Gent.

1. ‘The Loft’ - Erik Van Looy

Deze remake van de Vlaamse film ‘Loft’ mag dan nog als een Amerikaanse film gepercipieerd worden, het gaat hier om een evenwaardige Amerikaans/ Belgische productie van Woestijnvis, met vaderlands talent, zoals Matthias Schoenaerts voor en achter de camera, zoals Van Looy maar ook D.O.P. Nicolas Karakatsanis en producente Hilde De Laere.

2.‘Je suis à toi’ - David Lambert

Van over de taalgrens is er de tweede speelfilm van David Lambert, die na een fel opgemerkte selectie op het festival van Karlovy Vary, zijn film komt presenteren op Film Fest Gent. David Lambert schuwt de rechttoe-rechtaanaanpak niet, maar hij behandelt zijn onderwerp wel consequent op een eerlijke, humane en delicate manier.

Samen met ‘Violet’ en ‘Waste Land’ is ‘Je suis à toi’ een van de drie Belgische films die deel uitmaken van de Officiële Competitie.

3. ‘Violet’ - Bas Devos

Met zijn debuutfilm ‘Violet’, visueel een van de meest geraffineerde films die op het festival te zien zijn, werd Bas Devos op de Berlinale al bejubeld als een Vlaamse Gus Van Sant. De internationale jongerenjury op het filmfestival van Berlijn, plaatste hem op het hoogste schavot "voor zijn abstracte exploratie van emoties na een tragische dood, en omwille van zijn sublieme mix van cinematografie, geluid en verhaal".

4. 'Waste Land' – Pieter Van Hees

Met ‘Waste Land’ sluit Pieter Van Hees zijn trilogie ‘Anatomie van liefde en pijn’ af met een sterke genreoefening: niet alleen een donkere policier, maar ook een intense psychologische thriller en subjectief drama over een inspecteur (onthutsende Jérémie Renier) die de wereld onder zijn voeten voelt wegzakken.s

5. ‘Lucifer’ – Gust Van den Berghe

En dan is er natuurlijk ook het nieuwste werk van de meest eigenzinnige en originele Vlaamse filmmaker van de laatste jaren: Gust Van den Berghe trakteert ons in ‘Lucifer’ alweer op een volstrekt unieke filmische ervaring waarin hij de dictatuur van het rechthoekige beeldkader radicaal links laat liggen.

6. ‘Dance! Dance! Dance!’ - Hendrik Willemyns en Ken Ochiai

De liefde van Arsenal voor beeld is reeds langer gekend en resulteerde dit jaar in een unieke film die zich afspeelt in Japan. 'Dance! Dance! Dance!' is een indrukwekkende moodboard van de nieuwe plaat 'Furu' geworden.

7. ‘Eau Zoo’ - Emilie Verhamme

Met haar eindwerk 'Tsjernobyl Hearts' won Emilie Verhamme een VAF Wildcard. Dat het geld goed besteed is, bewijst ze met 'Eau Zoo', waarin ze thema’s als kindermishandeling, uithuwelijking van minderjarige meisjes aan volwassen mannen verwerkt in een fascinerende, observerende genrefilm, gesitueerd op een eiland waar allerlei bevreemdende rituelen de dienst uitmaken.

8. ‘Maarten Van Severen: Addicted to Every Possibility’ - Moon Blaisse

Toen Moon Blaisse Van Severens zoons ontmoette, wist ze meteen dat ze een belangrijke rol zouden spelen in haar project. Terwijl we de stappen van de jongens volgen naar een veelbelovende toekomst, reconstrueren we het tumultueuze verleden van hun vader.

9. ‘N-The Madness of Reason’ - Peter Krüger

Midden vorige eeuw ruilde de Fransman Raymond Borremans het Europese continent in voor de Ivoorkust om er de allereerste encyclopedie van een nieuwe wereld samen te stellen. Helaas overleed hij toen hij aan de letter N aanbeland was. Peter Krüger creërt een poëtische, audiovisuele dialoog tussen zijn eigen reflecties en het glorieuze verleden van West-Afrika.
Er is ook een CD beschikbaar met de filmmuziek gecomponeerd door Walter Hus, die voor de zang samenwerkte met Fatoumata Diawara, de bekende Afrikaanse zangeres.

10. ‘Waiting for August’ - Teodora Ana Mihai

Deze quasi neorealistische sociale documentaire werd onlangs nog gelauwerd op Hot Docs in Toronto en won de prijs voor Beste Documentaire in Karlovy Vary. Mihai volgt de 15-jarige Georgiana Halmac die samen met haar zes jongere broers en zussen in een sociale woningblok aan de rand van de Roemeense stad Bacau woont.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?