Regisseur
Oleg Kovalov
Componist
Bela Bartok, Carl Orff, Nino Rota, W. Muradeli, Krzysztof Penderecki
Met
Valentin Grachyov, V. Shuravskaya, Boris Sitko
Editie 1992
96'
-
1991
-
Komedie
-
Taal:
Russisch
Een Russische speelfilm uit de jaren '50, De zaak van Korporaal Kotschetkow van Aleksander Razoemny, is de basis voor een bespiegeling over het historisch bewustzijn van de periode van politieke dooi in de USSR van het Chroesjtsjov tijdperk, maar ook op de Sovjet-inval in
Hongarije. De film van Razoemny vertelt een liefdesverhaal: korporaal Kotsjetkov is verliefd op de jonge Walja, maar zijn overste bemoeit zich met hun privéleven. Hij beschuldigt Walja en haar grootmoeder ervan spionnen te zijn, hem te vergiftigen of tenminste te pogen hem militaire
geheimen te ontfutselen. Kotsjetkov begint aan achtervolgingswaanzin te lijden.
Kovalov, criticus uit St. Petersburg, monteerde de oude film op een nieuwe manier: Hij behield verscheidene sequensen, terwijl hij andere verving met uittreksels uit beroemde speelfilms en
documentaires, hoofdzakelijk uit de jaren '20 en '50, w.o. twee reportages over Chroestsjovs Amerika-reis en Yves Montand en Simone Signorets bezoek aan Moskou.
Het resultaat is een 'visueel gedicht' dat op een creatieve manier een bespiegeling is van de geschiedenis (en de filmgeschiedenis) van dit tijdperk. De film laat zich op die manier inpassen in de traditie van de compilatiefilm, waarvoor in de Sovjetfilm zoveel modellen bestaan.
Hongarije. De film van Razoemny vertelt een liefdesverhaal: korporaal Kotsjetkov is verliefd op de jonge Walja, maar zijn overste bemoeit zich met hun privéleven. Hij beschuldigt Walja en haar grootmoeder ervan spionnen te zijn, hem te vergiftigen of tenminste te pogen hem militaire
geheimen te ontfutselen. Kotsjetkov begint aan achtervolgingswaanzin te lijden.
Kovalov, criticus uit St. Petersburg, monteerde de oude film op een nieuwe manier: Hij behield verscheidene sequensen, terwijl hij andere verving met uittreksels uit beroemde speelfilms en
documentaires, hoofdzakelijk uit de jaren '20 en '50, w.o. twee reportages over Chroestsjovs Amerika-reis en Yves Montand en Simone Signorets bezoek aan Moskou.
Het resultaat is een 'visueel gedicht' dat op een creatieve manier een bespiegeling is van de geschiedenis (en de filmgeschiedenis) van dit tijdperk. De film laat zich op die manier inpassen in de traditie van de compilatiefilm, waarvoor in de Sovjetfilm zoveel modellen bestaan.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Oleg Kovalov
Componist
Bela Bartok, Carl Orff, Nino Rota, W. Muradeli, Krzysztof Penderecki
Met
Valentin Grachyov, V. Shuravskaya, Boris Sitko
Scenario
Oleg Kovalov
Cinematograaf
Anatoly Lapshov
Monteur
Galina Subayeva
Productiebedrijven
Lenfilm Studio
Meer informatie
Taal
Russisch
Productielanden
Sovjet Unie
Jaar
1991