- ...
- home
- film
- portrait of ...
Volker Schlöndorff
Portrait of Valeska Gert (Nur zum Spaß, nur zum Spiel)
Regisseur
Volker Schlöndorff
Componist
Friedrich Meyer
Met
Volker Schlöndorff, Valeska Gert, Pola Kinski
Editie 1979
60'
-
1977
-
Documentaire
-
Taal:
Duits
De echte titel van deze film, die uitgenodigd is voor het komende filmfestival van Los Angeles is NUR ZUM SPASSNUR ZUM SPIEL, KALEIDOSCOP VALESKA GERT.
Deze film is het portret van een van de oude grote gloriën van de Duitse Kinema en kabaretgrootheden, beroemd voor haar expressionistische dansen en rollen in films als bij voorbeeld DREIGROSSCHENOPER. Valeska Gert is een oude glorie die met Pabst werkte en ook eens met de Fransman Renoir voor diens film NANA. Valeska Gert verkeert nog steeds in goede gezondheid en Volker Schlöndorff leerde haar kennen terwijl hij DER FANGSCHUSS aan het draaien was. In die film speelt zij ook een rol. Tijdens het draaien vertelde ze hem en zijn filmploeg verhalen uit de jaren twintig, dertig en veertig. Het betrof natuurlijk haar filmkarrière te Berlijn, Parijs en New-York. De meesten van de filmploeg hadden nauwelijks of nooit gehoord van Valeska Gert, maar iedereen luisterde aandachtig en gefascineerd naar haar verhaal en herinneringen. Op dat moment besloot Schlöndorff een film te maken over haar. De film openbaart de exotische en extroverte wereld van de nog steeds temperamentvolle Valeska Gert, die nu in een "Bohemian splendour" leeft op het eiland Sylt. In de film zitten een paar rare fragmenten die het "atletische" dansen van Valeska Gert tonen die uiteraard een overblijfsel zijn uit haar "stille film"-period. Mevrouw Valeska Gert is tot op vandaag onkonventioneel gebleven, zoals ze altijd is geweest en het is dan ook zo dat we ze door Schlöndorff voorgesteld krijgen. Voor de regisseur was het ook dit onkonventionele die zo opviel toen hij haar ging opzoeken. Ze woont ver afgezonderd midden in een villa en residentiewijk. Haar huis is een klein "hutje" waar men kan lezen dat daar Valeska Gert woont.
Deze film is het portret van een van de oude grote gloriën van de Duitse Kinema en kabaretgrootheden, beroemd voor haar expressionistische dansen en rollen in films als bij voorbeeld DREIGROSSCHENOPER. Valeska Gert is een oude glorie die met Pabst werkte en ook eens met de Fransman Renoir voor diens film NANA. Valeska Gert verkeert nog steeds in goede gezondheid en Volker Schlöndorff leerde haar kennen terwijl hij DER FANGSCHUSS aan het draaien was. In die film speelt zij ook een rol. Tijdens het draaien vertelde ze hem en zijn filmploeg verhalen uit de jaren twintig, dertig en veertig. Het betrof natuurlijk haar filmkarrière te Berlijn, Parijs en New-York. De meesten van de filmploeg hadden nauwelijks of nooit gehoord van Valeska Gert, maar iedereen luisterde aandachtig en gefascineerd naar haar verhaal en herinneringen. Op dat moment besloot Schlöndorff een film te maken over haar. De film openbaart de exotische en extroverte wereld van de nog steeds temperamentvolle Valeska Gert, die nu in een "Bohemian splendour" leeft op het eiland Sylt. In de film zitten een paar rare fragmenten die het "atletische" dansen van Valeska Gert tonen die uiteraard een overblijfsel zijn uit haar "stille film"-period. Mevrouw Valeska Gert is tot op vandaag onkonventioneel gebleven, zoals ze altijd is geweest en het is dan ook zo dat we ze door Schlöndorff voorgesteld krijgen. Voor de regisseur was het ook dit onkonventionele die zo opviel toen hij haar ging opzoeken. Ze woont ver afgezonderd midden in een villa en residentiewijk. Haar huis is een klein "hutje" waar men kan lezen dat daar Valeska Gert woont.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Volker Schlöndorff
Componist
Friedrich Meyer
Met
Volker Schlöndorff, Valeska Gert, Pola Kinski
Scenario
Volker Schlöndorff
Cinematograaf
Michael Ballhaus
Monteur
Gisela Haller
Producent
Eberhard Junkersdorf
Meer informatie
Taal
Duits
Productielanden
West-Duitsland
Jaar
1977