Regisseur
Alejandro Agresti
Componist
Paul M. van Brugge
Met
Alejandro Agresti, Roy Ward, Adrian Brine
Editie 1992
82'
-
1992
-
Drama
-
Taal:
Nederlands, Spaans, Engels
De sleutel tot deze verontrustende thriller ligt in het tweede woord van de titel 'crimes', misdaden in het meervoud, en niet in de ene 'misdaad' waar het schijnbaar om gaat. De film vertelt het verhaal van Tim, een teruggetrokken jongeman wiens enig plezier in het leven er lijkt in te bestaan radio-onderdelen te stelen. Op een dag echter verneemt hij een dat zijn beste
vriend Alex zelfmoord heeft gepleegd. Tim gelooft het niet en en begint een onderzoek, omdat hij gelooft dat "Mensen niet sterven; ze worden vermoord" en dat Alex een te opgewekt iemand was om zomaar zelfmoord te plegen. De Nederlandse kritiek had het vooral over de 'misdaad' van Alex' dood, niet over de ruimere 'misdaden' die Agresti bedoelde. "Ik had niets anders verwacht", zegt hij. "Ik wist dat ze er te dicht zouden op zitten om te zien dat het over de Nederlandse samenleving ging, over hoe de onzin van het kapitalisme de passie en de geest van de mensen vernietigt. In Nederland kan je duidelijk zien wat het kapitalisme
voortbrengt: één grote middle class. Iedereen gelooft dat consumeren en materialisme hen gelukkig zal maken. Dat is onzin. De realiteit van het kapitalisme is aanwezig in elk onderdeel van de film: in de architectuur, in de jobs van de mensen, zelfs in de shots en in de koele kleuren, alsof mensen in een ziekenhuis leven."
vriend Alex zelfmoord heeft gepleegd. Tim gelooft het niet en en begint een onderzoek, omdat hij gelooft dat "Mensen niet sterven; ze worden vermoord" en dat Alex een te opgewekt iemand was om zomaar zelfmoord te plegen. De Nederlandse kritiek had het vooral over de 'misdaad' van Alex' dood, niet over de ruimere 'misdaden' die Agresti bedoelde. "Ik had niets anders verwacht", zegt hij. "Ik wist dat ze er te dicht zouden op zitten om te zien dat het over de Nederlandse samenleving ging, over hoe de onzin van het kapitalisme de passie en de geest van de mensen vernietigt. In Nederland kan je duidelijk zien wat het kapitalisme
voortbrengt: één grote middle class. Iedereen gelooft dat consumeren en materialisme hen gelukkig zal maken. Dat is onzin. De realiteit van het kapitalisme is aanwezig in elk onderdeel van de film: in de architectuur, in de jobs van de mensen, zelfs in de shots en in de koele kleuren, alsof mensen in een ziekenhuis leven."
Image gallery
Generiek
Regisseur
Alejandro Agresti
Componist
Paul M. van Brugge
Met
Alejandro Agresti, Roy Ward, Adrian Brine
Scenario
Alejandro Agresti
Cinematograaf
Néstor Sanz
Monteur
Stefan Kamp
Producent
Kees Kasander, Denis Wigman
Meer informatie
Taal
Nederlands, Spaans, Engels
Productielanden
Argentinië, Nederland
Jaar
1992