Deze tekst is weergegeven zoals oorspronkelijk neergeschreven in de festivalbrochure en bevat gedateerde visies op de samenleving, die mogelijk als kwetsend en problematisch ervaren kunnen worden. Als organisatie die inzet op diversiteit en tolerantie in de maatschappij staan wij niet achter de visies in onderstaande tekst. Het weergeven van de oorspronkelijke teksten kadert in de bredere archiefvisie van Film Fest Gent die de geschiedenis van het festival authentiek tracht weer te geven. Heb je een vraag of melding voor onze redactie? Mail dan naar info@filmfestival.be.
De Spaanse film lijkt een beetje in een creatief slop te zitten. Zijn de films technisch allemaal piekfijn verzorgd (met fotografen als Teo Escamilla of Juan Amoros, bekwame acteurs als Rey, Rabal, Angela Molina en een aantal eersterangs regisseurs als Saura, Gutierrez Aragon, Trueba en Almodo-var), inhoudelijk lijkt het vat een beetje leeggelopen. Saura beleefde met 'La Noche Oscura' een absoluut dieptepunt en behalve Almodovar is er in Spanje geen echte filmauteur meer. Toch duikt er hier of daar nog wel een goede film op, zoals deze merkwaardige geschiedenis van lsasi-Isasmendi, maker van het Spaanse kassucces 'El Perro'. In een onooglijk dorpje in de zg. 'Region', een mythische streek, ligt op een zonnige ochtend een lijk tegen de fontein op het dorpsplein. Niemand weet wie de dode is en niemand weet hoe of wanneer het lijk daar terechtgekomen is. Men roept dan maar de hulp in van Kapitein Medina van het nabijgelegen legerkamp Fort San Mumud. Voorts wordt onmiddellijk getelegrafeerd naar de provinciehoofdstad om een rechter te roepen. Die is echter onbereikbaar. Het lijk wordt in een groot wijnvat gedompeld. Als de rechter aankomt breekt in feite de ontknoping aan van een ingewikkelde geschiedenis die een aantal weken eerder was begonnen met de ontsnapping van twee soldaten uit hetzelfde Fort San Mamud. De geheimzinnigheid rond de figuur van Kolonel Olvera, dubieuze economische belangen en de betrokkenheid van twee hoertjes zijn elementen in deze wat bizarre thriller die slechts op het allerlaatste ogenblik een onverwachte ontknoping krijgt. Antonio Isasi, die slechts enkele films regisseerde maar er meer produceerde (voor o.m. Jose Luis Borau en Carlos Saura), maakte hier een vaardige thriller rond de bekrompenheid van het platteland, de kuiperijen van plaatselijke gezagsdragers en militairen en de sfeer van het Spanje van de jaren '50. (wp)
Image gallery
Generiek
Antonio Isasi-isasmendi
Francisco Aguarod, Luis Fatas
Francisco Rabal, Maribel Verdú, Germán Cobos, Jose Ma Mezo, Miguel Relan, Fernando Rey, Ma Jose Moreno
Gabriel Castro
Juan Gelpi
Amat Carreras
Meer informatie
Spaans
Spanje
El aire de un crimen van Juan Benet
1988