Regisseur
Konstantin Lopushansky
Componist
Aleksandr Zhurbin
Met
Rolan Bykov, Iosif Ryklin, Viktor Mikhaylov
Editie 1987
87'
-
1986
-
Drama
-
Taal:
Russisch
Wat door enkelen al te lichtzinnig de Sovjet-Day After wordt genoemd begint de dag na de fatale druk op de knop. Met dit gegeven houdt de gelijkenis in feite op. Bovendien benadert Konstantin Lopoetsjanski's film het thema van de postnucleaire holocaust veel meer vanuit de cerebrale hoek dan het sentimentele The Day After.
Volgens geruchten zou de fatale druk op de knop nog wel per ongeluk zijn gebeurd. Een Russisch technicus die de choke van de koffieautomaat aan het gebruiken was zou niet tijdig tegenorder hebben kunnen geven. De overlevende in de hoofdrol is een oude Nobelprijswinnaar. Samen met zijn stervende vrouw en enkele medewerkers heeft hij onderkomen gevonden in de kelderverdieping van een museum. Daar schrijft de professor brieven naar zijn zoon Erik die wordt vermist.
Hij verlaat zijn schuilplaats enkel om een eindje verderop een groep wezen te helpen in een Protestantse kerk. Elders worden op de zwarte markt medicijnen verhandeld en spelen gekken roulette tussen puin en ruïne. De hele tijd stellen de mensen in de
kelderverdieping zich vragen over leven en dood. Vragen en niets dan vragen.
Uiteindelijk verlaten de overlevenden de schuilplaats en de professor verkiest om bij de wezen verder te leven .
Samen met hen viert hij nog een ontroerend kerstfeest en sterft kort daarop.
De laatste beelden tonen de kinderen die op stap trekken door de eindeloze sneeuwvlakte en het puin, een ongekende toekomst tegemoet.
De hele film pendelt tussen een ondergrondse bunker en een apocalyptische aardbodem van slijk en puin onder een eeuwig schemerdonker.
Aan de deprimerende kijk op het einde van de mensheid verbindt Lopoetsjanski een soort profetie of waarschuwing, die zeer geloofwaardig overkomt. (vrij naar pers-dossier)
Volgens geruchten zou de fatale druk op de knop nog wel per ongeluk zijn gebeurd. Een Russisch technicus die de choke van de koffieautomaat aan het gebruiken was zou niet tijdig tegenorder hebben kunnen geven. De overlevende in de hoofdrol is een oude Nobelprijswinnaar. Samen met zijn stervende vrouw en enkele medewerkers heeft hij onderkomen gevonden in de kelderverdieping van een museum. Daar schrijft de professor brieven naar zijn zoon Erik die wordt vermist.
Hij verlaat zijn schuilplaats enkel om een eindje verderop een groep wezen te helpen in een Protestantse kerk. Elders worden op de zwarte markt medicijnen verhandeld en spelen gekken roulette tussen puin en ruïne. De hele tijd stellen de mensen in de
kelderverdieping zich vragen over leven en dood. Vragen en niets dan vragen.
Uiteindelijk verlaten de overlevenden de schuilplaats en de professor verkiest om bij de wezen verder te leven .
Samen met hen viert hij nog een ontroerend kerstfeest en sterft kort daarop.
De laatste beelden tonen de kinderen die op stap trekken door de eindeloze sneeuwvlakte en het puin, een ongekende toekomst tegemoet.
De hele film pendelt tussen een ondergrondse bunker en een apocalyptische aardbodem van slijk en puin onder een eeuwig schemerdonker.
Aan de deprimerende kijk op het einde van de mensheid verbindt Lopoetsjanski een soort profetie of waarschuwing, die zeer geloofwaardig overkomt. (vrij naar pers-dossier)
Wat door enkelen al te lichtzinnig de Sovjet-Day After wordt genoemd begint de dag na de fatale druk op de knop. Met dit gegeven houdt de gelijkenis in feite op. Bovendien benadert Konstantin Lopoetsjanski's film het thema van de postnucleaire holocaust veel meer vanuit de cerebrale hoek dan het sentimentele The Day After.
Volgens geruchten zou de fatale druk op de knop nog wel per ongeluk zijn gebeurd. Een Russisch technicus die de choke van de koffieautomaat aan het gebruiken was zou niet tijdig tegenorder hebben kunnen geven. De overlevende in de hoofdrol is een oude Nobelprijswinnaar. Samen met zijn stervende vrouw en enkele medewerkers heeft hij onderkomen gevonden in de kelderverdieping van een museum. Daar schrijft de professor brieven naar zijn zoon Erik die wordt vermist.
Hij verlaat zijn schuilplaats enkel om een eindje verderop een groep wezen te helpen in een Protestantse kerk. Elders worden op de zwarte markt medicijnen verhandeld en spelen gekken roulette tussen puin en ruïne. De hele tijd stellen de mensen in de
kelderverdieping zich vragen over leven en dood. Vragen en niets dan vragen.
Uiteindelijk verlaten de overlevenden de schuilplaats en de professor verkiest om bij de wezen verder te leven .
Samen met hen viert hij nog een ontroerend kerstfeest en sterft kort daarop.
De laatste beelden tonen de kinderen die op stap trekken door de eindeloze sneeuwvlakte en het puin, een ongekende toekomst tegemoet.
De hele film pendelt tussen een ondergrondse bunker en een apocalyptische aardbodem van slijk en puin onder een eeuwig schemerdonker.
Aan de deprimerende kijk op het einde van de mensheid verbindt Lopoetsjanski een soort profetie of waarschuwing, die zeer geloofwaardig overkomt. (vrij naar pers-dossier)
Volgens geruchten zou de fatale druk op de knop nog wel per ongeluk zijn gebeurd. Een Russisch technicus die de choke van de koffieautomaat aan het gebruiken was zou niet tijdig tegenorder hebben kunnen geven. De overlevende in de hoofdrol is een oude Nobelprijswinnaar. Samen met zijn stervende vrouw en enkele medewerkers heeft hij onderkomen gevonden in de kelderverdieping van een museum. Daar schrijft de professor brieven naar zijn zoon Erik die wordt vermist.
Hij verlaat zijn schuilplaats enkel om een eindje verderop een groep wezen te helpen in een Protestantse kerk. Elders worden op de zwarte markt medicijnen verhandeld en spelen gekken roulette tussen puin en ruïne. De hele tijd stellen de mensen in de
kelderverdieping zich vragen over leven en dood. Vragen en niets dan vragen.
Uiteindelijk verlaten de overlevenden de schuilplaats en de professor verkiest om bij de wezen verder te leven .
Samen met hen viert hij nog een ontroerend kerstfeest en sterft kort daarop.
De laatste beelden tonen de kinderen die op stap trekken door de eindeloze sneeuwvlakte en het puin, een ongekende toekomst tegemoet.
De hele film pendelt tussen een ondergrondse bunker en een apocalyptische aardbodem van slijk en puin onder een eeuwig schemerdonker.
Aan de deprimerende kijk op het einde van de mensheid verbindt Lopoetsjanski een soort profetie of waarschuwing, die zeer geloofwaardig overkomt. (vrij naar pers-dossier)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Konstantin Lopushansky
Componist
Aleksandr Zhurbin
Met
Rolan Bykov, Iosif Ryklin, Viktor Mikhaylov
Cinematograaf
Nikolai Pokoptsev
Monteur
Tatyana Pulina
Producent
Yuri Golynchik, Raisa Nedashkovskaya
Meer informatie
Taal
Russisch
Productielanden
Rusland
Jaar
1986