Een postbode rijdt door de stad met zijn bestelwagentje. Hij bezorgt een groot postpakket bij het huis waar Johan en Karel samen wonen. Het pakket, een erfenis van Karels oom, wordt door Johan opengemaakt. Deze erfenis, deze restanten van een intens leven, werkt op het bestaan van de twee personages en verscherpt hun onderhuidse machtstrijd die zich, vooral bij het begin, aan tafel afspeelt. Johan en Karel kunnen niet zonder elkaar maar zijn evenmin en staat elkaar wezenlijk te raken. Hun dagelijkse gesprekken bedekken en onthullen wederzijdse wreedheden. Karel probeert controle te krijgen over het huis, probeert of hij zich daar in zijn eentje kan vermaken. Johan ontmoet een enquêtrice op straat: zij vullen elkaars enquêtes in. Het meisje geeft antwoorden die van clichés uitgaan maar die een vreemde wending aan die clichés geven. Zij kan het spel spelen, zich in iemand anders verplaatsen zonder haar nuchterheid te verliezen. Haar frisheid brengt Johan even in de war. Een andere vrouw vlucht haar huis uit en komt bij Karel terecht. Zoals een wervelwind komt ze en gaat ze weg. Karels gedrag in haar bijzijn is clichématig. Hij kan het ware leven niet grijpen. Als twee moderne vampiers houden Karel en Johan zich afzijdig van de werkelijkheid en teren zij op elkaars aanwezigheid. De deur van het huis is een film over twee mensen die altijd te laat zijn.
(Persmap)
Heddy Honigmann (Lima 1951) is van Nederlandse nationaliteit sinds 1978. Maakte enkele korte en halflange films sinds 1979, w.o. De Overkant (1981) en De Witte Paraplu (1982). Angiola Janigro (Firenze 1947) schreef en regisseerde theaterstukken sinds 1976 en maakte films sinds 1974. De deur van het huis is beider langspeeldebuut.
Image gallery
Generiek
Heddy Honigmann, Angiola Janigro
Johan Leysen, Titus Muizelaar, Catherine ten Bruggencate
Heddy Honigmann, Angiola Janigro
Mat van Hensbergen
Jan Wouter van Reijen
Rolf Orthel
Meer informatie
Nederlands
Nederland
1985