George A. Romero

Creepshow

Regisseur George A. Romero Componist John Harrison Met Hal Holbrook, Leslie Nielsen, Adrienne Barbeau
Editie 1983
120' - 1982 - Fantasy, Komedie, Horror - Taal: Engels
GEORGE A. ROMERO
Horrorfilmspecialist die in 1968 debuteerde met de zombiefilm NIGHT OF THE LIVING DEAD, culthorrorfilm bij uitstek. Hoewel in de Bronx geboren is Romero altijd actief geweest in Pittsburg en dat zie je ook in zijn films. In 1973 volgde de sociale horrorfilm THE CRAZIES (ooit vertoond tijdens het filmgebeuren), nadien de vampierenfilm MARTIN (1977) maar de commerciële doorbraak kwam met DAWN OF THE DEAD (1979), een spectaculaire remake van NIGHT. In '80 kwam het vrijwel onuitgegeven gebleven KNIGHTRIDERS. Momenteel werkt hij aan DAY OF THE DEAD, sluitstuk van zijn zombietrilogie.

Creepshow
Donder & bliksem. Een stout jongetje wordt door vaderlief met een klets om de oren bedacht en naar bed toegestuurd. Het verongelijkte joch verslindt groen van nijd een groezelig stripverhalenbundel. Ondertussen verschijnt een angstaanjagende figuur aan het venster… Een eerste luik van CREEPSHOW vangt aan: "Vaderdag," een verhaal over een misprezen aartsvader die uit het graf rijst om zijn verjaardagstaart aan te snijden. Volgen nog vier smeuïger vertellingen. "De eenzame dood van Jordy Verrill" brengt een naieve hillibilly in beeld die plots een meteoor in zijn achtertuin ontdekt en daar zéér nare ervaringen mee heeft. Derdens is er "Iets dat je overspoelt'', oftewel een zeer dramatisch verhaal over een onmogelijke liefde tussen twee individuen. "De krat" daarentegen is minder romantisch: u ondergaat het "wetenschappelijk" onderzoek met betrekking tot een in het poolgebied opgeviste antieke kist, waarin zich iets speciaals bevindt. Het geheel wordt fris en opgewekt afgerond met "Ze komen er aan'' niet direct de atoomraketten tenzij in vermomming, maar wel een resem insecten die een rijkaard het vuur aan de schenen leggen.

Juist, CREEPSHOW is een horrorfilm waarin heel wat talenten terzake de krachten gebundeld hebben. Eerst en vooral is er George Romero, een van de weinige nog in leven zijnde B-film cineasten die het genre respecteert en liefheeft. Tweedens is er het script van Stephen King. Bedoeld als parodie op Amerikaanse horrorstrips. Tussen de verhalen door mengt Romero trouwens grappen over dat soort literatuur. Derdens zijn er de speciale make up effecten van Tom Savini. Vreselijk degoutant (zoals U op bijgaande foto kan vaststellen), en irreëel. CREEPSHOW is inderdaad pure grand guignol, van grote klasse.

Wie de horrorfilm verafschuwt, komt best niet kijken. Wie van droom en fantasie à la Fisher, Gilling (kortom de jaren zestig) hield, kan in CREEPSHOW zijn hart ophalen. Laten we ook even Romero zelf aan het woord (met dan aan "Cinema Magazine") waarbij u zelf besluiten kan dat CREEPSHOW ook niet opportunistisch oogt naar het vulgaire gehak uit FRIDAY THE 13TH en andere hakbijlfilms. "Eerlijk gezegd, ik hou niet van al die slash en stalkfilms van vandaag. De meeste hebben een acuut gebrek aan humor, en ik begrijp zelden of nooit waarom ze worden gemaakt. Het lijkt meer op mensen die zakelijke overeenkomsten maken in plaats van films. Iemand neemt een populair idee en maakt er een film van, alleen maar om er een film van te maken. Daarom lijken al die films zo op elkaar. Je ziet steeds een waanzinnige killer die op blote meisjes uit is. Het is altijd hetzelfde. Je ziet zo goed als nooit een film met een echt origineel idee erachter, dat stoort me. Het stoort me dat die films worden gemaakt, en dan mogen er mensen zijn die me komen vertellen dat het net hetzelfde is als THE TEXAS CHAIN SAW MASACRE, en dan ben ik het daar niet mee eens. Dat was wél een goeie film. Ik begrijp niet dat er nog steeds een publiek blijft bestaan voor die slash & stalk-films. In deze business ben je toch verantwoordelijk voor het publiek, en dan vind ik niet dat je de mensen in de maling mag nemen. Als ik ga kijken naar een film als SILENT SCREAM of HE KNOWS YOU'RE ALONE, die origineel zijn van opzet, dan ga ik daar naartoe omdat ik van het genre hou. Ik zit dan wel in een lege zaal, en ik weet niet of die films bij jullie iets hebben gedaan. Bij mij thuis komt daar geen kat naar kijken. Zoiets wil ik niet voor CREEPSHOW. Ik wil dat deze film uit die routine komt. Ik wil dat die film niet alleen populair is bij de jeugd.".

Image gallery

0ebf1762 8332 4546 9e23 0dbf43f9b011

Generiek

Regisseur

George A. Romero

Componist

John Harrison

Met

Hal Holbrook, Leslie Nielsen, Adrienne Barbeau

Scenario

Stephen King

Cinematograaf

Michael Gornick

Monteur

Pasquale Buba, Paul Hirsch, George A. Romero, Michael Spolan

Producent

Richard P. Rubinstein

Meer informatie

Taal

Engels

Productielanden

Verenigde Staten van Amerika

Jaar

1982

Filmografie

George A. Romero
Expostulations (short 1962), Night of the Living Dead (1968), There's Always Vanilla (1971), Hungry Wives (1972), The Crazies (1973), O.J. Simpson: Juice on the Loose (1974), The Amusement Park (1975), Magic at the Roxy (1976), Martin (1977), Dawn of the Dead (1978), Creepshow (1982), Knightriders (1981), John Paul in Day of the Dead (1985), Monkey Shines (1988), Due occhi diabolici (1990), The Dark Half (1993), Resident Evil 2 Commercial (short 1998), Bruiser (2000), Land of the Dead (2005), Diary of the Dead (2007), Survival of the Dead (2009).