- ...
- home
- film
- buffalo bill ...
Robert Altman
Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson (Buffalo Bill and the Indians)
Regisseur
Robert Altman
Componist
Richard Baskin
Met
Paul Newman, Joel Grey, Kevin McCarthy
Editie 1979
123'
-
1976
-
Western, Komedie
-
Taal:
Engels
Bekroond met de Eerste Prijs op het Festival van Berlijn in 1976, grootste vedette op het Festival van Deauville in 1976, slechts tweemaal vertoond tot nu toe in België, daar komt eindelijk BUFFALO BILL naar Gent.
Robert Altman wordt in vele kringen en in de meeste vak tijdschriften over film, de belangrijkste kineast van zijn generatie genoemd. Zijn twee nieuwste films, nl. THREE WOMEN en A WEDDING tot de "evenementen" van de jongste filmseizoenen en sommige van zijn films zoals THIEVES LIKE US behoren tot de beste analyzes en introspekties die er op filmisch gebied over Amerika bestaan. Iedereen zal dan ook met grote verwachting uitkijken naar deze BUFFALO BILL die dan toch eindelijk en na vele moeilijkheden kan uitkomen.
JOHN MACCABE AND MRS. MILLER hebben blijkbaar niet volstaan voor Robert Altman om het "Wilde Westen" te analyzeren, om de wortels van het "Wilde Kapitalisme" bloot te leggen. Want inderdaad, het heroïsche verleden van de Amerikanen, hun rush naar de Grote Oceaan, dwars door de onherbergzaamheid van het onverkende kontinent, dit is de kern die gans de Amerikaanse mentaliteit en hedendaagse samenleving bepaalt. Altman zou natuurlijk geen Altman heten indien hij zich niet zou bezig houden met de "echte" Buffalo Bill: dus zeker niet die uit de legenden en andere verhalen. Buffalo Bill is dus niet een cowboy die wakker ligt van de bisons, maar een bikkelhard zakenman die een cirkus runt. Hij is omgeven door een "staff" en de inkarnatie van de ideale Amerikaan. De bedrijfsleuze is: "het profijt, het profijt en nogmaals het profijt". Iedere alerte toeschouwer zal dus onmiddellijk merken dat Altman andermaal niet een "verhaaltje" filmt, maar de Amerikanen in hun hemd aan het zetten is. Met deze film heeft Altman de perfektie van zijn kunst, die hij in latere films als THREE WOMEN en A WEDDING met meer dan overtuiging etaleert, bereikt.
BUFFALO BILL AND THE INDIANS is een sublieme evokatie van het verband dat bestaat tussen "Geschiedenis" en "Legende". En Robert Altman, die tevens een van de weinige Amerikaanse regisseurs is die alle genres behandelt, is natuurlijk nuchter genoeg om precies dat in zijn films te ensceneren: op een bepaald ogenblik roept er trouwens iemand in het cirkus dat niets zo dicht bij het leven staat als "de show". Een grote regisseur en een grote film dus: men verzinkt weg in de beeldentaal, de fantazie van de film, en toch wordt men er permanent aan herinnerd dat het film is, dat u ook in het leven staat ….
(vrij vertaald uit "Ecran")
Robert Altman wordt in vele kringen en in de meeste vak tijdschriften over film, de belangrijkste kineast van zijn generatie genoemd. Zijn twee nieuwste films, nl. THREE WOMEN en A WEDDING tot de "evenementen" van de jongste filmseizoenen en sommige van zijn films zoals THIEVES LIKE US behoren tot de beste analyzes en introspekties die er op filmisch gebied over Amerika bestaan. Iedereen zal dan ook met grote verwachting uitkijken naar deze BUFFALO BILL die dan toch eindelijk en na vele moeilijkheden kan uitkomen.
JOHN MACCABE AND MRS. MILLER hebben blijkbaar niet volstaan voor Robert Altman om het "Wilde Westen" te analyzeren, om de wortels van het "Wilde Kapitalisme" bloot te leggen. Want inderdaad, het heroïsche verleden van de Amerikanen, hun rush naar de Grote Oceaan, dwars door de onherbergzaamheid van het onverkende kontinent, dit is de kern die gans de Amerikaanse mentaliteit en hedendaagse samenleving bepaalt. Altman zou natuurlijk geen Altman heten indien hij zich niet zou bezig houden met de "echte" Buffalo Bill: dus zeker niet die uit de legenden en andere verhalen. Buffalo Bill is dus niet een cowboy die wakker ligt van de bisons, maar een bikkelhard zakenman die een cirkus runt. Hij is omgeven door een "staff" en de inkarnatie van de ideale Amerikaan. De bedrijfsleuze is: "het profijt, het profijt en nogmaals het profijt". Iedere alerte toeschouwer zal dus onmiddellijk merken dat Altman andermaal niet een "verhaaltje" filmt, maar de Amerikanen in hun hemd aan het zetten is. Met deze film heeft Altman de perfektie van zijn kunst, die hij in latere films als THREE WOMEN en A WEDDING met meer dan overtuiging etaleert, bereikt.
BUFFALO BILL AND THE INDIANS is een sublieme evokatie van het verband dat bestaat tussen "Geschiedenis" en "Legende". En Robert Altman, die tevens een van de weinige Amerikaanse regisseurs is die alle genres behandelt, is natuurlijk nuchter genoeg om precies dat in zijn films te ensceneren: op een bepaald ogenblik roept er trouwens iemand in het cirkus dat niets zo dicht bij het leven staat als "de show". Een grote regisseur en een grote film dus: men verzinkt weg in de beeldentaal, de fantazie van de film, en toch wordt men er permanent aan herinnerd dat het film is, dat u ook in het leven staat ….
(vrij vertaald uit "Ecran")
Image gallery
Generiek
Regisseur
Robert Altman
Componist
Richard Baskin
Met
Paul Newman, Joel Grey, Kevin McCarthy
Scenario
Robert Altman, Alan Rudolph
Cinematograaf
Paul Lohmann
Monteur
Peter Appleton, Dennis M. Hill
Producent
Robert Altman
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Scenario gebaseerd op
"Indians" (Arthur Kopit)
Jaar
1976
Filmografie
Robert Altman
Modern Football (short, 1951), The Sound of Bells (short, 1952), King Basketball (short, 1952), The Last Mile (short, 1953), How to Run a Filling Station (short, 1953), The Dirty Look (short, 1954), The Builders (short, 1954), Better Football (short, 1954), The Perfect Crime (short, 1955), The Magic Bond (short, 1956), The James Dean Story (1957), The Delinquents (1957), The Party (short, 1964), The Katherine Reed Story (short, 1965), The Happening (1967), Countdown (1967), Pot au feu (short, 1967), That Cold Day in the Park (1969), M*A*S*H (1970), Brewster McCloud (1970), McCabe & Mrs. Miller (1971), Images (1972), The Long Goobye (1973), Thieves Like Us (1974), California Split (1974), Nashville (1975), Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson (1976), 3 Women (1977), A Wedding (1978), Quintet (1979), A Perfect Couple (1979), HealtH (1980), Popeye (1980), Come Back to the 5 & Dime Jimmy Dean, Jimmy Dean (1982), Streamers (1983), Secret Honor (1984), Fool for Love (1985), O.C. and Stiggs (1985), Beyond Therapy (1987), Aria (1987), Vincent & Theo (1990), The Player (1992), Short Cuts (1993), Ready to Wear (1994), Kansas City (1996), The Gingerbread Man (1998), Cookie's Fortune (1999), Dr. T & the Women (2000), Gosford Park (2001), The Company (2003), A Prairie Home Companion (2006)