09 20 okt. '24

"The Birth of A Score"

Editie 1997

Eigenlijk weten maar weinig mensen hoe een filmscore tot stand komt en wat daar allemaal bij komt kijken. Weinigen kennen het verschil tussen filmmuziek en een soundtrack en hoe een componist en een filmmaker aan een filmscore samenwerken. Dit concert licht een tip van de sluier op.

Dirk Brossé, Vlaanderens meest bekende maker van filmmuziek, biedt een rijkelijk geïllustreerde introductie tot het ontstaan en de ontwikkeling van de partituur voor een film. Hoofdthema's zijn : wàt maakt dat je muziek vaak herkent als filmmuziek; op welke manier geeft de componist een betekenisdimensie aan een klankloos beeld, hoe schrijft hij zijn muzikaal 'verhaal' en hoe werkt hij het uit om er een dramatische functionaliteit aan te geven ?

Hij overloopt kort de evolutie van de filmmuziek tijdens de beginjaren, hoe gevestigde componisten als Milhaud, Saint-Saens, Satie, Sjostakovitsj, Prokofjev, Korngold en Honegger aandacht kregen voor film en hoe filmmuziek evolueerde tot een métier en een specifieke compositievorm. Daarbij worden Europa en de Verenigde Staten met elkaar in contrast geplaatst aan de hand van werk van Nino Rota en John Williams.

Vervolgens illustreert Dirk Brossé aan de hand van de film "Daens" hoe filmmuziek in de film komt én licht hij een tip van de sluier op voor de muziek die hij op dit ogenblik voorbereidt voor "Waar blijft het Licht ?", de nieuwe film van Stijn Coninx.

In het tweede deel brengen enkele vooraanstaande componisten van filmmuziek eigen werk ten gehore, telkens ingeleid door een filmfragment en een gesprek met de componist.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?