D0b4da7c ef62 4527 b778 c30203e74128

Martin Kohlstedt x Son of the White Mare

Editie 2022 Videodroom

De Duitse experimentele pianist-componist Martin Kohlstedt creëerde een waaier aan 'modules', zijn muzikale equivalent van een woord. De ordening van deze bouwstenen - en dus van zijn muzikale conversatie - wordt beïnvloed door zijn emoties, de vibes van het publiek en de sfeer in de zaal. Hierdoor is geen enkel liveconcert hetzelfde: een module klinkt live nooit twee keer hetzelfde en wordt nooit gevolgd door dezelfde module. Improvisatie is dus een integraal onderdeel van ‘s mans werk - in de meeste gevallen heeft hij zelfs geen setlist. “Het is van levensbelang dat ik niet in een routine verval. Ik wil steeds iets nieuws en creatiefs doen”, aldus Kohlstedt. En dat mag je letterlijk nemen.

Met zijn modulaire composities geeft Kohlstedt een nieuwe dimensie aan klassieke muziek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij jaren geleden gevraagd werd om er een TEDx Talk over te geven.
Kohlstedt, die opgroeide in de bossen van Thüringen, houdt vooral van de spontaniteit van modulaire muziek. Composities worden op verschillende momenten telkens weer aangevuld, vervangen of verbeterd. Zo schreef hij ‘OLV’ op zijn veertiende, maar blijft hij schaven aan deze compositie.

Voor Kohlstedt zijn liveshows misschien nog belangrijker dan studioalbums. “Een album is best beperkend voor mij”, geeft de pianist toe. “Het kan slechts één versie van een bepaald stuk bevatten - vaak gewoon de eerste versie die ik bedenk. De ontwikkeling van het stuk begint daarna pas, als ik het live breng en ontdek in welke verschillende tempo’s en toonsoorten het stuk gespeeld kan worden.”. Meteen ook de reden waarom Kohlstedt reworks van zijn albums uitbrengt. ‘TAG’, ‘NACHT’, ‘STROM’, ‘STRÖME’ en ‘FLUR’ en de bijbehorende ‘Reworks’ kregen internationaal lovende kritieken.

Zijn plaat ‘FLUR’ (2020) - dat vleugel, synthesizers en elektronica vernuftig weet te combineren - schreef hij tijdens de coronapandemie. En dat hoor je: de sfeer slingert - parallel met Kohlstedts innerlijke wereld - van licht naar donker; tussen angst en kalmte, het rationele en het ingebeelde. Klaaglijke pianoklanken (opener ‘LUN’), uitkijkend naar de lente (het fladderende ‘ZIN’ - vergezeld van vogelzang), onrustig (‘QUO’), dramatisch (‘NOX’) of net kwetsbaar (‘PAN’): ‘FLUR’ toont het enorme scala aan tonen die een meester uit één enkel instrument kan halen.

Naast zijn eigen producties componeert Martin Kohlstedt voor films, toneelstukken, podcasts en audioboeken; hij runt zijn eigen platenlabel en probeert duurzaam te leven. Hij kocht 1,2 hectare land in Thüringen, dat hij herbebost met het geld van zijn kaartverkoop. Een opmerkelijke kerel, dat mag gezegd worden, en hij zal de geanimeerde cultklassieker Son of the White Mare live van een nieuwe score voorzien als onderdeel van het VIDEODROOM-programma.