Films in competitie
De Officiële Competitie is een onderdeel van Film Fest Gent sinds 1985 en wil de impact van muziek op cinema in de kijker zetten. Aan het einde van de rit zijn er twee filmprijzen te winnen: de Grand Prix voor Beste Film en de Georges Delerue Award voor Beste Soundtrack of Sounddesign.

De eerste FFG-merch is er!
Voor zijn 50ste editie liet Film Fest Gent, in samenwerking met studenten Industrieel Productontwerpen van Howest en het Gentse designlabel Volmaakt, merchandiseproducten ontwikkelen uit gebruikte promotiematerialen. Gedateerde vlaggen, roll-updoeken en oud papier beleven een tweede jeugd. Ontdek onze tassen, documenthoezen, bloempotten en notitieboekjes!
Openings- en slotfilm van FFG2023
Een greep uit 2x25
25 componisten, 25 filmmakers, 25 ultieme symbioses van muziek en cinematografie die helemaal passen binnen het DNA van Film Fest Gent en de World Soundtrack Awards.
Onze concerten tijdens Film Fest Gent
Ontdek de filmmuziekconcerten
Nicola Piovani krijgt Lifetime Achievement Award op WSA2023

Line-up PRESS PLAY: Music in Games - The Legend of Zelda, The Last of Us, Final Fantasy en meer
Ontdek het programma voor VIDEODROOM 2023
Jaarlijks beëdigen Film Fest Gent en VIERNULVIER een eigenzinnig huwelijk tussen muziek en cinema met het programma VIDEODROOM, een eclectische smeltkroes van audiovisuele voorstellingen en nieuwe scores bij obscure films. Van 10 tot 21 oktober 2023 biedt VIDEODROOM dan ook een heerlijke, alternatieve trip door de nachten van Film Fest Gent. Het volledige programma van VIDEODROOM wordt stapsgewijs aangekondigd in de loop van de zomer.
Deze componisten komen naar PRESS PLAY: Music in Games
Componisten Stephanie Economou (Assassin’s Creed Valhalla), Borislav Slavov (Baldur’s Gate III, Divinity: Original Sin II), Gordy Haab (Star Wars Battlefront, Star Wars Jedi: Survivor), Stephen Barton (Star Wars Jedi, Call of Duty: Modern Warfare) en Gustavo Santaolalla (The Last of Us) tekenen present op het gamemuziekconcert PRESS PLAY: Music in Games op donderdag 19 oktober in Capitole Gent. Tijdens het concert zal een selectie van hun werk worden opgevoerd.
Borislav Slavov
Je kunt er niet omheen: videogames zijn een wereldwijd fenomeen met een enorme culturele impact. En België schrijft mee een stukje geschiedenis. Begin augustus werd immers aangekondigd dat de bestverkochte game op distributieplatform Steam Baldur’s Gate III is, een game die zich afspeelt in de wereld van het populaire rollenspel Dungeons & Dragons, ontwikkeld door het Gentse Larian Studios. Hoog tijd dus om ook de score van de game de nodige aandacht te geven. Componist Borislav Slavov verzorgde eerder al de score voor Divinity: Original Sin II van Larian Studios en die van Crysis 2, waarvoor hij samenwerkte met Hollywoodcomponist Hans Zimmer.
Stephanie Economou
Stephanie Economou werd eerder dit jaar de eerste persoon ooit die de Grammy voor beste score voor videogames en andere interactieve media in ontvangst mocht nemen. Haar muziek voor Assassin’s Creed Valhalla werd dan ook alom geprezen. Economou legt zich echter niet enkel toe op games. Ze componeerde ook muziek voor series als Step Up: High Water, Jupiter’s Legacy en The Chair. In samenwerking met componist Harry Gregson-Williams droeg ze bij aan de scores voor onder meer Mulan, The Meg en The Martian.
Gordy Haab
Componist Gordy Haab werd in 2018 voor zijn scores voor de Star Wars-games door Billboard tot de “erfgenaam van John Williams” gedoopt. Hij won verschillende prijzen voor zijn muziek binnen het Star Wars-universum, zoals de Video Game Score of the Year voor Star Wars Battlefront II van de American Society of Composers, Authors and Publishers. Zijn score voor Star Wars: Battlefront won drie prijzen tijdens de Game Developers Conference in 2016: Music of the Year, Best Interactive Score, en Best Instrumental Score. Haab werd genomineerd voor een BAFTA Games Award voor zijn werk voor Star Wars: Battlefront.
Stephen Barton
Stephen Bartons uitgebreide credits in film, televisie en videogames omvatten Star Trek: Picard, alle zestien seizoenen van Apex Legends en het schrijven van de scores voor de Star Wars: Jedi-games, MultiVersus, Call of Duty: Modern Warfare en Unlocked. De live games die hij heeft gescoord (Apex, MultiVersus) hebben wereldwijd meer dan 300 miljoen spelers. Hij werd geboren in 1982 en won op achtjarige leeftijd een prestigieuze beurs om te zingen in Winchester Cathedral Choir. Hij toerde de wereld rond en trad op met talloze orkesten en solisten op locaties als Sydney Opera House, Carnegie Hall en de Royal Albert Hall. Hij begon zijn carrière als componist toen hij 19 was, als assistent van Harry Gregson-Williams (Shrek, The Chronicles of Narnia, Kingdom of Heaven).
Gustavo Santaolalla
Tweevoudig Oscarwinnaar Gustavo Santaolalla startte zijn carrière als muziekproducer en heeft twee Grammy’s en niet minder dan 19 Latin Grammy’s op zijn naam staan. Bij de start van het nieuwe millennium begon hij muziek te componeren voor film en tv. Hij werkt vaak samen met Alejandro González Iñárritu (Amores Perros, Babel, Biutiful) en schreef de muziek voor Brokeback Mountain. Ook de scores voor series als Jane the Virgin en Narcos: México zijn van zijn hand. In 2013 voegde hij gamecomponist toe aan zijn cv dankzij zijn score voor The Last of Us. De game werd ontwikkeld door Naughty Dog en overladen met prijzen, waaronder de BAFTA voor Game of the Year. Santaolalla werd vervolgens uitgenodigd om ook de muziek voor de gelijknamige televisieserie te componeren, en sleepte er een nominatie voor de World Soundtrack TV Composer of the Year Award mee in de wacht. Of hij de prijs kan verzilveren, ontdek je tijdens het World Soundtrack Awards Gala & Concert op zaterdag 21 oktober in Capitole Gent.
Austin Wintory
PRESS PLAY: Music in Games zal de ongelooflijke diversiteit van het genre tonen, met zowel aandacht voor populaire franchises als invloedrijke indiegames. Componist Austin Wintory is een perfecte link tussen beide. Hij schreef muziek voor een van de mooiste indiegames van de 21ste eeuw: Journey. Het avonturenspel viel in de smaak bij fans én critici. Austin Wintory's muziek sleepte zelfs een Grammy-nominatie in de wacht. Journey, een inspirerende parabel, werd significant verrijkt door Wintory's composities, die door spelers letterlijk gebruikt konden worden als communicatiemiddel in de game. Naast muziek uit Journey en Abzû, een andere betoverende indiegame, zal Brussels Philharmonic ook een suite uitvoeren van Wintory's score voor Assassin's Creed Syndicate, het negende deel in Ubisofts geliefde Assassin's Creed-franchise.
FFG Highlights
