09 20 okt. '24

Live Track Cinema 28.05 met STUFF.

P1ag7usu4dr2h306gur1uq6th31
13 apr. 2016
Live Track Cinema is een initiatief waarbij KASKcinema, Democrazy en Film Fest Gent pop- en rockmuzikanten uitnodigen om beeld en muziek op een creatieve manier samen te brengen. Geen typische concert- of filmbeleving, maar audio-visueel op scherp. Met op 28 mei de crossover band STUFF. live bij A Page of Madness. Eerste concert uitverkocht! Tweede concert om 21u45. Tickets hier.

STUFF. was een van de meest opvallende bands die vorig jaar doorbrak. Geboren uit de nachtelijke jamsessies van de White Cat in Gent, maken de vijf jonge muzikanten een crossover tussen hiphop, elektronica, jazz en funk. Muziek uit de toekomst en het verleden tegelijk. In 2015 brachten ze hun debuut-cd uit. “Album van het jaar”, schreef HUMO. “STUFF, het spannendste sinds dEUS”, volgens De Standaard. Op 28 mei begeleiden ze à l’improviste de film A Page of Madness.


A PAGE OF MADNESS (1926)

De beroemdste Japanse stille film blijft negentig jaar na de première nog altijd een van de meest verbluffende, verbijsterende en radicale experimenten uit de geschiedenis van de Nippon cinema.
Ofschoon gebaseerd op een scenario van de latere Nobelprijswinnaar literatuur Kawabata Yasunari , moet A Page of Madness (1926) het niet van het verhaaltje hebben, dat snel kan samengevat worden: een oude zeeman werkt als huisbewaarder in een psychiatrische instelling om bij zijn krankzinnige vrouw te kunnen zijn en haar te helpen ontsnappen – terwijl zij helemaal niet weg wil. Wat A Page of Madness ook nu nog zo sterk en overrompelend maakt is hoe Teinosuke Kinugasa (1896 - 1982) dit verhaal filmisch gestalte geeft. De regisseur trekt daarbij alle registers open, verkent én verlegt de grenzen van wat in de jaren twintig van vorige eeuw allemaal met de filmtaal kon bereikt worden. In het bijzonder gebruikt hij expressionistische vervormingen en een extreem gestileerde beeldentaal om zijn publiek onder te dompelen in een wereld van de waanzin.

De dramatische shockeffecten en de rijkelijke visuele textuur met complexe dubbelbeelden, maken de film een feest voor het oog. Kinugasa ontketent een woeste beeldenstorm van getraliede ramen, bliksemschichten, ventilatieroosters, traliehekken, kolkend water in een goot, silhouetten in het schijnsel van een straatlantaarn, schizofrene patiënten, danseressen in balletkostuum. De bevreemdende sfeer is mede te danken aan de heftige vertolkingen van acteurs die allemaal deel uitmaakten van een avant-garde toneelgezelschap.

Soms wordt A Page of Madness de Japanse tegenhanger genoemd van Robert Wiene’s Das Cabinet des Dr.Caligari uit 1919 (een film die Kinugasa trouwens niet had gezien), maar met zijn rusteloze, dynamische cameravoering gaat deze Japanse film veel verder en komt hij veel moderner over dan de Duitse klassieker die conceptueel toch wel wat in het decoratieve blijft steken.

In zijn jonge jaren kwam Kinugasa aan de kost als oyama-acteur (man die vrouwenrollen speelde), een traditie die vanuit het Kabuki theater doorgetrokken werd tot de Japanse cinema die in zijn beginjaren geen actrices aan het werk stelde. Zijn carrière omspande vijf decennia en meer dan honderd films, waarvan de meeste in het westen onbekend blijven. Veel van zijn werk uit de stille film moet helaas als verloren worden beschouwd. Zijn stille film Kruisende Wegen (1928) was de eerste Japanse film die in het Westen vertoond werd. Ook omdat A Page of Madness lange tijd verloren werd gewaand en pas herontdekt werd in de jaren zeventig, was Kinugasa jarenlang vooral bekend voor een klassiekere latere film, The Gate of Hell (1953), waarin zijn innovaties zich beperkten tot het verfijnd en uitbundig kleurpalet. Met deze kroniek van feodale hofintriges won Kinugasa in Cannes de Grand Prix en in Hollywood de Oscar voor beste buitenlandse film. Maar uiteindelijk ging hij toch de geschiedenis in als de maker van dit onovertroffen staaltje van pure creatieve cinema: A Page of Madness.
Patrick Duynslaegher

Zaterdag 28 mei | 20:00 + 21:45
Live Track Cinema: STUFF. & A Page of Madness (Teinosuke Kinugasa, 1926, 70’)
Tickets kosten €15 (VVK) / €17 (ADD) en kan je bestellen via de website van Democrazy.

Deze Live Track Cinema is een samenwerking tussen KASKcinema, Democrazy en Film Fest Gent, wordt ondersteund door Stad Gent en is de afsluiter van het filmseizoen 2015-16 van KASKcinema.


Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?