09 20 okt. '24

Literaire films @ Film Fest Gent!

P1a0hfm4dckkl5td2oo1f8p1tip1
01 okt. 2015
In de wereld van de cinematografie is de link met literatuur nooit veraf. De cinema vloeit uit de literatuur of er is sprake van een wederzijdse beïnvloeding. Kortom: deze twee expressieve media blijken al decennia lang een bron van inspiratie voor filmmakers en schrijvers. Dit blijkt ook zo te zijn in de 42e editie van Film Fest Gent.

1. Carol
Voor haar kwetsbare vertolking in 'Carol', gebaseerd op Patricia Highsmiths roman 'The Prince of Salt', kaapte Rooney Mara in Cannes de prijs voor Beste Actrice weg. Regisseur Tod Haynes toont zich alweer een uitstekende vrouwenregisseur, en de meticuleuze tableaus van cinematograaf Edward Lachman druipen van de melancholie en de smachtende passie. Een klassiek melodrama zoals ze die tegenwoordig niet vaak meer maken.

2. The Diary of a Teenage Girl
Eén van de lichtpunten op het afgelopen filmfestival van Berlijn was het prachtig provocerende 'The Diary of a Teenage Girl'. Variety noteerde regisseuse Marielle Heller al bij de tien regisseurs om in de gaten te houden in 2015. Haar langspeeldebuut is dan ook een unieke mix van live-action, striptekeningen en muziek van Janis Joplin - afgewerkt met een melancholisch seventiessfeertje. Heller baseerde zich op een populaire graphic novel van Phoebe Gloeckner uit 2002.

3. The End of the Tour
In de biopic 'The End of the Tour' kruipt Jason Segel (mét onnozele bandana) in de huid van de Amerikaanse successchrijver David Foster Wallace, die in 2008 zelfmoord pleegde en beschouwd wordt als één van de godfathers van het postmodernisme. De film is gebaseerd op een boekentournee die Wallace in 1996 ondernam na de publicatie van zijn baanbrekende roman 'Infinite Jest'.

4. Problemski Hotel
De bekroonde documentairemaker Manu Riche ('Tempo of a Restless Soul') maakt met de verfilming van de bestseller 'Problemski Hotel' van Dimitri Verhulst de overstap naar fictie. Verhulst schreef zijn ervaringen in een asielcentrum op in verschillende losse verhalen, maar Riche breekt het open tot een rauwe film over de hedendaagse condition humaine.

5. Anton Tchékhov 1890
Anton Tsjechovs theaterstukken 'De meeuw', 'Oom Wanja', 'Drie zusters' en 'De kersentuin' worden nog steeds overal ter wereld gespeeld. Zijn levensloop is echter minder bekend. In 'Anton Tchékhov 1890' focust de Franse regisseur René Féret (La Communion solennelle) op een heel specifieke periode uit het leven van de Russische grootmeester.

6. Very Semi-Serious
The New Yorker is een monument op de Amerikaanse bladenmarkt. Sinds 1925 brengt het tijdschrift 47 keer per jaar reportages, commentaren, recensies, essays, kortverhalen, satires en cartoons. Het zijn vooral die laatste waar The New Yorker bekend om staat. Het blad is al 90 jaar lang de onbetwiste vaandeldrager van de humoristische tekening. 'Very Semi-Serious' biedt een blik achter de schermen van het ontstaansproces van de spotprenten

7. Far From The Madding Crowd
Het is boeiend om Thomas Vinterbergs recente versie van Thomas Hardy's vierde en beste roman te vergelijken met deze vroegere bewerking van de Britse regisseur John Schlesinger die veel langer, trager en grootser is en ook meer trouw aan het literair origineel.

8. Our Little Sister
Je zou niet meteen verwachten dat de nieuwste film van Hirokazu Koreeda een bewerking is van een stripverhaal, 'Umimachi Diary' van Yoshida Akimi. Koreeda puurde er een tedere, gevoelige, broze en zachtjes weemoedige film uit. Alle kwaliteiten die je van de regisseur van 'Nobody Knows' (2004) en 'Like Father, Like Son (2013) mag verwachten, zijn dus op het appel in deze zeer mooie, innemende film.

9. Tale of Tales
De Italiaanse cinema doet het goed. Ze streed met drie titels om de Gouden Palm dit jaar. De fantasierijkste daarvan is zonder twijfel 'Tale of Tales' van tweevoudig Grand Prix-winnaar Matteo Garrone ('Gomorrah', 'Reality'). In zijn eerste Engelstalige film mengt hij drie koningsverhalen uit de 'Pentamerone', een zeventiende-eeuwse, Napolitaanse verhalenbundel en 'Lo Cunto De Li Cunti Overo Lo Trattenemiento De Peccerille' door Giambattista Basile.

10. Brak (Fallow)
Documentairemaker Laurent Van Lancker waagt zich aan sciencefiction maar vertelt, zoals het hoort, meer over de huidige maatschappij dan over die van de toekomst. Voor 'Brak' baseerde hij zich op 'De Ontelbaren', een roman van Elvis Peeters, die ook mee het scenario schreef. Hoe zouden we over migratie denken als we zelf de migranten waren? Dat is de basisvraag van 'Brak' en het is de hoogste tijd dat ze gesteld wordt.

11. Kes
Voor velen is de tweede speelfilm (na baanbrekend tv-drama) van Ken Loach nog altijd zijn mooiste en meest ontroerende. In zijn intussen bekende superieure documentaire stijl schetst hij het gevoelig portret van Billy, een 15-jarig probleemjoch uit een gebroken arbeidersgezin in een grijs industriestadje in Yorkshire. Kes is gebaseerd op 'A Kestrel For A Knave' door Barry Hines.

12. Black
"Romeo en Julia in de ghetto's van Brussel." 'Black' van Adil El Arbi en Bilall Fallah gaat over de vijftienjarige Mavela, die valt voor een jongen van een rivaliserende bende. Een rauwe, bloedstollende kijk op een grootstad, dat mag je van deze adaptatie van de boeken 'Black' en 'Back' van Dirk Bracke verwachten.

13. Black Mass
In Scott Coopers biografische gangsterfilm 'Black Mass' meet Hollywoodtopper Johnny Depp zich de kalende tronie en de staalblauwe ogen van James 'Whitey' Bulger aan. Regisseur Scott Cooper smeedt het boek van Dick Lehr en Gerard O'Neill over het criminele genie tot een opwindende en suspensevolle biopic tjokvol verwijzingen naar de misdaadfilmcataloog uit de jaren 70.

14. La Peur
"Ik heb maar één ding gedaan aan het front: schrik gehad." Het zijn de woorden van Gabriel, een jonge soldaat die naar het Westelijke front gestuurd wordt in 1914. Hij zal er getuige zijn van de hel van de loopgraven en de verlammende angst die alle soldaten er voelen. Odouls literaire inspiratie voor 'La Peur' was de gelijknamige roman van Gabriel Chevallier maar zijn visuele inspiratie kwam van de Duitse kunstenaar Otto Dix. Odoul herontdekte zijn verontrustende grafische werk over de Eerste Wereldoorlog op een tentoonstelling in België en smokkelde het in zijn nachtmerrie-achtige antioorlogsdrama.

15. Arabian Nights volume one, two & three
De Portugese regisseur Miguel Gomes verraste in 2012 vriend en vijand met het sprook- jesachtig zwart-witte 'Tabu', een onverwachte blik op Portugals koloniale verleden. Met 'Arabian Nights' - hét cinefiele evenement van Cannes 2015 - bewijst hij zich opnieuw als één van de meest vindingrijke cineasten van vandaag. Gomes baseerde zich op de vertellingen van Duizend-en-één-Nacht, de Arabische raamvertelling waarin Scheherazade 1001 verhalen vertelt om haar eigen leven te redden.

16. Talk: Uitgelezen @ Vooruit
Ook in seizoen '15-'16 komen leesbeesten weer maandelijks aan hun trekken in Vooruit. Uitgelezen blijft met haar vaste panelleden Fien Sabbe, Anna Luyten en Jos Geysels je gids in het dichtbegroeide boekenwoud. Voor deze editie, die volledig rond film (ihkv Film Fest Gent) draait, nodigen ze politicus Mathias De Clercq en regisseur Kadir Balci (van o.a. 'Turquaze' en 'Trouw met mij') uit. Samen zorgen ze voor pittige commentaren en aanlokkelijke leestips. Speciale gast van de avond is Dimitri Verhulst.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?