Festivalfilm uit op DVD & Blu-ray: The Paperboy
Deze verfilming van een roman van Pete Dexter over twee broers onder wie een reporter (Matthew McConaughey) die een onderzoek voert naar een mogelijke gerechtelijke dwaling in het nog altijd racistische zuiden van vlak na de hoogdagen van de burgerrechtenbeweging uit de jaren zestig, was ooit een Amerikaans project van Pedro Almodovar. Een kleine opsomming van enkele spraakmakende taferelen uit de film helpen meteen de interesse van de Madrileens Kitschkoning verklaren. Zo is er de scène waarin regionale sexpot Charlotte Bless (een geweldig smaakloos opgedirkte Nicole Kidman) schrijlings op Zac Efron (die het jongere broertje speelt van de misdaadreporter) gaat zitten en zijn gezwollen gezicht onder plast om de pijn van een kwalijke kwallenbeet te verzachten. 'If anyone is going to piss on that boy, it's going to be me,' bijt deze oversekste Barbiepop van zich af.
In een andere scène heeft deze groupie van terdoodveroordeelde gevangenen een hitsige ontmoeting met een opgewonden maniak (John Cusack) die een racistische sheriff zou vermoord hebben en brengt ze hem met schier telekinetische gaven vanop afstand tot seksuele bevrediging. Zac Efron wordt ook nog door de zwarte meid op masturbatie betrapt en komt vervolgens met haar in een scabreuze omhelzing terecht. Efron, wiens hele dilemma als acteur de vraag behelst wat nu het meest expressief is: zijn kop of zijn blote torso, brengt behoorlijk wat tijd in zijn onderbroek door, iets waar Lee Daniels' camera maar niet genoeg van krijgt. Anders dan de regisseur die gretig zijn gelijkslachtige liefde etaleert, is het door Matthew McConaughey gespeelde hoofdpersonage een verdoken homo met een voorliefde voor black cock, wat hem duur te staan komt tijdens een uit de hand gelopen SM-sessie waarin hij in een motelkamer door een stel zwarte drugsdealers naakt wordt vastgebonden, tot moes geslagen en verkracht.
Hoewel gebaseerd op een waar gebeurde misdaadzaak in Florida, moet je geen ernstig journalistiek exposé verwachten. Regisseur Lee Daniels probeert zelfs niet de illusie te wekken dat de ontrafeling van een complexe plot hem ene moer interesseert. Welke verhaallijn of plotmechaniek hij ook aan het verkennen is, hij laat geen kans onbenut om de aandacht altijd te richten op de vernederende, seksueel getinte oververhitte situaties waarin zijn personages keer op keer terechtkomen en zijn acteurs tot groot jolijt van de toeschouwers met volle teugen van genieten. Lee Daniels die met zijn vorige film 'Precious' (het portret van een moddervet zwart meisje dat aan haar kansloos milieu probeerde te ontsnappen) nog geprezen werd, kreeg voor 'The Paperboy' bakken kritiek over zich heen. Volkomen onterecht. Briljant in beeld gezet is 'The Paperboy' zeker niet (van hetzelfde laken een pak voor 'Precious', alleen werd dit omwille van de maatschappijkritische boodschap door de vingers gezien), maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de rauwe energie die uitgaat van deze wilde mix van blaxploitation, Baywatch en zwoele Southern pulp, met de occasionele excursie naar de moerassige biotoop van een alligator stropende ontaarde familie. Patrick Duynslaegher
THE PAPERBOY Lee Daniels VS; 2012; 107 min. Eone Blu-ray Film: ** Extra's: 0