Festivalfilm in de bioscoop: Lore

20 feb 2013
Tijdens de zeer gesmaakte passages van 'Lore' op de internationale filmfestivals van Sidney en Locarno, waar de publieksprijs werd binnengehaald, waren de verzamelde critici vooral laaiend enthousiast over de manier waarop debutante Saskia Rosendahl het titelpersonage incarneerde. Minstens even heuglijk is de terugkeer van de Australische cineaste Cate Shortland, die na haar alom bewierookte debuut 'Somersault' (2004) even van het voorplan verdwenen leek. Met dit qua insteek erg originele en visueel zeer geïnspireerde verhaal over een door haar nazistische ouders geïndoctrineerd tienermeisje dat zich na de val van het Derde Rijk staande moet zien te houden in een veranderende wereld, bewijst Shortland echter nog niets aan virtuositeit te hebben ingeboet.

In de film, gebaseerd op de rijkelijk bekroonde roman 'The Dark Room' van Rachel Seiffert, toont Shortland hoe Lores vader, een SS-officier, en al even fanatieke moeder in de lente van 1945 gearresteerd worden. Net daarvoor dragen ze hun oudste dochter op om samen met de vier andere kinderen koers te zetten naar hun 900 kilometer verderop wonende grootmoeder. De reis leidt hen door een compleet vernietigde natie, en zadelt Lore met heel wat tegenstrijdige gevoelens op. Die worden ten top gedreven wanneer de Joodse vluchteling Thomas hen van een arrestatie door de geallieerden redt, en Lore langzaam verliefd wordt op iemand die ze van kindsbeen af heeft geleerd te haten. Dat haar reis zich als een langgerekte revelatie voltrekt, is niet in het minst te danken aan het verbluffende camerawerk van Adam Arkapaw. Samen met Shortland ontwikkelde die een dromerige mise-en-scène, waarbij zijn elegant bewegende camera lyrische en subtiel belichte composities creëert.

Lore' wordt verdeeld door ABC Distribution en is te zien in volgende bioscopen:
Antwerpen: Cartoon's
Brussel: Galeries, Vendôme
Oost-Vlaanderen: Studio Skoop