Dit zijn de eerste genomineerden voor de 25ste World Soundtrack Awards!

20241016 FFGENT24 WSA Jeroen Willems 224
05 aug 2025
De eerste golf genomineerden voor de 25ste World Soundtrack Awards is bekend en ook dit jaar werden weer fantastische scores en songs geschreven voor film en televisie. Ariel Marx en Daniel Blumberg vertegenwoordigen een nieuwe generatie componisten, terwijl gevestigde namen als Elton John, Alberto Iglesias en John Powell hun status als toonaangevende stemmen bevestigen. Volker Bertelmann staat in de schijnwerpers met maar liefst twee nominaties. Op 15 oktober worden de winnaars bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse WSA Ceremony & Concert tijdens Film Fest Gent.

De 25ste editie van de World Soundtrack Awards belooft een feestelijke avond vol muziek voor het scherm van het hoogste niveau. Tijdens deze bijzondere jubileumeditie worden niet alleen de WSAwards uitgereikt maar vieren we ook de indrukwekkende carrières van twee iconen: Philip Glass en Michael Nyman, die beiden een Lifetime Achievement Award in ontvangst zullen nemen. Als eregasten verwelkomen we de gerenommeerde Debbie Wiseman en tweevoudig Oscarwinnaar A.R. Rahman, bekend van Slumdog Millionaire. Ook Jerskin Fendrix, de revelatie van vorig jaar, keert terug naar Gent met live uitvoeringen van zijn bekroonde scores voor Poor Things en Kinds of Kindness door Brussels Philharmonic, onder leiding van maestro Dirk Brossé.

Overzicht van de genomineerden

  • Film Composer of the Year
    • Volker Bertelmann - Conclave; The Amateur

    • Daniel Blumberg - The Brutalist

    • Kris Bowers - The Wild Robot

    • Clément Ducol, Camille - Emilia Pérez

    • Alberto Iglesias - The Room Next Door

    • John Powell - How to Train Your Dragon

  • Television Composer of the Year
    • Volker Bertelmann - The Day of the Jackal; Dune: Prophecy; The Count of Monte Cristo

    • David Fleming, Gustavo Santaolalla - The Last Of Us (Season 2)

    • Ariel Marx - Dying for Sex

    • Bear McCreary - The Lord of the Rings: The Rings of Power (Season 2)

    • Martin Phipps - Black Doves

    • Theodore Shapiro - Severance (Season 2)

  • Best Original Song
    • "Beautiful That Way" from The Last Showgirl - written by Andrew Wyatt, Lykke Li, and Miley Cyrus |
      performed by Miley Cyrus, Andrew Wyatt, Matt Dunkley

    • "El Mal" from Emilia Pérez - written by Clément Ducol, - Camille -, Jacques Audiard |
      performed by Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón

    • "I Lied to You" from Sinners - written by Ludwig Göransson, Raphael Saadiq | performed by Miles Caton

    • "Never Too Late" from Elton John: Never Too Late - written by Andrew Watt, Bernie Taupin, Brandi Carlile, Elton John | performed by Elton John, Brandi Carlile

    • "Winter Coat" from Blitz - written by Nicholas Britell, Steve McQueen, Taura Stinson | performed by Nicholas Britell, Saoirse Ronan

  • Lifetime Achievement Award
    • Philip Glass
    • Michael Nyman
  • Best Original Composition by a Young Composer (Powered by Vienna Synchron Stage)
    • Neville Bharucha
    • Théo Cascio
    • Bongseob Kim

Film Composer of the Year

In de categorie Film Composer of the Year worden de meest opvallende filmcomposities en soundscapes van het voorbije jaar in de kijker gezet. Dit jaar maken zes componisten kans op deze prestigieuze onderscheiding. Onder de zes genomineerden bevindt zich de Duitse componist en pianist Volker Bertelmann (ook bekend onder zijn artiestennaam Hauschka). Bertelmann werd in 2023 uitgeroepen tot Film Composer of the Year op de World Soundtrack Awards en bevestigt dit jaar zijn status als een van de meest succesvolle filmcomponisten van het moment met zijn beklijvende werk voor Conclave en de spionagethriller The Amateur. Daniel Blumberg, een Britse componist en experimentele muzikant, is voor het eerst genomineerd. Zijn indringende score voor The Brutalist, leverde hem ook een Oscar voor Beste Originele Muziek op tijdens de voorbije Academy Awards. Ook Kris Bowers (bekend van Green Book, King Richard, Bridgerton en When They See Us) is genomineerd. Met zijn orkestrale en sensationele score voor de animatiefilm The Wild Robot maakt Bowers voor het eerst kans op de titel Film Composer of the Year. Uit Frankrijk is het duo Clément Ducol en - Camille - genomineerd voor hun eclectische score bij Emilia Pérez, de genre-overschrijdende misdaadmusical van Jacques Audiard. De gerenommeerde Spaanse componist Alberto Iglesias maakt opnieuw zijn opwachting op het WSA-podium met een nominatie voor The Room Next Door, zijn meest recente samenwerking met regisseur Pedro Almodóvar. Het is al de vierde nominatie voor Iglesias, die de prijs eerder won in 2005 (The Constant Gardener) en in 2012 (Tinker Tailor Soldier Spy en The Skin I Live In). De lijst wordt vervolledigd door John Powell, wiens terugkeer naar het How to Train Your Dragon-universum op veel lof kon rekenen. Powell staat bekend om zijn levendige orkestratie, iconische thema’s en energieke actiemuziek en groeide uit tot een vaste waarde in de wereld van familieanimatie.

Television Composer of the Year

Ook hier staat Volker Bertelmann in de schijnwerpers. Zijn geduldig opgebouwde en gelaagde orkestraties voor The Day of the Jackal, Dune: Prophecy en The Count of Monte Cristo leveren hem een tweede nominatie op, ditmaal in de categorie Television Composer of the Year. David Fleming en Gustavo Santaolalla maken indruk met hun werk voor het tweede seizoen van The Last of Us. Met hun post-apocalyptische score diepen tweevoudig Oscarwinnaar Santaolalla en Emmy-winnaar Fleming de verontrustende sfeer van de reeks verder uit, met een gezamenlijke nominatie tot gevolg. Ook Ariel Marx is genomineerd voor haar breekbare score bij Dying for Sex. Haar speelse en dissidente muziek sluit naadloos aan bij de kwetsbare, maar tegelijk compromisloze geest van de serie, die draait rond een vrouw met kanker die seksuele bevrijding nastreeft. Bear McCreary is genomineerd voor zijn werk voor The Lord of the Rings: The Rings of Power (seizoen 2), waarin de Keltische harpen, houtblazers en symfonische orkestraties die de franchise al jaren typeren verrijkt met nieuwe instrumentale texturen en thematische ontwikkelingen. Theodore Shapiro is genomineerd voor zijn score bij het veelgeprezen tweede seizoen van Severance waar zijn onheilspellende motieven, minimalistische pianolijnen en dissonante strijkers een vervreemdend gevoel van desoriëntatie en onzekerheid oproepen. Tot slot is er ook een nominatie voor de Britse componist Martin Phipps voor zijn muziek bij de Netflix-serie Black Doves. Film Fest Gent ontvangt bovendien Martin Phipps samen met Emilie Levienaise-Farrouch op het podium van Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond, het langverwachte filmmuziekconcert dat plaatsvindt op 16 oktober.

Best Original Song

Na de overwinning van Billie Eilish en Finneas O’Connell vorig jaar met hun Barbie-anthem “What Was I Made For?”, rijst de vraag: welk nummer kroont zich dit jaar tot Best Original Song? In The Last Showgirl van Gia Coppola brengt popicoon Miley Cyrus met “Beautiful That Way” een weidse en melancholische protestballade tegen ageism. Het nummer, geschreven in samenwerking met Andrew Wyatt en Lykke Li en gearrangeerd door Matt Dunkley, verzet zich tegen de vergankelijkheidsmythe rond vrouwelijkheid. Uit de muzikale misdaadfilm Emilia Pérez komt het nummer “El Mal”, geschreven door Oscarwinnaars Clément Ducol, - Camille - en regisseur Jacques Audiard zelf. Het nummer, gezongen door hoofdrolspelers Zoe Saldaña en Karla Sofía Gascón, ademt een provocatieve, Rosalía-achtige animositeit en sluit naadloos aan bij de ruige, polemische toon van de film. Ook genomineerd is “I Lied to You” uit Sinners van Ryan Coogler, een broeierige, bluesgetinte song geschreven door Ludwig Göransson en Raphael Saadiq, en gezongen door Miles Caton, opkomend talent én hoofdrolspeler in de film. De live-uitvoering van het nummer in een juke joint in Mississippi mondt uit in een krachtige scène die resoneert met Afro-Amerikaanse geschiedenissen van pijn en veerkracht. In Elton John: Never Too Late komen twee generaties songwriters samen in het nummer “Never Too Late”, gebracht door Elton John en Brandi Carlile, en mee geschreven door Bernie Taupin en Andrew Watt. Het resultaat is een reflectieve en sentimentele mijmering over nalatenschap en levenslust. De shortlist wordt afgesloten met “Winter Coat” uit Blitz van Steve McQueen - een intiem wiegelied met ontwapenende en beklijvende strofen, geschreven door Nicholas Britell, Taura Stinson en McQueen, en gezongen door Saoirse Ronan.