- ...
- home
- nieuws
- dit zijn ...
Dit zijn de genomineerden voor de 25ste World Soundtrack Awards

De 25ste editie van de World Soundtrack Awards belooft een feestelijke avond vol muziek voor het scherm van het hoogste niveau. Tijdens deze bijzondere jubileumeditie worden niet alleen de WSAwards uitgereikt maar vieren we ook de indrukwekkende carrières van twee iconen: Philip Glass en Michael Nyman, die beiden een Lifetime Achievement Award in ontvangst zullen nemen. Als eregasten verwelkomen we de gerenommeerde Debbie Wiseman en tweevoudig Oscarwinnaar A.R. Rahman, bekend van Slumdog Millionaire. Ook Jerskin Fendrix, de revelatie van vorig jaar, keert terug naar Gent met live uitvoeringen van zijn bekroonde scores voor Poor Things en Kinds of Kindness door Brussels Philharmonic, onder leiding van maestro Dirk Brossé.
Overzicht van de genomineerden
-
Film Composer of the Year
Volker Bertelmann - Conclave; The Amateur
Daniel Blumberg - The Brutalist
Kris Bowers - The Wild Robot
Clément Ducol, Camille - Emilia Pérez
Alberto Iglesias - The Room Next Door
John Powell - How to Train Your Dragon
-
Television Composer of the Year
Volker Bertelmann - The Day of the Jackal; Dune: Prophecy; The Count of Monte Cristo
David Fleming, Gustavo Santaolalla - The Last Of Us (Season 2)
Ariel Marx - Dying for Sex
Bear McCreary - The Lord of the Rings: The Rings of Power (Season 2)
Martin Phipps - Black Doves
Theodore Shapiro - Severance (Season 2)
-
Best Original Song
"Beautiful That Way" from The Last Showgirl - written by Andrew Wyatt, Lykke Li, and Miley Cyrus |
performed by Miley Cyrus, Andrew Wyatt, Matt Dunkley"El Mal" from Emilia Pérez - written by Clément Ducol, - Camille -, Jacques Audiard |
performed by Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón"I Lied to You" from Sinners - written by Ludwig Göransson, Raphael Saadiq | performed by Miles Caton
"Never Too Late" from Elton John: Never Too Late - written by Andrew Watt, Bernie Taupin, Brandi Carlile, Elton John | performed by Elton John, Brandi Carlile
"Winter Coat" from Blitz - written by Nicholas Britell, Steve McQueen, Taura Stinson | performed by Nicholas Britell, Saoirse Ronan
-
Lifetime Achievement Award
- Philip Glass
- Michael Nyman
-
Best Original Composition by a Young Composer (Powered by Vienna Synchron Stage)
- Neville Bharucha
- Théo Cascio
- Bongseop Kim
-
Discovery of the Year Award
Daniel Blumberg - The Brutalist
Robin Carolan - Nosferatu
Jung Jae-il - Mickey 17
Dave Metzger - Mufasa: The Lion King
Hania Rani - Sentimental Value
-
Public Choice Award
Buio come il cuore (Dark is the Heart) - David Cerquetti
Hola Frida - Laetitia Pansanel-Garric
Ni chaînes ni maîtres - Amine Bouhafa
Reagan - John Coda
The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim - Stephen Gallagher
-
WSA Game Music Award
Clair Obscur: Expedition 33 - Lorien Testard
Doom: The Dark Ages - Alex Klingle, Brian Lee White, Brian Trifon, Jay Wiltzen
Dune: Awakening - Knut Avenstroup Haugen
Farewell North - John Konsolakis
Neva - Berlinist
-
Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam)
Vincent Cahay - Maldoror
Ruben De Gheselle - Young Hearts; There was, There was not
Frédéric Vercheval - Largo Winch: Le prix de l'argent
Film Composer of the Year
In de categorie Film Composer of the Year worden de meest opvallende filmcomposities en soundscapes van het voorbije jaar in de kijker gezet. Dit jaar maken zes componisten kans op deze prestigieuze onderscheiding. Onder de zes genomineerden bevindt zich de Duitse componist en pianist Volker Bertelmann (ook bekend onder zijn artiestennaam Hauschka). Bertelmann werd in 2023 uitgeroepen tot Film Composer of the Year op de World Soundtrack Awards en bevestigt dit jaar zijn status als een van de meest succesvolle filmcomponisten van het moment met zijn beklijvende werk voor Conclave en de spionagethriller The Amateur. Daniel Blumberg, een Britse componist en experimentele muzikant, is voor het eerst genomineerd. Zijn indringende score voor The Brutalist, leverde hem ook een Oscar voor Beste Originele Muziek op tijdens de voorbije Academy Awards. Ook Kris Bowers (bekend van Green Book, King Richard, Bridgerton en When They See Us) is genomineerd. Met zijn orkestrale en sensationele score voor de animatiefilm The Wild Robot maakt Bowers voor het eerst kans op de titel Film Composer of the Year. Uit Frankrijk is het duo Clément Ducol en - Camille - genomineerd voor hun eclectische score bij Emilia Pérez, de genre-overschrijdende misdaadmusical van Jacques Audiard. De gerenommeerde Spaanse componist Alberto Iglesias maakt opnieuw zijn opwachting op het WSA-podium met een nominatie voor The Room Next Door, zijn meest recente samenwerking met regisseur Pedro Almodóvar. Het is al de vierde nominatie voor Iglesias, die de prijs eerder won in 2005 (The Constant Gardener) en in 2012 (Tinker Tailor Soldier Spy en The Skin I Live In). De lijst wordt vervolledigd door John Powell, wiens terugkeer naar het How to Train Your Dragon-universum op veel lof kon rekenen. Powell staat bekend om zijn levendige orkestratie, iconische thema’s en energieke actiemuziek en groeide uit tot een vaste waarde in de wereld van familieanimatie.
Ontdek de genomineerden
Volker Bertelmann
Volker Bertelmann is een internationaal gelauwerde pianist, componist en experimenteel muzikant. In 2023 won hij zowel een BAFTA als een Oscar in de categorie Best Original Score voor All Quiet on the Western Front. Recent werd hij voor het eerst genomineerd voor een Primetime Emmy in de categorie Original Main Title Theme Music, voor zijn werk aan de begingeneriek van HBO's Dune: Prophecy. Bertelmann is actief lid van zowel de Academy of Motion Picture Arts and Sciences en de British Academy of Film and Television Arts.
Daniel Blumberg
Daniel Blumberg is een muzikant en kunstenaar uit Londen. Blumberg bracht drie soloalbums uit op het Mute-label – Gut (2023), On&On (2020) en Minus (2018) – en componeerde twee film scores: The World To Come (regie: Mona Fastvold, 2020) en The Brutalist (regie: Brady Corbet). Aanstaande filmprojecten zijn The Testament of Ann Lee (regie: Mona Fastvold) en Sotto le Nuvole (regie: Gianfranco Rosi).
Kris Bowers
Kris Bowers is een Oscarwinnende filmmaker en componist. Onlangs werd hij genomineerd voor zijn film score voor The Wild Robot. In 2023 co-regisseerde hij de documentaire The Last Repair Shop, een ontroerend portret van de mensen die werken in de muziekinstrumentenwerkplaats van het Los Angeles Unified School District.
Clément Ducol & - Camille -
Camille, geboren in Parijs, heeft de voorbije twintig jaar een bijzonder muzikaal universum gecreëerd waarin poëzie, ritme en stem samenkomen. Haar debuutalbum Le Sac des Filles (2002) maakte meteen indruk met haar lyrische stijl. Sindsdien werkte ze samen met grootheden als David Byrne en Hans Zimmer. Clément Ducol is een Franse componist, arrangeur en muziekproducer die een Golden Globe op zijn naam heeft staan. Hij is vooral bekend om zijn film scores en zijn werk dat schakelt tussen klassieke muziek en eigentijdse pop. Samen componeerden ze recent de muziek voor Emilia Pérez, waarmee ze de Golden Globe voor Beste Nummer wonnen met El Mal. De film leverde hen ook drie Oscarnominaties op: voor Beste Film Score en voor de nummers El Mal en Mi Camino in de categorie Beste Nummer.
Alberto Iglesias
Alberto Iglesias is een van de meest gevierde en internationaal gerenommeerde filmcomponisten van Spanje. Al meer dan dertig jaar componeert hij originele film scores en werkte hij samen met enkele van de meest vooraanstaande regisseurs ter wereld. Hij won onder meer de prijs voor Beste Soundtrack op het Filmfestival van Cannes, drie European Film Awards en twee World Soundtrack Awards voor Composer of the Year. Daarnaast werd hij vier keer genomineerd voor een Oscar, twee keer voor een Golden Globe en drie keer voor een BAFTA Award. Iglesias wordt geroemd om de emotionele gelaagdheid, harmonische rijkdom en verfijnde textuur van zijn muziek. Hij is klassiek geschoold, met een achtergrond in elektronische en avant-gardemuziek.
John Powell
John Powell begon zijn carrière als componist en assistent van Patrick Doyle. Zijn grote doorbraak kwam er met de originele en vernieuwende score voor The Bourne Identity, het eerste deel in de Bourne-trilogie. Sindsdien groeide hij uit tot een van de toonaangevende componisten binnen animatiefilm, met werk voor onder meer de Ice Age-, Happy Feet- en Kung Fu Panda-reeksen. Zijn iconische score voor How to Train Your Dragon leverde hem zijn eerste Oscarnominatie op. Recent componeerde hij de muziek voor het eerste deel van Wicked (regie: Jon M. Chu) en werkt hij momenteel aan het vervolg, Wicked: For Good.
Television Composer of the Year
Ook hier staat Volker Bertelmann in de schijnwerpers. Zijn geduldig opgebouwde en gelaagde orkestraties voor The Day of the Jackal, Dune: Prophecy en The Count of Monte Cristo leveren hem een tweede nominatie op, ditmaal in de categorie Television Composer of the Year. David Fleming en Gustavo Santaolalla maken indruk met hun werk voor het tweede seizoen van The Last of Us. Met hun post-apocalyptische score diepen tweevoudig Oscarwinnaar Santaolalla en Emmy-winnaar Fleming de verontrustende sfeer van de reeks verder uit, met een gezamenlijke nominatie tot gevolg. Ook Ariel Marx is genomineerd voor haar breekbare score bij Dying for Sex. Haar speelse en dissidente muziek sluit naadloos aan bij de kwetsbare, maar tegelijk compromisloze geest van de serie, die draait rond een vrouw met kanker die seksuele bevrijding nastreeft. Bear McCreary is genomineerd voor zijn werk voor The Lord of the Rings: The Rings of Power (seizoen 2), waarin de Keltische harpen, houtblazers en symfonische orkestraties die de franchise al jaren typeren verrijkt met nieuwe instrumentale texturen en thematische ontwikkelingen. Theodore Shapiro is genomineerd voor zijn score bij het veelgeprezen tweede seizoen van Severance waar zijn onheilspellende motieven, minimalistische pianolijnen en dissonante strijkers een vervreemdend gevoel van desoriëntatie en onzekerheid oproepen. Tot slot is er ook een nominatie voor de Britse componist Martin Phipps voor zijn muziek bij de Netflix-serie Black Doves. Film Fest Gent ontvangt bovendien Martin Phipps samen met Emilie Levienaise-Farrouch op het podium van Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond, het langverwachte filmmuziekconcert dat plaatsvindt op 16 oktober.
Ontdek de genomineerden
Volker Bertelmann
Volker Bertelmann is een internationaal gelauwerde pianist, componist en experimenteel muzikant. In 2023 won hij zowel een BAFTA als een Oscar in de categorie Best Original Score voor All Quiet on the Western Front. Recent werd hij voor het eerst genomineerd voor een Primetime Emmy in de categorie Original Main Title Theme Music, voor zijn werk aan de begingeneriek van HBO's Dune: Prophecy. Bertelmann is actief lid van zowel de Academy of Motion Picture Arts and Sciences en de British Academy of Film and Television Arts.
David Fleming & Gustavo Santaolalla
David Fleming is een Emmy-winnende Amerikaanse componist die muziek schrijft voor film en televisie. Recent werkte hij aan het tweede seizoen van HBO’s The Last of Us, opnieuw in samenwerking met Gustavo Santaolalla, en aan James Gunns aankomende DC-film Superman. Gustavo Santaolalla is een tweevoudig Oscarwinnende multi-instrumentalist, songwriter, producer en componist. Hij geldt als een van de meest geprezen en productieve hedendaagse Argentijnse muzikanten ter wereld.
Ariel Marx
Ariel Marx is een Emmy-genomineerde componiste die genres overstijgt en vaak orkestrale en zeldzame instrumenten combineert met elektronische elementen. Haar film scores gingen in première op festivals als Sundance, TIFF, SXSW, Tribeca en Woodstock, en waren te zien op onder meer Criterion Channel, Amazon, Netflix, Hulu, Peacock, FX, HBO, Mubi en Discovery+. Ze is lid van de muziekafdeling van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, de Television Academy, en alumna van het Sundance Film Music and Sound Design Lab. In 2025 werd ze tweemaal genomineerd voor een Emmy voor haar originele scores voor de FX-reeks Dying For Sex en Black Mirror: Hotel Reverie.
Bear McCreary
Bear McCreary won drie Emmy Awards en maar liefst twaalf International Film Music Critics Association Awards, waaronder de prijs voor Score of the Year in 2024. Tot zijn meest opvallende projecten behoren The Lord of the Rings: The Rings of Power, Foundation, de geliefde reeks Outlander, Godzilla: King of the Monsters, The Walking Dead en de Oscar-genomineerde Netflix-documentaire Crip Camp. Zijn veelgeprezen scores voor Sony PlayStation’s blockbusters God of War en God of War Ragnarök leverden hem twee BAFTA Awards en twee Grammy-nominaties op.
Martin Phipps
Sinds hij in 2002 zijn eerste tv-drama Eureka Street van muziek voorzag, won Martin Phipps twee BAFTA’s, vijf Ivor Novello Awards en werd hij meerdere keren genomineerd voor een Emmy. Hij schreef de muziek voor enkele van de meest toonaangevende series van de afgelopen jaren, waaronder de BBC-reeks War and Peace, Hugo Blicks The Honourable Woman, Peaky Blinders, Black Mirror en seizoen 3 tot en met 6 van de geprezen Netflix-serie The Crown. Recent componeerde Phipps de scores voor Napoleon van Sir Ridley Scott, The Princess van Ed Perkins en de Amazon Studios-serie Solos met Morgan Freeman.
Theodore Shapiro
Theodore Shapiro is een Emmy-winnende componist met een indrukwekkende filmografie. Onlangs keerde hij terug om het tweede seizoen van Apple TV+’s veelgeprezen Severance van muziek te voorzien. Zijn beklemmende, atmosferische score werd alom geprezen voor de manier waarop ze de verontrustende sfeer van de reeks versterkt. Critici omschrijven de muziek als “iconisch”, “perfect” en “unheimisch aanstekelijk”. Buiten Severance staat Shapiro bekend als een meester van de komische film score, met iconische titels als The Devil Wears Prada, 13 Going On 30 en Dodgeball op zijn naam. Zijn oeuvre reikt echter veel verder dan komedie en omvat ook films als The Eyes of Tammy Faye en Bombshell.
Best Original Song
Na de overwinning van Billie Eilish en Finneas O’Connell vorig jaar met hun Barbie-anthem “What Was I Made For?”, rijst de vraag: welk nummer kroont zich dit jaar tot Best Original Song? In The Last Showgirl van Gia Coppola brengt popicoon Miley Cyrus met “Beautiful That Way” een weidse en melancholische protestballade tegen ageism. Het nummer, geschreven in samenwerking met Andrew Wyatt en Lykke Li en gearrangeerd door Matt Dunkley, verzet zich tegen de vergankelijkheidsmythe rond vrouwelijkheid. Uit de muzikale misdaadfilm Emilia Pérez komt het nummer “El Mal”, geschreven door Oscarwinnaars Clément Ducol, - Camille - en regisseur Jacques Audiard zelf. Het nummer, gezongen door hoofdrolspelers Zoe Saldaña en Karla Sofía Gascón, ademt een provocatieve, Rosalía-achtige animositeit en sluit naadloos aan bij de ruige, polemische toon van de film. Ook genomineerd is “I Lied to You” uit Sinners van Ryan Coogler, een broeierige, bluesgetinte song geschreven door Ludwig Göransson en Raphael Saadiq, en gezongen door Miles Caton, opkomend talent én hoofdrolspeler in de film. De live-uitvoering van het nummer in een juke joint in Mississippi mondt uit in een krachtige scène die resoneert met Afro-Amerikaanse geschiedenissen van pijn en veerkracht. In Elton John: Never Too Late komen twee generaties songwriters samen in het nummer “Never Too Late”, gebracht door Elton John en Brandi Carlile, en mee geschreven door Bernie Taupin en Andrew Watt. Het resultaat is een reflectieve en sentimentele mijmering over nalatenschap en levenslust. De shortlist wordt afgesloten met “Winter Coat” uit Blitz van Steve McQueen - een intiem wiegelied met ontwapenende en beklijvende strofen, geschreven door Nicholas Britell, Taura Stinson en McQueen, en gezongen door Saoirse Ronan.
Ontdek de genomineerde songs
"Beautiful That Way" van The Last Showgirl
geschreven door: Andrew Wyatt, Lykke Li, and Miley Cyrus | uitgevoerd door: Miley Cyrus, Andrew Wyatt, Matt Dunkley
"El Mal" van Emilia Pérez
geschreven door: Clément Ducol, - Camille -, & Jacques Audiard | uitgevoerd door: Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón
"I Lied to You" van Sinners
geschreven door: Ludwig Göransson, Raphael Saadiq | uitgevoerd door: Miles Caton
"Never Too Late" van Elton John: Never Too Late
geschreven door: Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin | uitgevoerd door: Elton John, Brandi Carlile
"Winter Coat" van Blitz
geschreven door: Nicholas Britell, Steve McQueen, Taura Stinson | uitgevoerd door: Nicholas Britell, Saoirse Ronan
Discovery of the Year Award
Met de Discovery of the Year Award eert de WSA opkomende talenten in film- en televisiemuziek. Onder de genomineerden vinden we Daniel Blumberg, wiens score voor The Brutalist (Brady Corbet) eerder dit jaar al werd bekroond met een Oscar voor Beste Originele Muziek. Dit is zijn tweede nominatie op de WSA 2025, na zijn eerdere nominatie in de categorie van Film Composer of the Year. Blumberg maakt indruk met zijn rauwe, textuurvolle en jazzy klanklandschappen. Ook genomineerd is Robin Carolan, die de atmosferische score componeerde voor Nosferatu, Robert Eggers’ remake van de stille filmklassieker. Met industriële noise en hypnotische koormuziek schept Carolan een expressionistische en onheilspellende stemming.
Uit Zuid-Korea komt de Emmy-genomineerde Jung Jae-il, internationaal bekend van zijn muziek voor Parasite en Squid Game. Voor Mickey 17 zet hij zijn samenwerking met Bong Joon-ho verder, met een weelderige, klassiek getinte partituur die romantisch durft zijn met pianomelodieën en grootse Hollywood-strings, maar geregeld ook speels tot zelfs carnavalesk uit de hoek komt. Dave Metzger brengt met Mufasa: The Lion King (Barry Jenkins) een meer lyrische aanpak. Als ervaren arrangeur en componist voor Broadway, animatie en videogames, wist hij de muzikale erfenis van The Lion King te eren en heruit te vinden. Tot slot is er de Poolse pianiste, componiste en zangeres Hania Rani, die haar mix van klassiek, elektronica en experiment inzet voor Joachim Triers familiedrama Sentimental Value. Haar introspectieve score weerspiegelt thema’s van verlangen, herinnering, spijt en verzoening die in de film aan bod komen.
Ontdek de genomineerden
Daniel Blumberg
Daniel Blumberg is een muzikant en kunstenaar uit Londen. Blumberg bracht drie soloalbums uit op het Mute-label – Gut (2023), On&On (2020) en Minus (2018) – en componeerde twee film scores: The World To Come (regie: Mona Fastvold, 2020) en The Brutalist (regie: Brady Corbet). Aanstaande filmprojecten zijn The Testament of Ann Lee (regie: Mona Fastvold) en Sotto le Nuvole (regie: Gianfranco Rosi).
Robin Carolan
Robin Carolan is een Brits-Ierse componist en muziekproducent met een onderscheidende stem in zowel film als muziek. Als oprichter van het invloedrijke elektronische label Tri Angle (2010) werkte hij samen met artiesten als Björk, waarbij hij als “het vijfde oor” bijdroeg aan haar album Utopia (2017). Carolan maakte zijn filmdebuut met Robert Eggers’ The Northman (2022) en werkte recent opnieuw met de regisseur samen aan Nosferatu (2025). Zijn minutieuze soundscapes hebben hem snel gevestigd als een vernieuwende kracht in de filmwereld.
Jung Jae-il
Jung Jae-il is een Zuid-Koreaanse componist, muziekregisseur en multi-instrumentalist, bekend om zijn combinatie van traditionele Koreaanse instrumenten met westerse orkestratie en hedendaags sounddesign. Hij verwierf internationale erkenning met Bong Joon-ho’s Okja (2017) en de Oscarwinnende Parasite (2019), evenals met zijn indringende score voor Netflix’ Squid Game (2021). Ooit jazzpianist die op zijn zeventiende zijn eerste soloalbum uitbracht, componeerde hij recent de muziek voor Mickey 17 (2025) en bracht hij zijn nieuwste soloalbum Listen (Decca, 2024) uit.
Dave Metzger
Dave Metzger is componist, arrangeur en orkestrator met credits voor onder meer Disney’s Mufasa: The Lion King, Wish, Once Upon a Studio, Brother Bear 2 en Tarzan 2. Hij is ook een gerenommeerd songarrangeur, verantwoordelijk voor hits uit Frozen, Frozen 2, Moana, Tarzan, Spirited en de live-action Snow White. Veel van deze werken leverden Academy-, Grammy- en Tony Awards op. Metzger werd genomineerd voor een Tony voor The Lion King en werkte mee aan elf Disney-animatiefilms, evenals projecten voor Marvel, DreamWorks en Warner Bros.
Hania Rani
Hania Rani (1990) is een Poolse pianiste, componiste en vocaliste die klassieke muziek, jazz en elektronica verweeft. Opgeleid in Warschau en Berlijn en inmiddels gevestigd in Londen, bracht ze geprezen albums uit op Gondwana Records, van het solopianowerk Esja (2019) tot het meer elektronische Ghosts (2023). Daarnaast componeerde ze bekroonde film- en theatervoorstellingen, duo-opnames met celliste Dobrawa Czocher (Deutsche Grammophon) en kunstinstallaties. Onlangs schreef ze de muziek voor Joachim Triers Sentimental Values en haar eerste pianoconcerto Non Fiction (2025).
Public Choice Award
Elk jaar kiezen filmmuziekfans wereldwijd via de Public Choice Award hun favoriete score. Tot de genomineerden behoort David Cerquetti, wiens muziek voor de Italiaanse noir-thriller Buio come il cuore (Dark is the Heart) (Marco De Luca) een sfeer van mysterie, spanning en tragedie oproept die perfect aansluit bij het genre. Ook Laetitia Pansanel-Garric is genomineerd met haar melodieuze score voor Hola Frida (Karine Vézina, André Kadi), een eerbetoon aan de kunst en ideeën van Frida Kahlo. Met rijke orkestraties doorspekt met mariachi- en banda-invloeden schept ze een meerstemmig klankbeeld dat zowel pijn als verzet in zich draagt.
Minstens even politiek geëngageerd, is de César-winnende Amine Bouhafa die een nominatie in de wacht sleept met zijn bevrijdende score voor Ni chaînes ni maîtres (Simon Moutaïrou), over een vader en dochter die ontsnappen aan slavernij op een suikerrietplantage in Mauritius. Daarnaast werd John Coda genomineerd voor zijn epische muziek bij Reagan (Sean McNamara), een biopic over de Amerikaanse president. Zijn klassieke, grootschalige score sluit aan bij Reagans gecontesteerde, larger-than-life imago. De shortlist wordt vervolledigd door Stephen Gallagher, die voor The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (Kenji Kamiyama) voortbouwt op de muzikale erfenis van Middle Earth en fans wist te raken met energieke thema’s en emotionele gelaagdheid.
Ontdek de genomineerden
Buio come il cuore (Dark is the Heart) - David Cerquetti
David Cerquetti (27) is een Italiaanse componist en songwriter, gevestigd in Los Angeles, wiens carrière zich uitstrekt tussen Europa en de Verenigde Staten. Hij maakte zijn speelfilmdebuut op 21-jarige leeftijd met Hunting Ava Bravo, een wereldwijd succes op Amazon Prime, en componeerde sindsdien voor meer dan tien films, waaronder The Krampus Rises (opgenomen in Sony Pictures Studios) en Buio Come il Cuore. Een vaste medewerker van Anna Drubich (The Master and Margarita), staat hij bekend om onconventionele harmonieën en eclectische elektronische texturen. Sinds 2025 is hij CEO van Evander Productions.
Hola Frida - Laetitia Pansanel-Garric
Laetitia Pansanel-Garric is een Franse componiste, orkestrator en dirigente, winnares van de 2023 U2C Award voor Rochefort, Marielle, Noiret: les copains d'abord en de Revelation Composer Award in Les Arcs (2022). Ze componeerde recent de muziek voor twee animatiefilms: Hola Frida (2025) en Olivia and the Invisible Earthquake (Annecy 2025). Andere credits zijn Pamfir (Directors’ Fortnight, Cannes 2022), A Point (César-nominatie, 2023) en L’Home dels Nassos (2024). Sinds 2013 dirigeert ze ook het Symfonisch Orkest van de Universiteit Lyon 2 in concerten en filmconcerten.
Ni chaînes ni maîtres (No Chains, No Masters) - Amine Bouhafa
Amine Bouhafa is een in Tunesië geboren, in Parijs gevestigde componist met meer dan honderd credits voor film en televisie. Hij won de César voor Beste Originele Muziek voor Timbuktu en componeerde voor The Man Who Sold His Skin en Four Daughters, beide genomineerd voor een Oscar. Zijn werk omvat ook Class Act (BAFTA voor Beste Buitenlandse TV Show) en The Adventures of Paddington (twee Emmy Awards). Bouhafa beweegt zich tussen klassiek, wereldmuziek, onafhankelijke en mainstreamcinema. Recente projecten zijn Hafsia Herzi’s The Little Sister (Cannes 2025), HBO’s Privilèges en de videogame Apheleon.
Reagan - John Coda
John Coda is een bekroonde componist, songwriter en muziekartiest met meer dan dertig jaar ervaring in film, televisie en multimedia. Hij is vooral bekend van de themasongs en muziek voor Disney’s populaire series That’s So Raven en Even Stevens. Zijn werk voor The King’s Daughter won de Public Choice Award op de World Soundtrack Awards 2022. Recente scores zijn de biopic Reagan en Bau Artist at War (2025). Vanuit Los Angeles treedt hij ook op met zijn Cliff Jammers-ensemble, waarin hij nyckelharpa speelt.
The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim - Stephen Gallagher
Stephen Gallagher is een bekroonde componist en Emmy-winnende muziekeditor uit Wellington, Nieuw-Zeeland. Hij componeerde recent voor The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (2024). Andere credits zijn Insider (2020), Mystic (2020–2022), Puppet Killer, Conquering Cancer en Kimana Tuskers (IFFFM-nominatie, 2021). Samen met David Long schreef hij de muziek voor de Emmy-winnende series INSiDE en Mystic. Als muziekeditor werkte hij aan Avatar: The Way of Water, District 9 en The Hobbit-trilogie, en won hij een Golden Reel en Emmy voor The Beatles: Get Back.
WSA Game Music Award
Nu aan zijn derde editie toe, geeft de WSA Game Music Award fans een stem om de meest meeslepende gamescores van het jaar te vieren. Genomineerd is onder meer Lorien Testard, wiens score voor Clair Obscur: Expedition 33 reeds de aandacht trok voor de manier waarop poëtische en schilderachtige tonaliteiten verweven zijn met de surreële, droomachtige wereld van de game. Veel donderender en huiveringwekkender is de heavy-metal-score voor de first-person shooter game Doom: The Dark Ages, gecomponeerd door Alex Klingle, Brian Lee White, Brian Trifon en Jay Wiltzen. Uit de wereld van sci-fi-gaming komt Knut Avenstroup Haugen, wiens gelaagde klanklandschappen en percussieve thema’s voor Dune: Awakening de weidsheid, mystiek en dreiging van het Dune-universum weerspiegelen. John Konsolakis biedt een intieme, subtiele en tedere score met zijn werk voor Farewell North, een meditatieve en visueel minimalistische avonturengame waarin je speelt als een zwervende bordercollie. De shortlist wordt afgesloten door Berlinist, het componistencollectief achter Neva, wier melancholische en atmosferische score de handgetekende visuele stijl en thema’s van ecologische kwetsbaarheid versterkt. Na de lovende ontvangst van Gris onderstreept deze nominatie Berlinists steeds sterkere naam in de indiegamemuziek.
Ontdek de genomineerden
Clair Obscur: Expedition 33 - Lorien Testard
Lorien Testard is een Franse componist die zijn videogamedebuut maakte met Clair Obscur: Expedition 33, waarvoor hij gedurende vijf jaar meer dan tien uur originele muziek schreef. Ontdekt door regisseur Guillaume Broche componeerde hij een score die geprezen werd om haar diversiteit, emotionele kracht en narratieve visie. Met chanson, orkestrale en koorarrangementen, jazzensembles, lo-fi, ambient en elektronische stukken, folky duetten en progrock-suites – waaronder een 33 minuten durend opus – vestigde Testard zich als een opvallende nieuwe stem in de gamewereld.
Doom: The Dark Ages - Alex Klingle, Brian Lee White, Brian Trifon, Jay Wiltzen
Finishing Move is een componistencollectief achter enkele van de meest iconische scores in de moderne game-industrie. Opgericht in 2013 door Brian Trifon en Brian Lee White, en later aangevuld met Alex Klingle en Jay Wiltzen, is de groep vooral bekend van DOOM: The Dark Ages, The Callisto Protocol, Borderlands 3, Microsoft Flight Simulator (2020, 2024), Grounded (1 & 2), Crackdown 3 en Halo Wars 2. Hun werk, variërend van apocalyptische sci-fi tot surrealistische achtertuinavonturen, brengt een intensiteit en sfeer die zowel bij fans als critici weerklank vindt.
Dune: Awakening - Knut Avenstroup Haugen
Knut Avenstroup Haugen is een bekroonde Noorse componist, bekend van iconische scores voor Dune: Awakening, Lords of the Fallen, Conan Exiles, Age of Conan en de populaire Louis & Luca-films. Opgeleid in klassieke compositie mengt hij orkestrale, folk-, jazz- en elektronische elementen tot kenmerkende klankwerelden, variërend van intieme thema’s tot epische hybridescores. Zijn werk werd bekroond met talrijke internationale prijzen en uitgevoerd door vooraanstaande Europese orkesten.
Farewell North - John Konsolakis
John Konsolakis is een Griekse componist die schrijft voor film, televisie, videogames en het concertpodium. Zijn werk werd wereldwijd uitgevoerd door gerenommeerde ensembles en verwierf al vroeg internationale erkenning. Hij werd genomineerd voor de SABAM Award voor Beste Originele Compositie door een Jonge Componist op de World Soundtrack Awards 2022, won de prijs voor Beste Originele Muziek op het Thessaloniki International Film Festival (2023) en de Thessaloniki State Symphony Orchestra Prize (2024), en ontving in 2025 de Ivor Novello voor Farewell North.
Neva - Berlinist
Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam)
Als weerspiegeling van het groeiende belang van de Belgische film- en filmmuziekindustrie lanceerde de WSAcademy de categorie Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam). De eerste genomineerde is Vincent Cahay, erkend voor zijn gedurfde en fysieke score voor Maldoror, een donkere thriller van Fabrice du Welz die vorig jaar zijn Belgische première beleefde op Film Fest Gent. De film, die draait rond de verontrustende zaak-Dutroux, gaf Cahay de vrijheid om te bewegen tussen elektronische drones, ontregelende stiltes en evocatieve motieven, om zo de psychologische neergang van het hoofdpersonage in waanzin en obsessie te ontleden.
Ruben De Gheselle krijgt een nominatie voor zijn werk aan twee langspeelfilms: het internationaal geprezen Young Hearts van Anthony Schatteman en There Was, There Was Not van Emily Mkrtichian. Zijn scores tonen een intieme en genuanceerde benadering van filmcompositie. In 2021 ontving Ruben de prestigieuze Georges Delerue Award op Film Fest Gent voor de muziek van Clara Sola. Zijn bekroning met de Ensor voor Discovery of the Year een jaar later bevestigt zijn reputatie als een van Belgiës meest getalenteerde componisten.
Het trio wordt vervolledigd door Frédéric Vercheval. Zijn dynamische, spanningsgedreven muziek voor Masset-Depasses actiethriller Largo Winch: Le prix de l’argent geeft extra spektakel en filmische allure aan de populaire Frans-Belgische stripfranchise. Vercheval werd al vijf keer genomineerd en won de Magritte voor Beste Originele Muziek met Duelles van Olivier Masset-Depasse (2020) en Green Border van Agnieszka Holland (2025). Voor Duelles kreeg hij in 2019 bovendien de WSA Award voor Best Original Score for a Belgian Production.
Ontdek de genomineerden
Vincent Cahay
Vincent Cahay (1973) is een Belgische componist, muzikant en acteur. Opgeleid aan het Conservatorium van Luik in de toneelkunsten begon hij in de jaren 2000 muziek te schrijven voor theater en film. Op scène creëerde hij live-scores met Pierre Kissling voor Anne-Cécile Vandalems Tristesses en Kingdom. In film is hij vooral bekend door zijn langdurige samenwerking met Fabrice du Welz (Calvaire, Alleluia, Adoration, Inexorable), die in 2024 wordt voortgezet met Maldoror. Hij werkte ook met Frédéric Fonteyne, Just Philippot en Liliana Cavani.
Ruben De Gheselle
Ruben De Gheselle (1991) is een Belgische componist, bekend om zijn intieme, minimale en hypnotiserende scores. Hij schreef muziek voor internationale producties als Young Hearts (Berlinale), Clara Sola (Cannes), There Was, There Was Not (True/False, DOC NYC), A Cops & Robbers Story (DOC NYC), Rashid (Visions du Réel) en The Tiong Bahru Social Club (Busan). Voor televisie componeerde hij Northern Lights (TG4, ZDF, Streamz), Showkids (TG4), Patience (Channel 4, PBS) en de aankomende Duitse reeks Naked (WDR).
Frédéric Vercheval
Frédéric Vercheval is een Belgische componist en arrangeur van filmmuziek. Als voorzitter van de Belgian Screen Composer Guild gaf hij ook les in filmanalyse aan de IAD (2011–2018). Zijn score voor Agnieszka Hollands Green Border (2025) won een Magritte voor Beste Originele Muziek, terwijl zijn werk voor Olivier Masset-Depasse’s Duelles hem een World Soundtrack Award (2019) en een Magritte (2020) opleverde. Vercheval werd zeven keer genomineerd voor de Magritte du Cinéma, onder meer voor Diamant 13, Pas son genre, Melody en Chez Nous.