Dit zijn de genomineerden voor de 25ste World Soundtrack Awards

20241016 FFGENT24 WSA Jeroen Willems 224
04 sep 2025
De genomineerden voor de 25ste jubileumeditie van de World Soundtrack Awards zijn bekendgemaakt. Opnieuw worden de indrukwekkende scores en songs voor film en televisie van het afgelopen jaar in de schijnwerpers gezet. Ariel Marx, Hania Rani en Laetitia Pansanel-Garric vertegenwoordigen een nieuwe generatie talent, terwijl iconen als Elton John, Alberto Iglesias en John Powell aanwezig zijn als gevestigde namen. Volker Bertelmann en Daniel Blumberg staan centraal, met niet één maar twee nominaties. Op 15 oktober worden de winnaars bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse WSA Ceremony & Concert op Film Fest Gent.

De 25ste editie van de World Soundtrack Awards belooft een feestelijke avond vol muziek voor het scherm van het hoogste niveau. Tijdens deze bijzondere jubileumeditie worden niet alleen de WSAwards uitgereikt maar vieren we ook de indrukwekkende carrières van twee iconen: Philip Glass en Michael Nyman, die beiden een Lifetime Achievement Award in ontvangst zullen nemen. Als eregasten verwelkomen we de gerenommeerde Debbie Wiseman en tweevoudig Oscarwinnaar A.R. Rahman, bekend van Slumdog Millionaire. Ook Jerskin Fendrix, de revelatie van vorig jaar, keert terug naar Gent met live uitvoeringen van zijn bekroonde scores voor Poor Things en Kinds of Kindness door Brussels Philharmonic, onder leiding van maestro Dirk Brossé.

Overzicht van de genomineerden

  • Film Composer of the Year
    • Volker Bertelmann - Conclave; The Amateur

    • Daniel Blumberg - The Brutalist

    • Kris Bowers - The Wild Robot

    • Clément Ducol, Camille - Emilia Pérez

    • Alberto Iglesias - The Room Next Door

    • John Powell - How to Train Your Dragon

  • Television Composer of the Year
    • Volker Bertelmann - The Day of the Jackal; Dune: Prophecy; The Count of Monte Cristo

    • David Fleming, Gustavo Santaolalla - The Last Of Us (Season 2)

    • Ariel Marx - Dying for Sex

    • Bear McCreary - The Lord of the Rings: The Rings of Power (Season 2)

    • Martin Phipps - Black Doves

    • Theodore Shapiro - Severance (Season 2)

  • Best Original Song
    • "Beautiful That Way" from The Last Showgirl - written by Andrew Wyatt, Lykke Li, and Miley Cyrus |
      performed by Miley Cyrus, Andrew Wyatt, Matt Dunkley

    • "El Mal" from Emilia Pérez - written by Clément Ducol, - Camille -, Jacques Audiard |
      performed by Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón

    • "I Lied to You" from Sinners - written by Ludwig Göransson, Raphael Saadiq | performed by Miles Caton

    • "Never Too Late" from Elton John: Never Too Late - written by Andrew Watt, Bernie Taupin, Brandi Carlile, Elton John | performed by Elton John, Brandi Carlile

    • "Winter Coat" from Blitz - written by Nicholas Britell, Steve McQueen, Taura Stinson | performed by Nicholas Britell, Saoirse Ronan

  • Lifetime Achievement Award
    • Philip Glass
    • Michael Nyman
  • Best Original Composition by a Young Composer (Powered by Vienna Synchron Stage)
    • Neville Bharucha
    • Théo Cascio
    • Bongseop Kim
  • Discovery of the Year Award
    • Daniel Blumberg - The Brutalist

    • Robin Carolan - Nosferatu

    • Jung Jae-il - Mickey 17

    • Dave Metzger - Mufasa: The Lion King

    • Hania Rani - Sentimental Value

  • Public Choice Award
    • Buio come il cuore (Dark is the Heart) - David Cerquetti

    • Hola Frida - Laetitia Pansanel-Garric

    • Ni chaînes ni maîtres - Amine Bouhafa

    • Reagan - John Coda

    • The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim - Stephen Gallagher

  • WSA Game Music Award
    • Clair Obscur: Expedition 33 - Lorien Testard

    • Doom: The Dark Ages - Alex Klingle, Brian Lee White, Brian Trifon, Jay Wiltzen

    • Dune: Awakening - Knut Avenstroup Haugen

    • Farewell North - John Konsolakis

    • Neva - Berlinist

  • Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam)
    • Vincent Cahay - Maldoror

    • Ruben De Gheselle - Young Hearts; There was, There was not

    • Frédéric Vercheval - Largo Winch: Le prix de l'argent

Film Composer of the Year

In de categorie Film Composer of the Year worden de meest opvallende filmcomposities en soundscapes van het voorbije jaar in de kijker gezet. Dit jaar maken zes componisten kans op deze prestigieuze onderscheiding. Onder de zes genomineerden bevindt zich de Duitse componist en pianist Volker Bertelmann (ook bekend onder zijn artiestennaam Hauschka). Bertelmann werd in 2023 uitgeroepen tot Film Composer of the Year op de World Soundtrack Awards en bevestigt dit jaar zijn status als een van de meest succesvolle filmcomponisten van het moment met zijn beklijvende werk voor Conclave en de spionagethriller The Amateur. Daniel Blumberg, een Britse componist en experimentele muzikant, is voor het eerst genomineerd. Zijn indringende score voor The Brutalist, leverde hem ook een Oscar voor Beste Originele Muziek op tijdens de voorbije Academy Awards. Ook Kris Bowers (bekend van Green Book, King Richard, Bridgerton en When They See Us) is genomineerd. Met zijn orkestrale en sensationele score voor de animatiefilm The Wild Robot maakt Bowers voor het eerst kans op de titel Film Composer of the Year. Uit Frankrijk is het duo Clément Ducol en - Camille - genomineerd voor hun eclectische score bij Emilia Pérez, de genre-overschrijdende misdaadmusical van Jacques Audiard. De gerenommeerde Spaanse componist Alberto Iglesias maakt opnieuw zijn opwachting op het WSA-podium met een nominatie voor The Room Next Door, zijn meest recente samenwerking met regisseur Pedro Almodóvar. Het is al de vierde nominatie voor Iglesias, die de prijs eerder won in 2005 (The Constant Gardener) en in 2012 (Tinker Tailor Soldier Spy en The Skin I Live In). De lijst wordt vervolledigd door John Powell, wiens terugkeer naar het How to Train Your Dragon-universum op veel lof kon rekenen. Powell staat bekend om zijn levendige orkestratie, iconische thema’s en energieke actiemuziek en groeide uit tot een vaste waarde in de wereld van familieanimatie.

Television Composer of the Year

Ook hier staat Volker Bertelmann in de schijnwerpers. Zijn geduldig opgebouwde en gelaagde orkestraties voor The Day of the Jackal, Dune: Prophecy en The Count of Monte Cristo leveren hem een tweede nominatie op, ditmaal in de categorie Television Composer of the Year. David Fleming en Gustavo Santaolalla maken indruk met hun werk voor het tweede seizoen van The Last of Us. Met hun post-apocalyptische score diepen tweevoudig Oscarwinnaar Santaolalla en Emmy-winnaar Fleming de verontrustende sfeer van de reeks verder uit, met een gezamenlijke nominatie tot gevolg. Ook Ariel Marx is genomineerd voor haar breekbare score bij Dying for Sex. Haar speelse en dissidente muziek sluit naadloos aan bij de kwetsbare, maar tegelijk compromisloze geest van de serie, die draait rond een vrouw met kanker die seksuele bevrijding nastreeft. Bear McCreary is genomineerd voor zijn werk voor The Lord of the Rings: The Rings of Power (seizoen 2), waarin de Keltische harpen, houtblazers en symfonische orkestraties die de franchise al jaren typeren verrijkt met nieuwe instrumentale texturen en thematische ontwikkelingen. Theodore Shapiro is genomineerd voor zijn score bij het veelgeprezen tweede seizoen van Severance waar zijn onheilspellende motieven, minimalistische pianolijnen en dissonante strijkers een vervreemdend gevoel van desoriëntatie en onzekerheid oproepen. Tot slot is er ook een nominatie voor de Britse componist Martin Phipps voor zijn muziek bij de Netflix-serie Black Doves. Film Fest Gent ontvangt bovendien Martin Phipps samen met Emilie Levienaise-Farrouch op het podium van Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond, het langverwachte filmmuziekconcert dat plaatsvindt op 16 oktober.

Best Original Song

Na de overwinning van Billie Eilish en Finneas O’Connell vorig jaar met hun Barbie-anthem “What Was I Made For?”, rijst de vraag: welk nummer kroont zich dit jaar tot Best Original Song? In The Last Showgirl van Gia Coppola brengt popicoon Miley Cyrus met “Beautiful That Way” een weidse en melancholische protestballade tegen ageism. Het nummer, geschreven in samenwerking met Andrew Wyatt en Lykke Li en gearrangeerd door Matt Dunkley, verzet zich tegen de vergankelijkheidsmythe rond vrouwelijkheid. Uit de muzikale misdaadfilm Emilia Pérez komt het nummer “El Mal”, geschreven door Oscarwinnaars Clément Ducol, - Camille - en regisseur Jacques Audiard zelf. Het nummer, gezongen door hoofdrolspelers Zoe Saldaña en Karla Sofía Gascón, ademt een provocatieve, Rosalía-achtige animositeit en sluit naadloos aan bij de ruige, polemische toon van de film. Ook genomineerd is “I Lied to You” uit Sinners van Ryan Coogler, een broeierige, bluesgetinte song geschreven door Ludwig Göransson en Raphael Saadiq, en gezongen door Miles Caton, opkomend talent én hoofdrolspeler in de film. De live-uitvoering van het nummer in een juke joint in Mississippi mondt uit in een krachtige scène die resoneert met Afro-Amerikaanse geschiedenissen van pijn en veerkracht. In Elton John: Never Too Late komen twee generaties songwriters samen in het nummer “Never Too Late”, gebracht door Elton John en Brandi Carlile, en mee geschreven door Bernie Taupin en Andrew Watt. Het resultaat is een reflectieve en sentimentele mijmering over nalatenschap en levenslust. De shortlist wordt afgesloten met “Winter Coat” uit Blitz van Steve McQueen - een intiem wiegelied met ontwapenende en beklijvende strofen, geschreven door Nicholas Britell, Taura Stinson en McQueen, en gezongen door Saoirse Ronan.

Discovery of the Year Award

Met de Discovery of the Year Award eert de WSA opkomende talenten in film- en televisiemuziek. Onder de genomineerden vinden we Daniel Blumberg, wiens score voor The Brutalist (Brady Corbet) eerder dit jaar al werd bekroond met een Oscar voor Beste Originele Muziek. Dit is zijn tweede nominatie op de WSA 2025, na zijn eerdere nominatie in de categorie van Film Composer of the Year. Blumberg maakt indruk met zijn rauwe, textuurvolle en jazzy klanklandschappen. Ook genomineerd is Robin Carolan, die de atmosferische score componeerde voor Nosferatu, Robert Eggers’ remake van de stille filmklassieker. Met industriële noise en hypnotische koormuziek schept Carolan een expressionistische en onheilspellende stemming.

Uit Zuid-Korea komt de Emmy-genomineerde Jung Jae-il, internationaal bekend van zijn muziek voor Parasite en Squid Game. Voor Mickey 17 zet hij zijn samenwerking met Bong Joon-ho verder, met een weelderige, klassiek getinte partituur die romantisch durft zijn met pianomelodieën en grootse Hollywood-strings, maar geregeld ook speels tot zelfs carnavalesk uit de hoek komt. Dave Metzger brengt met Mufasa: The Lion King (Barry Jenkins) een meer lyrische aanpak. Als ervaren arrangeur en componist voor Broadway, animatie en videogames, wist hij de muzikale erfenis van The Lion King te eren en heruit te vinden. Tot slot is er de Poolse pianiste, componiste en zangeres Hania Rani, die haar mix van klassiek, elektronica en experiment inzet voor Joachim Triers familiedrama Sentimental Value. Haar introspectieve score weerspiegelt thema’s van verlangen, herinnering, spijt en verzoening die in de film aan bod komen.

Public Choice Award

Elk jaar kiezen filmmuziekfans wereldwijd via de Public Choice Award hun favoriete score. Tot de genomineerden behoort David Cerquetti, wiens muziek voor de Italiaanse noir-thriller Buio come il cuore (Dark is the Heart) (Marco De Luca) een sfeer van mysterie, spanning en tragedie oproept die perfect aansluit bij het genre. Ook Laetitia Pansanel-Garric is genomineerd met haar melodieuze score voor Hola Frida (Karine Vézina, André Kadi), een eerbetoon aan de kunst en ideeën van Frida Kahlo. Met rijke orkestraties doorspekt met mariachi- en banda-invloeden schept ze een meerstemmig klankbeeld dat zowel pijn als verzet in zich draagt.

Minstens even politiek geëngageerd, is de César-winnende Amine Bouhafa die een nominatie in de wacht sleept met zijn bevrijdende score voor Ni chaînes ni maîtres (Simon Moutaïrou), over een vader en dochter die ontsnappen aan slavernij op een suikerrietplantage in Mauritius. Daarnaast werd John Coda genomineerd voor zijn epische muziek bij Reagan (Sean McNamara), een biopic over de Amerikaanse president. Zijn klassieke, grootschalige score sluit aan bij Reagans gecontesteerde, larger-than-life imago. De shortlist wordt vervolledigd door Stephen Gallagher, die voor The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (Kenji Kamiyama) voortbouwt op de muzikale erfenis van Middle Earth en fans wist te raken met energieke thema’s en emotionele gelaagdheid.

WSA Game Music Award

Nu aan zijn derde editie toe, geeft de WSA Game Music Award fans een stem om de meest meeslepende gamescores van het jaar te vieren. Genomineerd is onder meer Lorien Testard, wiens score voor Clair Obscur: Expedition 33 reeds de aandacht trok voor de manier waarop poëtische en schilderachtige tonaliteiten verweven zijn met de surreële, droomachtige wereld van de game. Veel donderender en huiveringwekkender is de heavy-metal-score voor de first-person shooter game Doom: The Dark Ages, gecomponeerd door Alex Klingle, Brian Lee White, Brian Trifon en Jay Wiltzen. Uit de wereld van sci-fi-gaming komt Knut Avenstroup Haugen, wiens gelaagde klanklandschappen en percussieve thema’s voor Dune: Awakening de weidsheid, mystiek en dreiging van het Dune-universum weerspiegelen. John Konsolakis biedt een intieme, subtiele en tedere score met zijn werk voor Farewell North, een meditatieve en visueel minimalistische avonturengame waarin je speelt als een zwervende bordercollie. De shortlist wordt afgesloten door Berlinist, het componistencollectief achter Neva, wier melancholische en atmosferische score de handgetekende visuele stijl en thema’s van ecologische kwetsbaarheid versterkt. Na de lovende ontvangst van Gris onderstreept deze nominatie Berlinists steeds sterkere naam in de indiegamemuziek.

Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam)

Als weerspiegeling van het groeiende belang van de Belgische film- en filmmuziekindustrie lanceerde de WSAcademy de categorie Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam). De eerste genomineerde is Vincent Cahay, erkend voor zijn gedurfde en fysieke score voor Maldoror, een donkere thriller van Fabrice du Welz die vorig jaar zijn Belgische première beleefde op Film Fest Gent. De film, die draait rond de verontrustende zaak-Dutroux, gaf Cahay de vrijheid om te bewegen tussen elektronische drones, ontregelende stiltes en evocatieve motieven, om zo de psychologische neergang van het hoofdpersonage in waanzin en obsessie te ontleden.

Ruben De Gheselle krijgt een nominatie voor zijn werk aan twee langspeelfilms: het internationaal geprezen Young Hearts van Anthony Schatteman en There Was, There Was Not van Emily Mkrtichian. Zijn scores tonen een intieme en genuanceerde benadering van filmcompositie. In 2021 ontving Ruben de prestigieuze Georges Delerue Award op Film Fest Gent voor de muziek van Clara Sola. Zijn bekroning met de Ensor voor Discovery of the Year een jaar later bevestigt zijn reputatie als een van Belgiës meest getalenteerde componisten.

Het trio wordt vervolledigd door Frédéric Vercheval. Zijn dynamische, spanningsgedreven muziek voor Masset-Depasses actiethriller Largo Winch: Le prix de l’argent geeft extra spektakel en filmische allure aan de populaire Frans-Belgische stripfranchise. Vercheval werd al vijf keer genomineerd en won de Magritte voor Beste Originele Muziek met Duelles van Olivier Masset-Depasse (2020) en Green Border van Agnieszka Holland (2025). Voor Duelles kreeg hij in 2019 bovendien de WSA Award voor Best Original Score for a Belgian Production.