Regisseur
Igor Auzins
Componist
Peter Best
Met
Angela Punch McGregor, Arthur Dignam, Martin Vaughan
Editie 1983
134'
-
1982
-
Drama, Biografie
-
Taal:
Engels
IGOR AUZINS
Igor Auzins had reeds een lange karrière als kameraman achter de rug vooraleer hij zich rond 1970 als freelance regisseur vestigde. Tussen '71 en '76 werkte hij voor één van Australie's belangrijkste TV-producenten, Crawford Productions. Sindsdien regisseerde hij zowel feuilletons, dokumentaires als televisiefilms voor verschillende andere TV-stations. Na HIGH ROLLING betekent WE OF THE NEVER NEVER Auzins tweede langspeelfilm; aan deze film besteedde hij meer dan 5 jaar.
We of the Never Never
In zijn tweede langspeelfilm brengt de Australische regisseur Igor Auzins de autobiografische roman van Jeannie Gunn in beeld. Deze mondaine vrouw liet rond de eeuwwisseling haar zorgeloos leventje in Melbourne varen om haar echtgenoot te volgen naar het onherbergzame Noorden en er een veefokkerij te houden. Na de lange en afmattende reis die bovendien nog door zware regens wordt bemoeilijkt, stelt ze' bij haar aankomst vast dat de haar beloofde "ruime hofstede" niet veel meer is dan een oud en vervallen huis. Ook de veeboeren zelf, die op het landgoed verblijven, schijnen niet zozeer de aanwezigheid van een vrouw op prijs te stellen, terwijl de inboorlingen eveneens achterdocht voor haar koesteren. Alle vooroordelen ten spijt slaagt zij er mettertijd in, door de liefde voor haar man en het land, door haar moedige pogingen om veeboeren en inboorlingen met elkaar te verzoenen, en vooral door haar gulheid en goedhartigheid, het vertrouwen van eenieder te winnen. Het door de inboorlingen "Never Never Land" genaamde gebied heeft zij tenslotte ook tot het hare kunnen maken.
WE OF THE NEVER NEVER is enerzijds een romantische en stijlvolle rekonstruktie van het harde leven in de Australische vlaktes, anderzijds een sociaal bewogen film die een aantal prangende thema's aanpakt: vrouwenemancipatie, racisme, konfrontatie tussen het individu en een hem vijandige omgeving. De vreemde kombinatie van ruwheid en schoonheid en de liefde van de autochtone bevolking voor dit wilde landsgedeelte kon alleen volledig tot haar recht komen via een verfilming op de oorspronkelijke lokatie. De film werd aldus op de "Elsey Cattle Station" zelf gedraaid, waar alles zich 80 jaar voordien in werkelijkheid had afgespeeld. Alle akteurs, blanke en zwarte, zijn eveneens Australiërs: Angela Punch McGregor en Arthur Dignam, de beide hoofdrollen, hebben naast hun reputatie als filmakteurs ook een aanzienlijke TV- en toneelervaring achter de rug; in 1978 bracht de Australische prent "THE CHANT OF JIMMY BLACKSMITH" van Fred Schepisi hen reeds samen voor de kamera.
Igor Auzins had reeds een lange karrière als kameraman achter de rug vooraleer hij zich rond 1970 als freelance regisseur vestigde. Tussen '71 en '76 werkte hij voor één van Australie's belangrijkste TV-producenten, Crawford Productions. Sindsdien regisseerde hij zowel feuilletons, dokumentaires als televisiefilms voor verschillende andere TV-stations. Na HIGH ROLLING betekent WE OF THE NEVER NEVER Auzins tweede langspeelfilm; aan deze film besteedde hij meer dan 5 jaar.
We of the Never Never
In zijn tweede langspeelfilm brengt de Australische regisseur Igor Auzins de autobiografische roman van Jeannie Gunn in beeld. Deze mondaine vrouw liet rond de eeuwwisseling haar zorgeloos leventje in Melbourne varen om haar echtgenoot te volgen naar het onherbergzame Noorden en er een veefokkerij te houden. Na de lange en afmattende reis die bovendien nog door zware regens wordt bemoeilijkt, stelt ze' bij haar aankomst vast dat de haar beloofde "ruime hofstede" niet veel meer is dan een oud en vervallen huis. Ook de veeboeren zelf, die op het landgoed verblijven, schijnen niet zozeer de aanwezigheid van een vrouw op prijs te stellen, terwijl de inboorlingen eveneens achterdocht voor haar koesteren. Alle vooroordelen ten spijt slaagt zij er mettertijd in, door de liefde voor haar man en het land, door haar moedige pogingen om veeboeren en inboorlingen met elkaar te verzoenen, en vooral door haar gulheid en goedhartigheid, het vertrouwen van eenieder te winnen. Het door de inboorlingen "Never Never Land" genaamde gebied heeft zij tenslotte ook tot het hare kunnen maken.
WE OF THE NEVER NEVER is enerzijds een romantische en stijlvolle rekonstruktie van het harde leven in de Australische vlaktes, anderzijds een sociaal bewogen film die een aantal prangende thema's aanpakt: vrouwenemancipatie, racisme, konfrontatie tussen het individu en een hem vijandige omgeving. De vreemde kombinatie van ruwheid en schoonheid en de liefde van de autochtone bevolking voor dit wilde landsgedeelte kon alleen volledig tot haar recht komen via een verfilming op de oorspronkelijke lokatie. De film werd aldus op de "Elsey Cattle Station" zelf gedraaid, waar alles zich 80 jaar voordien in werkelijkheid had afgespeeld. Alle akteurs, blanke en zwarte, zijn eveneens Australiërs: Angela Punch McGregor en Arthur Dignam, de beide hoofdrollen, hebben naast hun reputatie als filmakteurs ook een aanzienlijke TV- en toneelervaring achter de rug; in 1978 bracht de Australische prent "THE CHANT OF JIMMY BLACKSMITH" van Fred Schepisi hen reeds samen voor de kamera.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Igor Auzins
Componist
Peter Best
Met
Angela Punch McGregor, Arthur Dignam, Martin Vaughan
Scenario
Peter Schreck
Cinematograaf
Gary Hansen
Monteur
Cliff Hayes
Producent
Greg Tepper
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Australië
Scenario gebaseerd op
"We of the Never Never" (Mrs. Aeneas Gunn)
Jaar
1982