Regisseur
Eric Mitchell
Componist
Walter Steding, Jim White
Met
Patti Astor, Rene Ricard, Tom Wright
Editie 1981
85'
-
1980
-
Drama
-
Taal:
Engels
ERIC MITCHELL
UNDERGROUND U.S.A. is het 16mm debuut van akteur/regiseur Eric Mitchell. Tevoren was deze onafhankelijke "new wave" kineast op video en Super-8 aktief: KIDNAPPED en RED ITALY. Mitchell behoort tot het selekte Newyorkse avant garde milieu, hij akteerde o.a. in films van James Nares, Michael Oblowitz, Amos Poe, Becky Johnston en Mark Rappaport (SCENIC ROUTE).
UNDERGROUND U.S.A. van Eric Mitchell beschrijft het einde van een superster van de jaren 60 en meteen het verloren gaan van een periode waarin iedereen dacht de kans te hebben een ster te worden... Het gaat over de figuur Victor (gespeeld door Mitchell zelf) die aan de kost komt als "polysexueel". Victor frekwenteert een bepaald soort clubs om zo nuttige relaties te leggen. In één van die clubs, "The Mudd”, ontmoet hij Vickie, een blonde starlet van de undergroundscène, die wordt verondersteld rijk en toegejuicht te zijn. Wanneer Victors "uncle" hem voor een kleinigheid uit zijn woning zet, komt hij in Vickie's flat terecht, waar ook haar jaloers vriendje en manager Kenneth hokt. Vickie blijkt asexueel te zijn en brengt haar op eerste zicht glamoureuze tijd, vooraf dronken en pillenslikkend door. Victor komt langzamerhand tot het besef dat zij door haar onstuimig leven ver onder haar mogelijkheden blijft en dat haar vriendje Kenneth dit inzicht. ten allen prijze voor Vickie tracht te verbergen. Wanneer Victors belangstelling in de schijnglamour en hef luxe-wereldje van Vickie wegkwijnt, komt er een abrupt einde aan Vickie's sprookje... in het aanschijn van een lachende Marilyn Monroe.
Billy Wilders' SUNSET BOULEVARD en het oeuvre van Andy Warhol en Paul Morrisey (o.m. HEAT) worden vaak geciteerd als de voornaamste invloeden op de realisatie van Eric Mitchell's UNDERGROUND U.S.A. De hier optredernde Jackie Curtis en Rene Ricard zijn trouwens ex-Warhol akteurs. De lokaties in UNDERGROUND U.S.A. zijn goedkoop, de zeldzame humor in de film is dat eveneens, eigen aan de levensstijl van de personages. Het akteren is gewild ontoereikend om een effektief underground dokument te verbeelden. Mitchell's film heeft een tweeledig doel: de 60-er jaren underground (giftig) parodiëren en de nieuwe richting in het Newyorkse Lower East Side als levendig en betekenisvol voorstellen Men kan UNDERGROUND U.S.A. het best omschrijven als een visualisatie van de new wave in New York.
UNDERGROUND U.S.A. is het 16mm debuut van akteur/regiseur Eric Mitchell. Tevoren was deze onafhankelijke "new wave" kineast op video en Super-8 aktief: KIDNAPPED en RED ITALY. Mitchell behoort tot het selekte Newyorkse avant garde milieu, hij akteerde o.a. in films van James Nares, Michael Oblowitz, Amos Poe, Becky Johnston en Mark Rappaport (SCENIC ROUTE).
UNDERGROUND U.S.A. van Eric Mitchell beschrijft het einde van een superster van de jaren 60 en meteen het verloren gaan van een periode waarin iedereen dacht de kans te hebben een ster te worden... Het gaat over de figuur Victor (gespeeld door Mitchell zelf) die aan de kost komt als "polysexueel". Victor frekwenteert een bepaald soort clubs om zo nuttige relaties te leggen. In één van die clubs, "The Mudd”, ontmoet hij Vickie, een blonde starlet van de undergroundscène, die wordt verondersteld rijk en toegejuicht te zijn. Wanneer Victors "uncle" hem voor een kleinigheid uit zijn woning zet, komt hij in Vickie's flat terecht, waar ook haar jaloers vriendje en manager Kenneth hokt. Vickie blijkt asexueel te zijn en brengt haar op eerste zicht glamoureuze tijd, vooraf dronken en pillenslikkend door. Victor komt langzamerhand tot het besef dat zij door haar onstuimig leven ver onder haar mogelijkheden blijft en dat haar vriendje Kenneth dit inzicht. ten allen prijze voor Vickie tracht te verbergen. Wanneer Victors belangstelling in de schijnglamour en hef luxe-wereldje van Vickie wegkwijnt, komt er een abrupt einde aan Vickie's sprookje... in het aanschijn van een lachende Marilyn Monroe.
Billy Wilders' SUNSET BOULEVARD en het oeuvre van Andy Warhol en Paul Morrisey (o.m. HEAT) worden vaak geciteerd als de voornaamste invloeden op de realisatie van Eric Mitchell's UNDERGROUND U.S.A. De hier optredernde Jackie Curtis en Rene Ricard zijn trouwens ex-Warhol akteurs. De lokaties in UNDERGROUND U.S.A. zijn goedkoop, de zeldzame humor in de film is dat eveneens, eigen aan de levensstijl van de personages. Het akteren is gewild ontoereikend om een effektief underground dokument te verbeelden. Mitchell's film heeft een tweeledig doel: de 60-er jaren underground (giftig) parodiëren en de nieuwe richting in het Newyorkse Lower East Side als levendig en betekenisvol voorstellen Men kan UNDERGROUND U.S.A. het best omschrijven als een visualisatie van de new wave in New York.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Eric Mitchell
Componist
Walter Steding, Jim White
Met
Patti Astor, Rene Ricard, Tom Wright
Scenario
Eric Mitchell
Cinematograaf
Tom DiCillo
Monteur
J.P. Roland-Levy
Producent
Eric Mitchell, Erdner Rauschalle
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Jaar
1980