Mwangi is een kleine jongen van de Kikuyu-stam, wiens vader door de
Mau-Mau opstandelingen vermoord werd en die door zijn moeder als keukenknecht bij John Graham, de chef van de Britse koloniale politie uit werken gestuurd is. We bevinden ons in Kenya, anno 1950. De jaren vijftig zijn de periode waarin de irote dekolonisatiegolf die tijdens de Jaren 60 min of meer voltooid zou worden, inzette. Mwangi werkt dus als 'toto' (swahili voor 'kind ') voor een Europese familie , en voor hem ontvouwt zich een onbekende wereld. Het is niet allemaal even leuk : zijn meesteres is een grillige bazin en de zoon des huizes is een pestkop. Maar hij raakt er gehecht, en dat wordt juist het probleem, want de jungle begint aan het einde van de achtertuin, en in de jungle zitten rebellen die de blanken willen verjagen en de zwarten verplichten hun zaak te steunen. Wat moet de kleine Mwangui doen ? Nauw betrokken bij een geschiedenis die hij nauwelijks begrijpt, zit hij tussen twee vuren en wordt hij uiteindelijk ook het slachtoffer daarvan.
Enerzijds zijn er zijn banden met zijn stam, anderzijds zijn loyauteit aan de mensen voor wie hij werkt. Harry Hook, die Kenya zeer goed kent, maakte met deze film een interessante schets van de dekolonisatiecrisis. Origineel in zijn film is het gezichtspunt dat hij neemt : alles wordt bekeken vanuit de ogen van een twaalfjarig kind. Nergens evenwel vervalt de film in simplisme of zondigt hij aan al te clichématige bespiegelingen. Natuurlijk beleeft de toeschouwer de gebeurtenissen nogal emotioneel door de aanwezigheid van dat kind. Maar sentimentaliteit wordt niet toegestaan: er zijn in deze film geen 'goeden' en geen 'slechten', er is enkel menselijk leed en verlies.
Ook deze film werd gefotografeerd door Roger Deakins, die na White Mischief en Pascali's Is/and ongetwijfeld een specialist wordt in het vastleggen van exotische oorden zonder aan mooie-plaatjes-schieterij te doen. Harry Hook, de regisseur, mag de verdienste opeisen de getalenteerde Edwin Mahinda, die de kleine Mwangi heel overtuigend gestalte geeft, door een knappe acteursregie ten volle tot ontplooiing te hebben gebracht.
Image gallery
Generiek
Harry Hook
John E. Keane
Bob Peck, Edwin Mahinda, Phyllis Logan
Harry Hook
Roger Deakins
Tom Priestley
Ann Skinner
Meer informatie
Engels
Verenigd Koninkrijk
1987