Theo Angelopoulos

Oi kynigoi (Les Chasseurs)

Regisseur Theo Angelopoulos Met Vangelis Kazan, Eva Kotamanidou, Giorgos Danis
Editie 1979
168' - 1977 - Drama - Taal: Grieks
Twee jaar geleden, op het Vierde Internationaal Filmgebeuren was Angelopoulos reeds de vedette met zijn voltreffer O THIASSOS. Als vervolg op deze merkwaardige film die ook de "Age d'Or"-prijs kreeg kwam een vervolg die ook, in 1977 dan, aan de "Age d'Or"-prijs. Omdat Angelopoulos reeds laureaat was had zijn CHASSEURS geen kans. Wat heel terecht een filmjoernaliste verontwaardigde. Zie hier wat zij schrijft. Voor ons kon het aan geen twijfel onderhevig zijn, dat het minst ver van Bunuel verwijderde werk in de run van dit jaar I KYNIGHI van Angelopoelos was. Er komt in deze film een scène voor, waar een vrouw van kop tot teen gekleed, in haar dooie eentje het liefdesspel mimmeert temidden van een feestvierend gezelschap op de dansvloer. Het volledig erotisch ritueel met al zijn symbolen en geheime maar universeel aanvaardbare tekens wordt van de inzet af tot en met de ontlading
tot uitdrukking gebracht in een solodans door deze vrouw in oerzedige avondjurk. En er gaat van deze "cavalière seule" een dermate sensuele indruk uit, een zo sterke suggestie van frustratie tevens, dat daarnaast L'EMPIRE DES SENS naïef exhibitionisme wordt. Alleen reeds door dit fragment is I KINIGHI vergelijkbaar met L’AGE DOR uit 1930. Daarnaast is er in deze film een konfrontatieve, volkomen nieuwe ontwikkeling van een politieke tematiek. Er is het vernuftig manipuleren van tijd en ruimte binnen een politieke kontekst en het gebruik van kleur en dekor als funktioneel dramatische elementen. Maar ja, Angelopoulos werd als laureaat geëlimineerd, wat in feite absurd is, want de beste is de beste, ook als hij dit bij een vorige gelegenheid was. Deze film vangt aan bij oudejaarsavond 1977, ergens in het Noordelijke ingesneeuwde deel van Griekenland. Een groepje jagers, allemaal welstellende bourgeois, vinden er per toeval het lijk van een weerstander die er zo'n een dertig jaar geleden moet vermoord zijn tijdens de burgeroorlog. Deze onprettige vondst zal bij hen, ebenals bij hun echtgenoten de oude passies weer doen oplaaien.

Elk om beurt gaan ze de evementen die ze dertig jaar geleden meemaakten nu symbolisch herbeleven. De burgeroorlog van 1947 tot 1949. De verkiezingen van 1958. De moord op Lambrakis in 1963 … . Zoals in zijn vorige films reeds het geval was, is Angelopoelos hier terug meesterlijk en zelfs virtuoos. De beelden, de bewegingen en de handelingen van de akteurs, de muziek, alles intigreert zich in een geheel op een ragfijne manier die verbluft door haar perfektie. Feitelijk is I KINIGHI veel meer dan een evokatie van het recente Griekenland en de plastische schoonheid kan niemand onverschillig laten.

Image gallery

A5ed78cb 99f5 4f35 87f6 56c2b6b9ac21
C71186c6 6991 4a1d 9fef e8db20354318

Generiek

Regisseur

Theo Angelopoulos

Met

Vangelis Kazan, Eva Kotamanidou, Giorgos Danis

Scenario

Theo Angelopoulos, Stratis Karras

Cinematograaf

Giorgos Arvanitis

Monteur

Giorgos Triandafyllou

Producent

Theo Angelopoulos

Meer informatie

Taal

Grieks

Productielanden

Griekenland, Frankrijk, West-Duitsland

Jaar

1977

Filmografie

Theo Angelopoulos
Forminx Story (1965), Broadcast (short, 1968), Anaparastasi (1970), Days of '36 (1972), The Travelling Players (1975), The Hunters (1977), Alexander the Great (1980), Athens, Return to the Acropolis (1983), Voyage to Cythera (1984), The Beekeeper (1986), Landscape in the Mist (1988), The Suspended Step of the Stork (1991), Ulysses' Gaze (1995), Eternity and a Day (1998), Trilogy I: The Weeping Meadow (2004), Trilogy II: The Dust of Time (2008), Mundo Invisível (segment, 2012)