Robert Abel, Sidney Levin
Let the Good Times Roll (Let the Good Times Roll)
Filmgebeuren
99'
-
1972
-
Documentaire, Muziek/Musical
-
Taal:
Engels
-
Formaat:
35mm
Regisseur:
Robert Abel, Sidney Levin
Met:
Chuck Berry, Little Richard, Fats Domino, Chubby Checker, Bo Diddley
De recente opnamen voor LET THE GOOD TIMES ROLL werden allemaal gemaakt tijdens concerten in serie "Original Rock and Roll Revival Concerts", die door de NewYorker Richard werden en nog steeds worden georganizeerd.
We zien er achtereenvolgens Chuck Berry, Little, Richard, Fats Domino, Chubby Checker, Bo Diddley, The Shirelles, The Five Satins, The Coasters, Danny and his Juniors, Bill Haley and his Comets.
Wat de film goed maakt is dat de recente opnamen van deze artiesten telkens uitstekend getimed over gaan in krakende zwart-wit beelden met historische opnamen. Om de sfeer van de jaren vijftig terug te roepen zijn ook veel songs verlucht met nieuwsbeelden en typische americana uit die tijd. Als Danny and the Juniors bijvoorbeeld At the Hop zingen zijn er beelden te zien van danswedstrijden en middelbare school-bals uit de jaren vijftig.
Beelden van Eisenhower, Richard Nixon, die de ruiten van een auto wast (jammer dat het niet de beelden zijn waarmee Pat en Richard zich voor de Amerikaanse televisie verontschuldigen voor een van de vele malversaties in de carrière van de toekomstige president) en het zorgvuldig modelleren van een vetkluif wisselen elkaar in snelle opeenvolging af. Evenals krantekoppen "Hongarije", de atoombom, de spoetnik en het over de radio in het openbaar breken van rock and roll-platen omdat ze zedenbedervend zouden zijn. En als Chubby Checker, nu gekleed in een eigentijds kostuum en schoenen met plateauzolen er wat kortademig 'Let's Twist again' uitkraamt, dan verluchten fraaie opnamen van voorhistorisch aandoende twistwedstrijden de tekst.
Ook stukken uit dè beroemde tienerfilms uit die jaren worden ingezet: het fameuze fragment uit "Blackboard Jungle" waarin de leerlingen de 78-toerenplaat met ouderwetse muziek van de goedwillende leraar kapot slaan, James Dean als "Rebel without a Cause" en de vervaarlijke motogang uit "The Wild One".
Films dus, die voor het eerst een generatiekonflikt uitbeeldden dat ook in de rock and roll zo'n belangrijke rol speelt. Het is vooral de kombinatie van de muziek met deze opnamen die deze film bijzonder maakt.
(Elly De Waard, in "De Volkskrant")
We zien er achtereenvolgens Chuck Berry, Little, Richard, Fats Domino, Chubby Checker, Bo Diddley, The Shirelles, The Five Satins, The Coasters, Danny and his Juniors, Bill Haley and his Comets.
Wat de film goed maakt is dat de recente opnamen van deze artiesten telkens uitstekend getimed over gaan in krakende zwart-wit beelden met historische opnamen. Om de sfeer van de jaren vijftig terug te roepen zijn ook veel songs verlucht met nieuwsbeelden en typische americana uit die tijd. Als Danny and the Juniors bijvoorbeeld At the Hop zingen zijn er beelden te zien van danswedstrijden en middelbare school-bals uit de jaren vijftig.
Beelden van Eisenhower, Richard Nixon, die de ruiten van een auto wast (jammer dat het niet de beelden zijn waarmee Pat en Richard zich voor de Amerikaanse televisie verontschuldigen voor een van de vele malversaties in de carrière van de toekomstige president) en het zorgvuldig modelleren van een vetkluif wisselen elkaar in snelle opeenvolging af. Evenals krantekoppen "Hongarije", de atoombom, de spoetnik en het over de radio in het openbaar breken van rock and roll-platen omdat ze zedenbedervend zouden zijn. En als Chubby Checker, nu gekleed in een eigentijds kostuum en schoenen met plateauzolen er wat kortademig 'Let's Twist again' uitkraamt, dan verluchten fraaie opnamen van voorhistorisch aandoende twistwedstrijden de tekst.
Ook stukken uit dè beroemde tienerfilms uit die jaren worden ingezet: het fameuze fragment uit "Blackboard Jungle" waarin de leerlingen de 78-toerenplaat met ouderwetse muziek van de goedwillende leraar kapot slaan, James Dean als "Rebel without a Cause" en de vervaarlijke motogang uit "The Wild One".
Films dus, die voor het eerst een generatiekonflikt uitbeeldden dat ook in de rock and roll zo'n belangrijke rol speelt. Het is vooral de kombinatie van de muziek met deze opnamen die deze film bijzonder maakt.
(Elly De Waard, in "De Volkskrant")
Generiek
Regisseur
Robert Abel, Sidney Levin
Met
Chuck Berry, Little Richard, Fats Domino, Chubby Checker, Bo Diddley
Cinematograaf
Robert C. Thomas
Monteur
Bud Friedgen, Hyman Kaufman
Producent
Gerald I. Isenberg
Productiebedrijven
Cinema Associates
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Jaar
1972
Technische gegevens
Formaat
35mm