Na de zelfmoord van een Marokkaanse vriendin zoekt Alain haar spoor terug in haar vaderland. Hij verlaat zijn familie. vrienden en zijn cultuur voor een vrijwillige ballingschap ver van zijn vertrouwde omgeving. Met deze reis is wil hij definitief elk contact verbreken. Alain wordt al snel geconfronteerd met de realiteit en de geschiedenis van het land dat hij doorkruist. Tijdens zijn zwerftocht confronteert hij zich met zijn gedachten en gevoelens. Als een vreemdeling in een onbekend land laat hij zijn instincten en verlangens de vrije loop. En langzaam aan brokkelt het masker af waarmee de geschiedenis hem omkleedde. Na enkele dagen staat hij open voor het land en zijn bewoners en ontdekt hij ook zijn eigen lichaam met zijn verlangens, door de manier waarop 'passie' zich tegelijk aan hem opdringt en hem aantrekt.
Na zijn film over de teloorgang van de Waalse staalindustrie, het gevangenisleven en de stakingen van 1960 verliet hij België en nam hij afstand van de sociale cinema waarmee hij zich tot dan toe had geïdentificeerd om zich in zuidelijk Marokko aan een nieuw project te wijden: Issue de Secours. Het is een film over overgangen en tegenstellingen. Het is de overgang van de documentaire naar de fictie en houdt het midden tussen een reisgids en een dagboek, visuele poëzie en essayistische cinema. Het is ook een film over de Noord-Zuid tegenstelling, de tegenstellingen tussen culturen, godsdiensten en mentaliteiten. De film werd gemaakt met één enkele acteur. De opnamen werden met een beperkte crew gemaakt en het budget was minimaal. Issue de Secours werd opgevat als een filmisch gedicht. Het uitgezuiverde scenario wordt ingekleurd door een commentaarstem die off-screen de innerlijke monoloog van het personage inspreekt. Issue de Secours is het resultaat van een evolutie. Een breekpunt, maar ook een hoogdringende film. Het personage moest op zoek en de regisseur moest deze uitdaging aangaan. Na de zoektocht naar een regionale identiteit en na de aftasting van de beslotenheid - zowel sociaal als fysisch gezien - drong de ontsnapping zich op. Michel verlangde ergens anders te zijn om nieuwe plaatsen te ontdekken en een confrontatie met andere culturen aan te gaan. Hij wilde iets ànders vertellen en op een andere manier.
(persdossier)
Image gallery
Generiek
Thierry Michel
Marc Hérouet
Philippe Volter, Rhadija, Brahim
Thierry Michel
Jean-Claude Neckelbrouck
Emmanuelle Dupuis
Christine Pireaux
Meer informatie
Frans
België, Marokko
1988