Regisseur
Emile de Antonio
Met
Daniel Berrigan, Philip Berrigan, Futura 2000
Editie 1983
92'
-
1982
-
Drama
-
Taal:
Engels
MILE DE ANTONIO
Geboren in Scranton Pennsylvania, 1920. Studeerde in Harvard. Onderricht filosofie en literatuur aan het "College of William and Mary" en aan de City University of New York. Werkte nog als havenarbeider, vertaler en redacteur. Heeft nog shows van Merce Cunningham en John Cage geproduceerd. Sinds 1961 één van Amerika's belangrijkste politieke en documentaire-filmers. POINT OF ORDER ('63) bracht zijn doorbraak. IN THE YEAR OF THE PIG ('68) leverde een oscar op. MILLHOUSE, A WHITE COMEDY ('71) deed de Marx-brothers humor herleven, dankzij acteur Nixon. PAINTERS PAINTING ('76) kreeg hij het FBI op bezoek. IN THE KING OF PRUSSIA ('82) is zijn eerste fictie-film. Momenteel werkt hij aan een nieuwe film in Canada. Vandaar zijn afwezigheid in Gent, hoewel hij zeer graag erbij had willen zijn.
In the King of Prussia
Emile de Antonio's IN THE KING OF PRUSSIA is een reconstructie van het proces tegen de zogeheten "Plowshares Eight", zo genoemd als zinspeling op het Bijbelwoord: smeed uw zwaarden om tot ploegijzers. Samen met zes andere mannen en vrouwen werden tijdens dat proces (6 maart 1981) de gebroeders Jezuïetpaters Daniel en Philip Berrigan (voordien ook al betrokken in het fameuze Catonsville Nine-proces, waarvan Gregory Peck de film produceerde) tot zware gevangenisstraffen veroordeeld wegens inbraak - op 9 september 1980 - in het General Electric Space Technology Centre in het stadje King of Prussia in Pennsylvania. Ze vernielden er verscheidene kernkoppen en besmeurden er geheime documenten met hun bloed. Het was een symbolische daad, met de bedoeling de aandacht te vestigen op de bijdrage die schijnbaar "onschuldige" bedrijven leveren in het vervaardigen van atoomwapens.
Bij een werk als IN THE KING OF PRUSSIA passen geen kritische etiketten van goed of slecht meer: het IS een adembenemend, fascinerend document. Elke andere commentaar is misplaatst, als men weet dat de film op videotape in 2 1/2 dagen opgenomen werd, precies de tijd die er lag tussen het einde van het proces en de uitspraak. Aangezien de beklaagden zichzelf spelen (en ze dadelijk na de uitspraak de gevangenis in moesten) was er geen tijd voor repetities of herhalingen (er wordt vaak duidelijk tekst van papier afgelezen). De enige bekende vertolkersnaam is die van Martin Sheen die rechter Samuel W. Sains speelt. Als basis voor het 70 bladzijden tellende script gebruikte Emile de Antonio de echte procesverslagen. Daartussen monteerde hij opnamen van protestacties tijdens het proces, getuigenissen van mensen die als getuigen niet op het proces waren toegelaten en gewoon beelden van de beklaagden tijdens persconferenties en bij het verlaten van het gerechtsgebouw… Emile de Antonio heeft IN THE KING OF PRUSSIA bewust "ruw" gehouden: ongepolijst, sober. De boodschap van de film wordt er des te duidelijker door: atoomenergie (lees: kernreactoren, nucleaire bewapening, het militair-industrieel complex) is ONZE verantwoordelijkheid.
(Jean-Pierre Wauters in "Film en Televisie" april 1983)
Wat de film zo indrukwekkend maakt zijn de monologen van de aangeklaagden en het totale onbegrip en koude afwijzing van de kant van de autoriteiten. De mengeling van nauwkeurig "nagespeelde scènes" en puur documentaire opnamen geeft aan het geheel een extra dimensie, die je dubbel hard drukt op de levensechte conflicten in de film. Een pure registratie van het proces (oorspronkelijk de bedoeling, maar niet uitvoerbaar vanwege juridische problemen e.d.) had nooit zo'n kracht kunnen ontwikkelen.
Geboren in Scranton Pennsylvania, 1920. Studeerde in Harvard. Onderricht filosofie en literatuur aan het "College of William and Mary" en aan de City University of New York. Werkte nog als havenarbeider, vertaler en redacteur. Heeft nog shows van Merce Cunningham en John Cage geproduceerd. Sinds 1961 één van Amerika's belangrijkste politieke en documentaire-filmers. POINT OF ORDER ('63) bracht zijn doorbraak. IN THE YEAR OF THE PIG ('68) leverde een oscar op. MILLHOUSE, A WHITE COMEDY ('71) deed de Marx-brothers humor herleven, dankzij acteur Nixon. PAINTERS PAINTING ('76) kreeg hij het FBI op bezoek. IN THE KING OF PRUSSIA ('82) is zijn eerste fictie-film. Momenteel werkt hij aan een nieuwe film in Canada. Vandaar zijn afwezigheid in Gent, hoewel hij zeer graag erbij had willen zijn.
In the King of Prussia
Emile de Antonio's IN THE KING OF PRUSSIA is een reconstructie van het proces tegen de zogeheten "Plowshares Eight", zo genoemd als zinspeling op het Bijbelwoord: smeed uw zwaarden om tot ploegijzers. Samen met zes andere mannen en vrouwen werden tijdens dat proces (6 maart 1981) de gebroeders Jezuïetpaters Daniel en Philip Berrigan (voordien ook al betrokken in het fameuze Catonsville Nine-proces, waarvan Gregory Peck de film produceerde) tot zware gevangenisstraffen veroordeeld wegens inbraak - op 9 september 1980 - in het General Electric Space Technology Centre in het stadje King of Prussia in Pennsylvania. Ze vernielden er verscheidene kernkoppen en besmeurden er geheime documenten met hun bloed. Het was een symbolische daad, met de bedoeling de aandacht te vestigen op de bijdrage die schijnbaar "onschuldige" bedrijven leveren in het vervaardigen van atoomwapens.
Bij een werk als IN THE KING OF PRUSSIA passen geen kritische etiketten van goed of slecht meer: het IS een adembenemend, fascinerend document. Elke andere commentaar is misplaatst, als men weet dat de film op videotape in 2 1/2 dagen opgenomen werd, precies de tijd die er lag tussen het einde van het proces en de uitspraak. Aangezien de beklaagden zichzelf spelen (en ze dadelijk na de uitspraak de gevangenis in moesten) was er geen tijd voor repetities of herhalingen (er wordt vaak duidelijk tekst van papier afgelezen). De enige bekende vertolkersnaam is die van Martin Sheen die rechter Samuel W. Sains speelt. Als basis voor het 70 bladzijden tellende script gebruikte Emile de Antonio de echte procesverslagen. Daartussen monteerde hij opnamen van protestacties tijdens het proces, getuigenissen van mensen die als getuigen niet op het proces waren toegelaten en gewoon beelden van de beklaagden tijdens persconferenties en bij het verlaten van het gerechtsgebouw… Emile de Antonio heeft IN THE KING OF PRUSSIA bewust "ruw" gehouden: ongepolijst, sober. De boodschap van de film wordt er des te duidelijker door: atoomenergie (lees: kernreactoren, nucleaire bewapening, het militair-industrieel complex) is ONZE verantwoordelijkheid.
(Jean-Pierre Wauters in "Film en Televisie" april 1983)
Wat de film zo indrukwekkend maakt zijn de monologen van de aangeklaagden en het totale onbegrip en koude afwijzing van de kant van de autoriteiten. De mengeling van nauwkeurig "nagespeelde scènes" en puur documentaire opnamen geeft aan het geheel een extra dimensie, die je dubbel hard drukt op de levensechte conflicten in de film. Een pure registratie van het proces (oorspronkelijk de bedoeling, maar niet uitvoerbaar vanwege juridische problemen e.d.) had nooit zo'n kracht kunnen ontwikkelen.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Emile de Antonio
Met
Daniel Berrigan, Philip Berrigan, Futura 2000
Scenario
Emile de Antonio
Cinematograaf
Judy Irola
Producent
Emile de Antonio, Vincent Hanlon
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Jaar
1982