Regisseur
Michael Kreishl
Componist
Wolfgang Amadeus Mozart
Met
Josef Griesser, Joachim Bauer, Elke Heinbücher
Editie 1988
60'
-
1989
-
Muziek/Musical
-
Taal:
Duits
In tegenstelling tot de operafilms die de laatste jaren met een zekere regelmaat van de montagetafels kwamen is deze Oostenrijkse Idomeneo geen filmversie van Mozarts opera. Michael Kreishl, wie deze film met een klein budget maakte, bracht geen gezelschap acteurs bijeen dat voor de camera moest doen alsof het zong en bouwde geen filmsets die de operasets moesten vervangen. Zijn behandeling van het operamedium ligt op een ander vlak terwijl we sleutelpassages uit Mozarts opera horen, in de uitvoering van Nikolaus Harnoncourt, zijn we getuige van taferelen die vol verwijzingen zitten naar het ldomeneo-gegeven. Die verwijzingen zijn niet altijd even expliciet en dat maakt het, zeker voor wie deze opera niet of niet goed kent, wel eens moeilijk om dadelijk de draad op te nemen.Tussen de tableaux, taferelen door krijgen we tekstfragmenten die het thema van wat volgt illustreren: Kreishls film heeft veel meer te maken met de geest van Opera’s Mozart dan met de eigenlijke handeling. De benadering is metaforisch en dat levert een werkstuk op dat bijzonder interessant is wanneer we moeten nadenken of discussiëren over de banden tussen film en muziek. Ook de discussie rond opera en film kan vanuit deze film een andere, interessante invalshoek krijgen.
Kreishl kleedde zijn acteurs niet als figuren uit de Oudheid: zijn personages zien er heel gewoon uit, gewoon zoals duizenden mensen die vandaag de dag door onze steden lopen. Alleen daarmee al trekt hij de sluier die de historische handeling over de dieperliggende betekenissen legt weg en dwingt hij de kijker/luisteraar zèlf aan het werk te gaan.
Kort samengevat vertelt ldomeneo het verhaal van de koning van Kreta. ldamantes, zoon van Idomeneus, redt Ilia, dochter van de door de Grieken ten val gebrachte stad Troje van een schipbreuk na een zware storm die de Griekse vloot vernield heeft. Nog voor Idomeneus terugkeert heeft hij, uit liefde voor Ilja, de Trojanen bevrijd. Daarnaast is er Elektra, die van Idamantes houdt. Zij is de dochter van Agamamnon, de Griekse aanvoerder. Zij vreest dat ldamantes met Ilja zal trouwen. Idomeneus, die aan Neptunus heeft gezworen de eerste mens te offeren die hij ontmoet als hij veilig uit de storm komt, komt in Kreta aan. De eerste die hij ziet is Idamantes. Hij kan zijn gelofte aan de god niet ongedaan maken ...
Kreishl kleedde zijn acteurs niet als figuren uit de Oudheid: zijn personages zien er heel gewoon uit, gewoon zoals duizenden mensen die vandaag de dag door onze steden lopen. Alleen daarmee al trekt hij de sluier die de historische handeling over de dieperliggende betekenissen legt weg en dwingt hij de kijker/luisteraar zèlf aan het werk te gaan.
Kort samengevat vertelt ldomeneo het verhaal van de koning van Kreta. ldamantes, zoon van Idomeneus, redt Ilia, dochter van de door de Grieken ten val gebrachte stad Troje van een schipbreuk na een zware storm die de Griekse vloot vernield heeft. Nog voor Idomeneus terugkeert heeft hij, uit liefde voor Ilja, de Trojanen bevrijd. Daarnaast is er Elektra, die van Idamantes houdt. Zij is de dochter van Agamamnon, de Griekse aanvoerder. Zij vreest dat ldamantes met Ilja zal trouwen. Idomeneus, die aan Neptunus heeft gezworen de eerste mens te offeren die hij ontmoet als hij veilig uit de storm komt, komt in Kreta aan. De eerste die hij ziet is Idamantes. Hij kan zijn gelofte aan de god niet ongedaan maken ...
Image gallery
Generiek
Regisseur
Michael Kreishl
Componist
Wolfgang Amadeus Mozart
Met
Josef Griesser, Joachim Bauer, Elke Heinbücher
Scenario
Michael Kreishl
Cinematograaf
Sandro Decleva
Monteur
Ortrun Bauer
Producent
Michael Kreishl
Meer informatie
Taal
Duits
Productielanden
Oostenrijk
Scenario gebaseerd op
Mozart
Jaar
1989