Regisseur
Mary Jimenez
Editie 1984
85'
-
1985
-
Documentaire
-
Taal:
Frans
MARY JIMENEZ
Zij heeft de Franse nationaliteit, is van Peruviaanse afkomst en woont in Brussel, waar ze afstudeerde aan de franstalige filmschool Insas. Ze heeft al een hele reeks kortfilms en videoprodukties gerealiseerd maar het is met haar eerste langspeler, 21/12 PIANO BAR dat ze bekendheid verwierf. Buiten deze langspeler heeft ze pas LA MOITIE DE L’AMOUR afgewerkt.
Du Verbe Aimer
"Deze film heb ik nooit willen maken", aldus Mary Jimenez. Het is bij de voorbereiding van haar allerlaatste film LA MOITIE D'AMOUR en bij haar terugkeer naar Peru dat Mary Jimenez met plannen liep voor een kortfilm. Het idee boeide echter de producent, die vroeg om er wat aan verder te werken. Zo is DU VERBE AIMER feitelijk parallel met LA MOITIE D'AMOUR ontstaan. Als een soort kladwerk, of liever als een soort bezinning, precies over die liefde. Deze film handelt over het verband tussen het zijn en de liefde. In de liefde wordt de mens totaal anders ; zijn uitzicht verandert, zijn uitdrukking, zijn gedachten; alles verandert met het oog op liefde; en om geliefd te worden, worden we ook totaal anders.
DU VERBE AIMER heeft helemaal niet de pretentie een reportage te zijn ; ook niet fiktie ; en ook niet een getuigenis noch een soort uitdrukking die in een stijl of genre kan ondergebracht worden. Het is een alibi-film. Een voorwendsel om een terugweg te nemen. Om met de kamera naar het verleden gericht anders te zijn in het zoeken in de herinnering. Opdat dit verleden een wezen wordt, dat cinematografisch gesproken, vrij is. Zonder dat daarom de vraag verdwijnt die aan de basis ligt van de angst: zal men mij nog liefhebben als ik mij toon zoals ik ben ?
(Mary Jimenez in de persmap)
Zij heeft de Franse nationaliteit, is van Peruviaanse afkomst en woont in Brussel, waar ze afstudeerde aan de franstalige filmschool Insas. Ze heeft al een hele reeks kortfilms en videoprodukties gerealiseerd maar het is met haar eerste langspeler, 21/12 PIANO BAR dat ze bekendheid verwierf. Buiten deze langspeler heeft ze pas LA MOITIE DE L’AMOUR afgewerkt.
Du Verbe Aimer
"Deze film heb ik nooit willen maken", aldus Mary Jimenez. Het is bij de voorbereiding van haar allerlaatste film LA MOITIE D'AMOUR en bij haar terugkeer naar Peru dat Mary Jimenez met plannen liep voor een kortfilm. Het idee boeide echter de producent, die vroeg om er wat aan verder te werken. Zo is DU VERBE AIMER feitelijk parallel met LA MOITIE D'AMOUR ontstaan. Als een soort kladwerk, of liever als een soort bezinning, precies over die liefde. Deze film handelt over het verband tussen het zijn en de liefde. In de liefde wordt de mens totaal anders ; zijn uitzicht verandert, zijn uitdrukking, zijn gedachten; alles verandert met het oog op liefde; en om geliefd te worden, worden we ook totaal anders.
DU VERBE AIMER heeft helemaal niet de pretentie een reportage te zijn ; ook niet fiktie ; en ook niet een getuigenis noch een soort uitdrukking die in een stijl of genre kan ondergebracht worden. Het is een alibi-film. Een voorwendsel om een terugweg te nemen. Om met de kamera naar het verleden gericht anders te zijn in het zoeken in de herinnering. Opdat dit verleden een wezen wordt, dat cinematografisch gesproken, vrij is. Zonder dat daarom de vraag verdwijnt die aan de basis ligt van de angst: zal men mij nog liefhebben als ik mij toon zoals ik ben ?
(Mary Jimenez in de persmap)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Mary Jimenez
Scenario
Mary Jimenez
Cinematograaf
Rémon Fromont
Monteur
France Duez, Suzanne Reneau
Producent
Carole Courtoy
Meer informatie
Taal
Frans
Productielanden
België, Peru
Jaar
1985