Nadat Walter Bannert in een Weens café getuige was van een inval van neo-nazi's in 1976, wijdde hij zich gedurende verscheidene jaren aan de wederopkomst van uiterst rechts. Hij infiltreerde in het milieu en woonde massa-meetings, demonstraties en zelfs vormingssessies bij. Deze ervaringen gebruikte hij voor Die Erben (The Inheritors), een film over twee adolescenten, Thomas en Charlie, die, zonder het eigenlijk zelf goed te beseffen, in een neo-nazigroep terechtkomen.
Thomas komt uit een bourgeois gezin. Vader maakte carrière en dat is alles wat telt. Het is thuis kil en gevoelloos. Charlie is werkloos. Hij komt uit een arm gezin dat geterroriseerd wordt door een brutale vader, die zijn vrouw afranselt en zijn dochter verkracht. Beide jongens vinden uiteindelijk bij "de beweging" wat zij thuis missen; gevoel van eigenwaarde, geborgenheid, betrokkenheid, vriendschap en macht. Zonder het zelf te beseffen worden zij opgeleid tot brutale en gewetenloze terroristen die met Hitler in het vaandel de straat optrekken.
Bannert heeft bewust een en ander geschematiseerd. Het was hem niet te doen om een psychologische analyse. Hij wilde het publiek recht voor de raap tonen wat er aan het gebeuren is met een deel van de jeugd, die in onze crisismaatschappij aan haar moreel lot wordt overgelaten. Dat hij in zijn film meer dan een keer spijkers met koppen slaat wordt alvast aangetoond door de verbetenheid waarmee uiterst rechts in de Bondsrepubliek en Oostenrijk de vertoning van Die Erben heeft trachten te verhinderen.
(Vrij naar persmap)
Walter Bannert (Wenen, 1942) schreef scenario's en produceerde reklamefilms, kortfilms en langspeelfilms. Heeft sinds 1981 een eigen produktiemaatschappij. Maakte o.m. Welchem Preis der Sieg (1979), Die Erben (1983) en onlangs Herzklopfen (1985).
Image gallery
Generiek
Walter Bannert
Nikolas Vogel, Roger Schauer, Wolfgang Gasser
Walter Bannert, Erich A. Richter
Hanus Polak
Walter Bannert
Gottfried Röbelreiter
Meer informatie
Duits
Oostenrijk
1983