BIOGRAFISCHE NOTA
Omdat Carlos Saura (1932) debuteerde op het hoogtepunt van Franco's diktatuur, zocht hij zijn toevlucht tot "wrede fabels" (ANA E LOS LOBOS, LA PRIMA ANGELICA, CRIA CUERVOS) om symbolisch zijn afkeer voor Franco en diens ideologische en politieke dwang te laten blijken. Sedert de dood van Franco zat Saura wat op een artistiek dood spoor. CARMEN moet zijn comeback worden.
Carmen
Met het sukses van BODAS DE SANGRE (1981) voor ogen (een bruto-recette in Spanje van 60 miljoen pesetas), deed Carlos Saura opnieuw een beroep op het talent van choreograaf Antonio Gades voor zijn Carmen-versie, een vrijelijke adaptatie van de kreatie van het duo Prosper Mérimée-Georges Bizet.
Saura's CARMEN speelt zich af tijdens de repetities van een balletuitvoering naar Bizets opera en laat zien hoe er zich tussen de regisseur en zijn pas geëngageerde prima ballerina eenzelfde love story ontspint als het oorspronkelijke "Carmen" wil vertellen. Tussen de bedrijven door neemt de rivaliteit tussen Carmen en Cristina, de assistente van de choreograaf, serieuze vormen aan… Saura drenkte zijn CARMEN in de Spaanse traditie van dans en muziek, gaf de Carmen-figuur de gedaante mee van hoe hij ze altijd al in zijn verbeelding had gezien: een vurige, mooie Andalusische met donker lang haar, diepdonkere ogen als van een hert... kortom als een beeldschone, onafhankelijke vrouw. Opera wordt flamenco, de mythe wordt moderne realiteit wat het sluimerend geweld en sensualiteit nog beter tot zijn recht laat komen. Droom en werkelijkheid worden verweven in een vaak ontnuchterend en kleurrijk spektakel, waarin de ziel van het Spaanse volk in alle openhartigheid wordt blootgelegd. De muziek van Bizet, de Andalusische liedjes, de repetities en het "heden" gaan in de film komplekse verbindingen met elkaar aan. De Carmenmythe had Saura al geheel zijn leven gefascineerd; hij zag er de eeuwige legende in van een verscheurende passie van liefde en haat, van een obsessie die op een vernietigende manier een tragedie voedt... De wijze waarop Saura enkele balletnummertjes in scène zet en op het ritme van de flamenco en de seguidilla een vuurwerk van passies laat ontvlammen, is gewoon virtuoos, briljant te noemen. Hoed ook af in dat verband voor de bijdragen van de maestro himself, Antonio Gades.
CARMEN is een op en top Spaans produkt dat leunt op Spaanse tradities waarin de man jaloers en posessief is en de vrouw verleidelijk en uitdagend mooi. Zoals Carmen zelf is Saura's film sierlijk en elegant, een bontgekleurd spel waarin sentimentele, emotionele en humoristische vonken vrij in het rond mogen springen.
Image gallery




Generiek
Carlos Saura
Paco de Lucía
Antonio Gades, Laura del Sol, Paco de Lucía
Carlos Saura, Antonio Gades
Teo Escamilla
Pedro del Rey
Emiliano Piedra, Carlos Saura
Meer informatie
Spaans
Spanje
"Carmen" (Prosper Mérimée)
1983