109b804b 5f6f 4152 90fa c3206bcd4e3e

WSA Film Music Days: Capacity Triangle Panel: Composing in the Age of AI: Legal Challenges in Modern Film Scoring

Editie 2024 WSA Film Music Days
Film & Music WSA
De snelle opkomst van AI-diensten voor het genereren van muziek roept veel vragen op over auteursrecht voor film- en audiovisuele componisten. Hoe kunnen zij hun rechten afdwingen en wat zijn de grotere gevolgen voor de filmmuziekindustrie en het bredere creatieve ecosysteem als geheel?

Voertaal: Engels

In het huidige web van onzekerheid is ten minste één ding duidelijk: de snelle ontwikkeling van AI brengt veel nieuwe juridische problemen met zich mee. Hoewel de AI-wet van de Europese Unie een eerste poging is om rechtszekerheid te bieden aan rechthebbenden, biedt deze wetgeving nog geen concrete oplossingen voor het feit dat werken van makers al zijn gebruikt zonder hun toestemming, transparantie of vergoeding. Naarmate het marktaandeel van VoD's blijft groeien, trekken componisten bovendien maar al te vaak aan het kortste eind. Ze krijgen contracten aangeboden waarin ze al hun rechten en toekomstige inkomsten moeten opgeven in ruil voor een forfaitair bedrag. Vervoeg ons voor een gesprek over deze belangrijke uitdagingen en leer wat u als componist kunt doen om uzelf en uw rechten beter te beschermen.

Dit panelgesprek wordt georganiseerd in samenwerking met de European Composer and Songwriter Alliance (ECSA) en wordt gesteund door Creative Europe.

Anselm Kreuzer - Moderator
Anselm Kreuzer is componist van muziek voor televisie, film en andere audiovisuele media. Hij heeft talloze titelmuziek geschreven voor tv-shows, filmmuziek gecomponeerd voor verschillende tv-series en een groot oeuvre aan productiemuziek. Sinds 2023 is hij de voorzitter van de Composers Club Germany, waar hij sinds 2014 bestuurslid is. Daarnaast is Anselm ook Board Member van ECSA, afgevaardigde in de Working Committee van GEMA, gastdocent aan verschillende universiteiten en auteur van twee monografieën over filmmuziek.

Michelino Bisceglia is een gerennomeerde Belgische componist, bekend van zijn scores voor My Sailor, My Love en De Acht Bergen. Hij won verschillende prijzen voor filmmuziek, waaronder de World Soundtrack Award Public Choice in 2014 voor zijn werk voor de film Marina.

Jozefien Vanherpe studeerde rechten aan de KU Leuven en de University of Cambridge. Na enkele jaren als advocaat binnen het intellectueel eigendomsrecht, stapte ze over naar de academische wereld en verdedigde ze met succes haar doctoraat over het juridisch kader van contractuele dynamieken in de gedigitaliseerde muziekindustrie. Ze werkt nu als professor aan het Centrum voor IT & IP-recht van de KU Leuven (CiTiP), waar ze verschillende vakken over intellectuele eigendomsrechten doceert. Haar onderzoeksinteresses omvatten de gepaste regulering van AI-technologieën vanuit het perspectief van het intellectuele eigendomsrecht.

Jesper Hansen is een veelgeprezen componist die voornamelijk werkt met muziek voor film en televisie in zijn geboorteland Denemarken. Zijn muziek is gebruikt in talloze audiovisuele producties over de hele wereld en zijn concertmuziek is in veel Europese landen uitgevoerd door zowel solisten als ensembles. Momenteel is hij bestuurslid van Koda (Danish PRO), BFM (Danish Film Composers Guild), Autor (Danish Composers and Songwriters) en is hij vicevoorzitter van ECSA en voorzitter van de filmmuziek en audiovisuele commissie van ECSA.

Barbara Persyn zet zich al meer dan 10 jaar in voor de bescherming van auteursrechten. Als jurist gespecialiseerd in intellectuele eigendomsrechten begon ze haar carrière bij een collectieve beheersorganisatie. Naast het verdedigen van auteursrechten, lobbyde ze actief voor de EU Copyright Directive en de implementatie ervan in nationale wetgeving. Momenteel werkt ze voor de Vlaamse Scenaristengilde en vertegenwoordigt ze verschillende filmcomponisten als talent agent bij Strike a Score. Barbara blijft ijveren voor een eerlijke vergoeding voor audiovisuele auteurs.

Geaccrediteerden kunnen deze talk gratis bijwonen, zonder registratie. Anderen worden gevraagd hun ticket te tonen.