6e8c0d59 c7f7 404a bb48 f8fbc2635b0d

Great British Film Music

Film & Music WSA
Naar aanleiding van de focus op de Britse cinema op de 42ste editie van Film Fest Gent, klinkt het jaarlijkse filmmuziekconcert in De Bijloke Brits.
GREAT BRITISH FILM MUSIC

Naar aanleiding van de focus op Britse film wil Film Fest Gent ook de rijke traditie van de Britse filmmuziek onder de aandacht brengen.

Nagenoeg alle grote namen uit de Britse filmmuziek passeren de revue, van William Walton tot John Barry, van George Fenton tot Michael Nyman. Hun bekende scores worden begeleid door fragmenten uit toppers uit de Britse cinema, met o.a. Richard III, Shakespeare in Love, Far from the Madding Crowd, Murder on the Orient Express, Dangerous Liaisons, The Ipcress File en The Knack...and how to get it.

Componist George Fenton zal een een Lifetime Achievement Award ontvangen en zal samen met Michael Nyman, Patrick Doyle, Stephen Warbeck en Craig Armstrong het concert bijwonen.

Het eerste deel van het concert kan opgevat worden als een reis door de Britse filmgeschiedenis, met klassiekers die muzikaal demonstreren in welke genres de Britse cinema door de jaren heen uitblinkt.

Zo is er uiteraard de Uber-klassieker Richard III, die van muziek werd voorzien door de grote klassieke componist William Walton en Richard Rodney Bennetts openingswals uit de Agatha Christie-verfilming Murder on the Orient Express, een van zijn meest meeslepende composities die niet in dit programma mocht ontbreken.

Het begrip ‘stiff upper lip’ wordt vooral geassocieerd met een ander favoriet Engels genre: de oorlogsfilm. We verkennen die traditie beginnend met de anti-Nazi propagandafilm 49th Parallel van de grote Michael Powell waarvoor de klassiek geschoolde Ralph Vaughan Williams een van zijn elf meesterlijke scores schreef. Ron Goodwin wierp zich in de jaren zestig op als dé kampioen van stoere muziek bij robuuste actiefilms en thrillers zoals Where Eagles Dare en Frenzy van Alfred Hitchcock.

In een overzicht van het beste van de Britse filmmuziek mag zeker de sound en de spirit van het psychedelische swinging London niet ontbreken, een begrip dat evenzeer voor mode als voor een attitude staat. Dit vinden we zeker terug in de titelmelodie van jazzcomponist John Dankworth voor Modesty Blaise. John Barry, de man van de échte 007 sound, krijgen we onder meer te horen in tracks uit twee films : The Ipcress File van Sidney J. Fury met de jonge Michael Caine en The Knack...and how to get it van de Richard Lester, een cultfilm die ook door zijn absurdistische humor en nonchalante verteltrant perfect de tijdgeest vatte.

In het tweede deel van het concert zal een andere constante van de Britse cinema aan bod komen: de prestigieuze literatuurbewerking die somptueuze kostuumfilms oplevert waarin ook de muzikale omlijsting pracht en praal garandeert. De meest recente score uit dit concert komt uit Far from the Madding Crowd (2015) met in de hoofdrollen Matthias Schoenaerts en Carey Mulligan en waarvoor Craig Armstrong de muziek componeerde. Niet echt een Shakespeareverfilming, wel een fantasie rond het amoureuze leven van de Bard, krijgen we in Shakespeare in Love (met Joseph Fiennes, Gwyneth Paltrow, Judi Dench) waarvoor Stephen Warbeck de intens melodieuze score neerpende. In het werk van Patrick Doyle wordt vanzelfsprekend ook geplukt uit de Shakespeare-verfilmingen van zijn huisregisseur Kenneth Branagh (Much Ado About Nothing).

De veelzijdige George Fenton tekende de muziek voor Land and Freedom van Ken Loach, waarvoor hij al decennia lang de vaste componist is. Wie Michael Nyman zegt denkt meteen aan de glorieperiode van Peter Greenaway, uit wiens films de obsederende repetitieve muziek uit The Draughtsman’s Contract en Drowning by Numbers op het programma staat, alsook het hypnotiserend pianothema uit Neil Jordans Graham Greene-verfilming The End of the Affair. Tot slot is er ook een concertpremière van de score van Alex Heffes voor The Program, de nieuwste film van Stephen Frears over gevallen wieleridool Lance Armstrong.

GREAT BRITISH FILM MUSIC CONCERT
Donderdag 22 oktober 2015 in Muziekcentrum De Bijloke Gent.
Brussels Philharmonic olv Dirk Brossé. Concert begeleid door filmfragmenten op groot scherm van klassiekers en moderne toppers uit de Britse cinema. Als eregasten van dit concert verwelkomen we George Fenton, Patrick Doyle, Michael Nyman, Stephen Warbeck en Craig Armstrong.
Het concert Great British Film Music biedt een bloemlezing uit het werk van zowel klassieke als hedendaagse Britse filmcomponisten. Vier van zijn aanwezig voor de uitvoering van hun bekendste composities: Michael Nyman, Stephen Warbeck, Craig Armstrong en George Fenton. Brussels Philharmonic speelt onder meer scores van George Fenton voor films van Ken Loach (een suite uit Land and Freedom). Ook werk van Michael Nyman, waaronder zijn betoverende muziek voor Peter Greenaways films The Draughtsman's Contract en Drowning by Numbers wordt uitgevoerd, evenals zijn hypnotiserende pianothema uit Neil Jordans bewerking van Graham Greens roman The End of the Affair. De Bard mag ook niet ontbreken op een Brits filmmuziekconcert, dus Stephen Warbecks sublieme muziek voor Shakespeare in Love en Patrick Doyles score voor Much Ado About Nothing zijn twee van de Shakespeare-adaptaties in het programma.

Craig Armstrong woont de première bij van de concertuitvoering van zijn muziek voor Thomas Vinterbergs Thomas Hardy-verfilming Far from the Madding Crowd. Een andere concertpremière is een compositie van Alex Heffes voor The Program, de nieuwste film van Stephen Frears. Naast deze Britse hedendaagse filmcomponisten is er muziek opgenomen van klassieke componisten als Ralph Vaughan Williams, William Walton en legendarische Britse componisten uit de jaren zestig en zeventig: John Barry, Richard Rodney Bennett, Ron Goodwin, and John Dankworth.