Editie 2000
Filmcomponisten Patrick Doyle, Elliot Goldenthal en Dirk Brossé, en regisseurs Régis Wargnier, Julie Taymor en Stijn Coninx zijn op 11 oktober 2000 te gast op het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen – Gent. Zij nemen er deel aan een filmmuziek seminarie over de artistieke relatie tussen regisseur en componist. Ook verwacht zijn componisten John Powell en Harry Gregson-Williams (MediaVentures), Nancy Knutsen van de Amerikaanse vereniging van auteursrechten ASCAP, de Britse muziekproducente Maggie Rodford (Air Edel), Amerikaans journalist Jon Burlingame, en een afgevaardigde van SABAM.
Zowel bij het team Dirk Brossé-Stijn Coninx als bij Patrick Doyle-Régis Wargnier kan men spreken over het ontstaan van hechte, creatieve ‘partnerships’. De samenwerking tussen Brossé en Coninx loopt nog steeds verder, en resulteerde reeds in ‘Daens’, ‘Licht’ en ‘Koko Flanel’, terwijl Doyle en Wargnier samen tekenden voor films als ‘Une femme française’, ‘Indochine’ en ‘Est/Ouest’.
Aan het einde van de ochtend stellen John Powell en Harry Gregson-Williams het door Hans Zimmer en Jay Rifkin opgerichte MediaVentures voor dat een creatieve pool van jong talent probeert uit te bouwen.
The Making and Scoring of ‘Titus’
Het hoofdthema van de middagsessie is ‘Titus’ en hoe de samenwerking tussen regisseur Julie Taymor en componist Elliot Goldenthal tot dit zowel filmisch als muzikaal meesterwerk leidde. Bij hen is de relatie niet alleen professioneel maar ook privé. Enkele uren later zal het adembenemende ‘Titus’ het festival officieel openen. (Op 10/10 is er de vooropening ‘Hans Zimmer Live in Concert’)
De in filmmuziek gespecialiseerde vakjournalist Jon Burlingame besluit de middag met de voorstelling (o.v.) van zijn nieuwste boek, ‘Sound and Vision’.
Praktisch
Het filmmuziek seminarie, dat mede mogelijk wordt gemaakt door de steun van SABAM en het vakblad Variety, richt zich in de eerste plaats tot professionelen zoals componisten, regisseurs en filmstudenten. Een beperkt aantal kaarten wordt voorbehouden voor geïnteresseerde festivalgangers.
Het seminarie gaat door op 11 oktober in de Kunsthal De Sint-Pietersabdij aan het Sint-Pietersplein te Gent. Aanvang 10u.
Zowel bij het team Dirk Brossé-Stijn Coninx als bij Patrick Doyle-Régis Wargnier kan men spreken over het ontstaan van hechte, creatieve ‘partnerships’. De samenwerking tussen Brossé en Coninx loopt nog steeds verder, en resulteerde reeds in ‘Daens’, ‘Licht’ en ‘Koko Flanel’, terwijl Doyle en Wargnier samen tekenden voor films als ‘Une femme française’, ‘Indochine’ en ‘Est/Ouest’.
Aan het einde van de ochtend stellen John Powell en Harry Gregson-Williams het door Hans Zimmer en Jay Rifkin opgerichte MediaVentures voor dat een creatieve pool van jong talent probeert uit te bouwen.
The Making and Scoring of ‘Titus’
Het hoofdthema van de middagsessie is ‘Titus’ en hoe de samenwerking tussen regisseur Julie Taymor en componist Elliot Goldenthal tot dit zowel filmisch als muzikaal meesterwerk leidde. Bij hen is de relatie niet alleen professioneel maar ook privé. Enkele uren later zal het adembenemende ‘Titus’ het festival officieel openen. (Op 10/10 is er de vooropening ‘Hans Zimmer Live in Concert’)
De in filmmuziek gespecialiseerde vakjournalist Jon Burlingame besluit de middag met de voorstelling (o.v.) van zijn nieuwste boek, ‘Sound and Vision’.
Praktisch
Het filmmuziek seminarie, dat mede mogelijk wordt gemaakt door de steun van SABAM en het vakblad Variety, richt zich in de eerste plaats tot professionelen zoals componisten, regisseurs en filmstudenten. Een beperkt aantal kaarten wordt voorbehouden voor geïnteresseerde festivalgangers.
Het seminarie gaat door op 11 oktober in de Kunsthal De Sint-Pietersabdij aan het Sint-Pietersplein te Gent. Aanvang 10u.