12 23 okt. '21

Winnaar Georges Delerueprijs 'Violet' vanaf vandaag in de zalen!

P195dh2ljf1ni9t2eo1k13it3k51
29 okt. 2014

'Violet' van Bas Devos met muziek van Boris Debackere won op het 41e Film Fest Gent de George Delerueprijs voor Beste Sounddesign. "Voor de inventieve soundscape die perfect de rijkdom van het beeld weerspiegelt" aldus de internationale jury.

Violet is vanaf vandaag woensdag 29 oktober te zien in verschillende zalen in België:

Gent: Sphinx Cinema
Brussel: Cinema Aventure
Antwerpen: Cinema Zuid (op 31 oktober en op 1 en 2 november)
Kortrijk: Budaskoop
Koersel: Roxy

VIOLET
"Ik wou al langer een eerste langspeelfilm maken, maar ik zat met het idee in mijn hoofd dat een regiedebuut geniaal moest zijn - minstens! Dat idee heeft me lange tijd volledig geblokkeerd, tot ik besefte dat je als beginnend regisseur fouten moet kunnen maken. Vanaf dat moment is het allemaal razendsnel gegaan". De ironie is dat de Belgische regisseur Bas Devos met zijn debuutfilm 'Violet' iets heeft gemaakt dat redelijk geniaal is - minstens! Dat zeggen wij niet alleen, maar ook de internationale jongerenjury op het filmfestival van Berlijn, die hem op het hoogste schavot plaatsten "voor zijn abstracte exploratie van emoties na een tragische dood, en omwille van zijn sublieme mix van cinematografie, geluid en verhaal". Let vooral op die volgorde: 'Violet' heeft wel degelijk een verhaal - een sterk verhaal zelfs - maar Devos heeft zijn cursus scenario volledig naast zich neergelegd om dat te vertellen. Het zijn de soms letterlijk adembenemende cinematografie en het beklemmende klankspoor die de plot voortstuwen en ervoor zorgen dat er rillingen over heel je lijf lopen. Nog niet overtuigd? The Hollywood Reporter heeft zich inmiddels ook fan verklaard: "Als Gus Van Sant in Vlaanderen was geboren", schreef het Amerikaanse vakblad, "dan had hij zijn naam al niet echt moeten veranderen, en hij zou wellicht ook 'Violet' hebben gedraaid. De visueel ontzagwekkende film doet soms denken aan 'Paranoid Park'. Is het niet in techniek dan toch zeker in geest. Het kleinood doet de kijker aanvankelijk speuren naar wat er aan de hand is, zoals ook de personages op zoek moeten naar antwoorden en ze een manier moeten zien te vinden om verder te gaan met hun leven". Het tijdschrift verbaasde zich ook over het feit dat de film voor een stuk werd gedraaid met een bijna prehistorische 65mm-camera. Maar alleen al dat weerzinwekkend knappe eindshot rechtvaardigt de aankoop - die Nicolas Karakatsanis overigens deed op e-bay. (B.V.A.)

NICOLAS KARAKATSANIS
Nicolas Karakatsanis is dit najaar alomtegenwoordig. De Belgische fotografieleider is verantwoordelijk voor onze openingsfilm 'The Loft' van Erik Van Looy, Michae?l R. Roskam huurde hem in voor 'The Drop', hij werkte met Jonas Govaerts samen aan de horrorfilm 'Welp', en hij stond ook met Bas Devos op de set van 'Violet'. Volgend jaar komt ook zijn eerste grote, internationale productie uit die niet de stempel van een Belgische regisseur draagt: 'Triple Nine' van 'The Road'-regisseur John Hillcoat. De film met onder meer Kate Winslet, Casey Affleck, Aaron Paul, Chiwetel Ejiofor en Woody Harrelson doet het verhaal van een groep corrupte flikken die zelf het slachtoffer wordt van een afperser. Ze moeten de perfecte overval zien te beramen - wat inhoudt dat ze een collega in koelen bloede moeten neerknallen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.