09 20 okt. '24

Screen Flanders investeert in tien audiovisuele producties

20191016 ffg2019 jeroen willems 018
Nieuws 17 jun. 2020
Screen Flanders investeert bijna anderhalf miljoen euro in 10 audiovisuele producties. Het gaat om 5 langspeelfilms, vier tv-reeksen en een documentaire reeks. De investering genereert meer dan 11,6 miljoen euro aan uitgaven in het Vlaamse Gewest.

‘Rebel’ de nieuwe film van het regisseursduo Adil El Arbi en Bilall Fallah maakt deel uit van het pakket gesteunde langspeelfilms. In ‘Rebel’ zoekt de 13-jarige Marokkaanse jongen Nassim na de dood van zijn vader naar een eigen identiteit. Zijn oudere broer Karim is een lokale dealer en gangster en Nassims moeder doet er alles aan om hem uit de invloedsfeer van Karim weg te houden. Al op jonge leeftijd moet Nassim levensbepalende keuzes maken. Caviar Antwerp is de Vlaamse hoofdproducent en Robrecht Heyvaert is de DOP. Een functie die hij al uitoefende bij ‘Patser’ en de recente succesvolle Hollywoodproductie ‘Bad Boys for Life’. Hannes De Mayer zal de muziek componeren.

Vechten

In ‘Onder de Maas’ volgt Cecilia Verheyden, bekend van ‘Zie mij graag’ en ‘wtFOCK’ een jonge drugsdealer in zijn poging om voor het eerst alleen een grote deal af te sluiten. Niet alles verloopt naar wens en daarom zal hij toch de hulp van oude bekenden moeten inschakelen. Het Vlaamse productiehuis De Mensen staat in voor de productie.

Frank van den Eeden die recentelijk de DOP was van ‘Girl’ en ‘The Patrick’ staat achter de camera in de Ijslandse film ‘Summerlight, and Then Comes the Night’. Deze film is gebaseerd op de internationale bestseller van Jón Kalman Stefánsson en vertelt verhalen over de kleurrijke inwoners van een afgelegen Ijslands dorpje. Zij vechten tegen de extremen van zomerlicht en winterduisternis, liefde en verraad en het leven zelf. Polar Bear coproduceert de speelfilm voor Vlaanderen en de regie is in handen van de Ijslandse regisseur Elfar Adalsteins.

Duitse jeugdfilms

Twee Duitse jeugdfilms vervolledigen het speelfilmpakket. ‘Immenhof - Das Grosse Versprechen’ is de tweede speelfilm uit de populaire Duitse franchise waarin paarden centraal staan. In deze sequel wordt het racepaard Cagliostro, na te zijn vergiftigd, verstopt op de Immenhof-manège. Wanneer Lou merkt dat hij ook daar niet veilig is, vlucht ze met hem de nacht in. Ze belooft de hengst dat hij nooit meer aan een race zal moeten deelnemen. Deze Duitse productie wordt gecoproduceerd door Velvet Films en regisseur Sharon von Wietersheim werkt met een deels Vlaamse ploeg. Net als bij de eerste ‘Immenhof’-film zal Hannes De Maeyer ook nu instaan voor de muziek.

Potemkino Port coproduceert de tweede Duitse jeugdfilm ‘KI’ in een regie van Felix Binder. In ‘KI’ maken we kennis met de elfjarige Ben en zijn avatar KI, de sterren van de multiplayergame Gnomicon. In het spel wordt Ben bewonderd om zijn skills maar in het echte leven slaagt hij er maar niet in om vrienden te maken.

Vlaamse regisseurs

Twee van de vier internationale door Screen Flanders gesteunde fictiereeksen worden door een Vlaamse regisseur gedraaid. Frank Van Mechelen die o.a. ‘Salamander’ op zijn actief heeft, regisseert ‘Crossroads’. Het idee van deze Franse dramareeks wordt geleverd door Paul Piedfort van het veel geprezen ‘Professor T.’. Sofie en Thomas zijn respectievelijk topadvocaat en politiecommissaris. Hun leven neemt een dramatische wending wanneer hun vijfjarig zoontje Arthur spoorloos verdwijnt. Sofie stelt haar hele leven in vraag en zegt de advocatuur vaarwel om politierechercheur te worden. Drie jaar na de verdwijning wil ze zoveel mogelijk criminelen arresteren terwijl ze de zoektocht naar de verdwenen Arthur voortzet. Sallie Gardner en Domm coproduceert ‘Crossroads’ voor Vlaanderen en er zal op locatie aan de Vlaamse kust en in Antwerpen worden gedraaid.

Donor

Frank Van Passel (‘Manneken Pis’, ‘De Smaak van de Keyser’, ‘Het Varken van Madonna’) zal de Franse dramareeks ‘Renaissances’ regisseren voor TF1. Het hoofdpersonage Florence komt na haar harttransplantatie te weten dat haar donor Ana geadopteerd was. Dat treft haar omdat ze zelf een adoptiedochter heeft, Zoé die worstelt met haar eigen identiteit. Samen met Paul, de vader van de verongelukte Ana, is Florence vastbesloten om uit de zoeken wat die mysterieuze dood veroorzaakte. Het tragische lot van Ana zou haar moeten helpen om de eigen dochter door haar identiteitscrisis te loodsen. De hoofdrollen worden vertolkt door de Franse actrice Claire Keim (‘Infidèle’) en de Vlaamse Boris Van Severen uit ‘GR5’. Belga Productions is de coproducent van de reeks waarvan een twintigtal draaidagen in Antwerpen zullen gebeuren.

Spoedarts

In de Ijslandse dramareeks ‘Fractures’ volgen we spoedarts Kristin die zich na haar scheiding samen met haar tienerdochter terug keert naar haar ouders in een Ijslands vissersdorp. Kristin wordt door haar helderziende moeder uit haar comfortzone gehaald en wordt gedwongen om de trauma’s uit het verleden onder ogen te zien. Lunanime is de Vlaamse coproducent van de reeks die door Eva Sigurdardottir wordt geregisseerd en waarvan de postproductie deels in Vlaanderen zal gebeuren. Van ‘Hidden Assets’ is bekend dat het om een karaktergedreven misdaaddrama gaat en dat thema’s als familiebanden, macht en de grenzeloze gevolgen van hebzucht erin worden verkend. Regisseur Diarmuid Goggins zal draaien in Antwerpen en in Dublin. Potemkino Port coproduceert.

Zes vragen

Tenslotte investeert Screen Flanders ook in ‘Het Vaticaan’, een zesdelige documentaire reeks waarin Rik Torfs naar Rome trekt om er de schade op te meten aan een instituut dat een reeks schandalen te verwerken krijgt en de kerken ziet leeglopen. Aan de hand van zes essentiële vragen, gerelateerd aan de kernproblemen van het instituut, onderzoekt hij de these dat het einde van het Vaticaan nakend zou zijn en welke rol de paus in dit potentiële scenario zou vervullen. Panenka produceert en Kat Steppe regisseert.

Via Screen Flanders geeft de Vlaamse overheid audiovisuele producties die een deel van hun budget in het Vlaamse gewest spenderen een financiële stimulans. De huidige investering is goed voor een economische hefboom van 7,9 per geïnvesteerde euro.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?