10 21 okt. '23

Screen Flanders geeft zuurstof aan audiovisuele sector

Putain still
Nieuws 10 jan. 2023

Dankzij een bijkomende injectie van 1 miljoen euro kan het economisch fonds Screen Flanders negen audiovisuele producties voor meer dan 2,5 miljoen euro ondersteunen. Het pakket bestaat uit vier langspeelfilms en vijf fictiereeksen. Met de steun aan wie in Vlaanderen draait, geeft Screen Flanders niet alleen een boost aan onze audiovisuele industrie maar zorgt het fonds ook voor stuwkracht en zuurstof. Zo genereert de 2,5 miljoen euro bijna 21 miljoen euro aan audiovisuele uitgaven in het Vlaamse gewest. In zijn tienjarig bestaan investeerde Screen Flanders bijna 49 miljoen euro in 251 audiovisuele producties die meer dan 317 miljoen euro aan uitgaven opleverde.

Speelfilms

De magische apotheek is een familiefilm over Lucie, Benno en hun buurjongen Mats. Zij vinden in hun nieuwe thuis, een oude villa, een geheime kamer vol parfums met de heerlijkste geuren maar ook talloze gevaren. Ruben Vandeborre voert de regie en schreef, samen met Anna Ruhe, ook het scenario. Dingie is het productiehuis en dat was ook al verantwoordelijk voor De familie Claus.

Het wonderlijke leven van Marcel Pagnol is een animatiefilm en gaat over het leven van de Franse beroemde, veelgeprezen toneelauteur en filmmaker Marcel Pagnol. Sylvain Chomet die al Les triplettes de Belleville op zijn actief heeft, regisseert zijn eigen scenario.

Vooroordelen

Miss Moxy is de naam van een stadse kat met vooroordelen. Tijdens een avontuurlijke reis verruimt ze haar blik en ontdekt wat ware vriendschap betekent. Maureen Versprille schreef het scenario van deze animatiefilm en Vincent Bal en Wip Vernooij regisseren. De Vlaamse animatiestudio Fabrique Fantastique verzorgt de animatie. De productie is van het Nederlandse Phanta Film en Eyeworks Film en TV Drama coproduceert. Paradiso Filmed Entertainment brengt de film in de zalen.

In Valemon: The Polar Bear King wordt prins Valemon door de vloek van een heks betoverd. Overdag is hij ijsbeer, ‘s nachts een man. Liv wordt verliefd op de ijsbeer maar kan ze hem redden van de vloek? Deze animatiefilm is een coproductie van het Noorse Maipo Film en het Vlaamse Vivi Film. Mikkel B. Sandemose regisseert het door Maya Lunde geschreven scenario. Een deel van de animatie gebeurt in de Gentse animatiestudio Creature.

Miss Moxy still
Miss Moxy

Series

Jaren van lood is een serie van Jonnydepony over de rise and fall van een rijkswachtdienst waar een Amerikaan de lijnen uitzet. Bas Adriaensen en Philip De Schepper schreven het scenario dat door Wim Geudens wordt geregisseerd. Matteo Simoni speelt de hoofdrol in een serie die bij ons via Streamz zal te zien zijn.

Putain toont hoe Gorik en zijn vrienden, elk met hun eigen unieke achtergrond en problemen, volwassen worden in de grootstad Brussel. Het scenario is van Gorik van Oudheusden (Zwangere Guy), Frederik Willem Daem en Deben Van Dam. Deze laatste zal de serie ook regisseren. Panenka produceert en Streamz vertoont.

In Kameleon proberen de flamboyante Chris en zijn jeugdvrienden Kofi en Blackson het als acteur en als muzikant te maken. Ze zijn niet van plan om daarbij gehinderd te worden door hun huidskleur of door vooroordelen. Anthony Nti (Da Yie) voert de regie en het scenario werd geschreven door Malik Mohammed en Kristof Hoefkens. Will Michiels is de componist van deze door Gardner & Domm geproduceerde serie.

Onderzoek

Advocate Sophie onderzoekt in Sophie Cross seizoen 2 de rol van haar ex-collega Marchand in een klacht tegen een adoptiebureau. Adeline Darraux regisseert deze door Paul Piedfort en Marie-Anne le Pézennec geschreven serie. De opnames, met een grote Vlaamse crew, vonden deels plaats aan de Vlaamse kust, in Antwerpen en in Leuven. Sophie Cross S2 is een productie van de France Télévisions Studios in coproductie met Gardner & Domm, Les Gens en RTBF.

Tenslotte voert Kadir Ferati Balci de regie van The Antwerp Connection een door Peter McKenna geschreven fictieserie en een internationale coproductie van Potemkino Port met het Ierse Saffron Moon.

Putain still
Putain

Duwtje

Via Screen Flanders geeft de Vlaamse overheid audiovisuele producties die een deel van hun budget in het Vlaamse gewest spenderen een financieel duwtje in de rug. De Belgische (co)producenten kunnen via Screen Flanders tot 400.000 euro terugbetaalbare voorschotten aanvragen als economische ondersteuning voor hun audiovisuele uitgaven binnen het Vlaamse Gewest. Deze maatregel zorgt samen met de Tax Shelter regeling voor een aantrekkelijk coproductieklimaat. Heel wat prestigieuze internationale coproducties kwamen naar Vlaanderen om opnames te maken op authentieke locaties, om te werken met Vlaams toptalent voor en achter de camera of om gebruik te maken van state-of-the-art faciliteiten in Vlaanderen. Op zijn beurt krijgt Vlaams talent de kans om zich buiten de landsgrenzen te ontwikkelen.

Voorbeelden

Recente voorbeelden zijn onder meer de in Cannes met de juryprijs bekroonde De acht bergen, een Italiaans-Frans-Belgische film met een Vlaamse creatieve kern bestaande uit de regisseurs Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch, D.O.P. Ruben Impens en monteur Nicol Leunen. Op de Berlinale wordt Inside vertoond waarin Gene Bervoets en Eliza Stuyck aan de zijde van Willem Dafoe acteren. Andere prestigieuze coproducties die hier gedeeltelijk werden gedraaid zijn de BBC series The White Queen, Les misérables en The Missing. Series als Estonia, State of Happiness en Occupied werden samen met Scandinavische producenten gedraaid. Ook lang speelfilms als Annette van Leos Carax, Kursk van Thomas Vinterberg en A Quiet Passion van Terence Davies werden door Screen Flanders ondersteund.

Lokaal

Uiteraard is Screen Flanders ook lokaal verankerd. Dat bewijst de steun voor de FC De Kampioenen-franchise en de recente box-office hit Zillion. Ook Rebel van Adil El Arbi & Billal Fallah en Het Smelt van Veerle Baetens konden op steun rekenen en dan hebben we het nog niet over tv-series zoals Chantal, 1985, De twaalf seizoen 2, de documentairereeksen Onze natuur en Het verhaal van Vlaanderen.

Hefboom

De steun van Screen Flanders veroorzaakt een hefboomeffect. Het gemiddelde van die economische hefboom in het tienjarig bestaan van Screen Flanders bedraagt 6,5 per geïnvesteerde euro. Bij de jongste subsidieronde bedraagt die zelfs 8,24. Van alle ondersteunde projecten waren 76 procent fictieproducties en 4 procent documentaires. Animatieproducties vormden 20 procent van het geheel.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?

Je browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.