'Ludwig' ('72) op 23 december @ Ciné Palace in MIAT

21 dec 2012
In het laatste luik van zijn trilogia germanica (zie ook 'The Damned' uit 1969 en 'Death in Venice' uit 1971) borstelt de Italiaanse regisseur Luchino Visconti in magistraal praalzuchtige tableaus de bizarre, treurige levensgeschiedenis van Ludwig II, de wereldvreemde koning van Beieren die zijn decadente apolitieke idealen concretiseerde door het bouwen van een aantal waanzinnige droomkastelen, Neuschwanstein, Hohenschwangau, Linderhof en Herrenchiemsee, waar Visconti zijn camera mocht opstellen of waarvan hij de volgestouwde interieurs angstvallig in de studio mocht reconstrueren.
Helmut Berger, door Visconti ontdekt in 'The Damned', geeft in dit troebele historische melodrama een bijwijlen hallucinante creatie ten beste en dit niet alleen in zijn laatste levensjaren als door overconsumptie van zoetigheden zijn tanden beginnen te rotten. Door middel van een somptueuze mise-en-scène dringt Visconti door tot de essentie van de wegkwijnende epoque en de anachronistische grootheidswaanzin van de titelheld die op zijn achttiende tot koning werd gekroond en regeerde van 1864 tot 1886. Terwijl Visconti's Duitse collega Hans Jurgen Syderberg ongeveer gelijktijdig in zijn 'Requiem für einen Jungfräulichen König' (1971) de figuur van Ludwig gebruikte om de wortels van het Duitse fascisme te onderzoeken, is Visconti helemaal in de ban van de extravagante praal van deze romantische tragedie. Het is overduidelijk dat Visconti zich identificeert met deze noodlottige vorst: homoseksueel, pacifist, hedonist, liefhebber van opera en kunst, een man die zich zo veel mogelijk afschermde van een 'kwaadaardige, ondraaglijke wereld.' Alhoewel de film gedomineerd wordt door Helmut Berger in de rol van zijn leven (na dit hoogtepunt ging het gestaag bergaf met zijn carrière), wordt hij omringd door een imponerende internationale cast van Britse, Italiaanse, Duitse en Franse acteurs: Trevor Howard als Wagner (wiens werk ook prominent op de soundtrack prijkt) in wiens romantisch-heroïsche opera's Ludwig lijkt te leven en die afgeschilderd wordt als een gewiekste opportunist, profiterend van zijn dweepzuchtige mecenas; Silvana Mangano als Cosima Von Buelow; Gert Fröbe als de familiepriester en Ludwigs geestelijke raadsman; Helmut Griem als graaf Duerckheim; Umberto Orsini als graaf Von Holstein; John Moulder-Brown als prins Otto; de mooie (en vroegtijdig overleden) Marc Porel als Richard Hornig; Folker Bohnet als de Hongaarse acteur Kainz, op wie Ludwig, intussen teruggetrokken in de Tannhäuser-grot van zijn Linderhof kasteel, zijn zinnen heeft gezet. De meest opgemerkte bijrol wordt natuurlijk gespeeld door Romy Schneider, vooral omdat ze als Keizerin Elisabeth van Oostenrijk nu de volwassen versie mag incarneren van het Sissi-personage waarmee ze haar grootste box-office triomfen oogstte. In Visconti's interpretatie van de privé-roerselen van de historische figuren wordt Ludwig smoorverliefd op zijn nichtje en als ze hem afwijst lijkt het haar schuld te zijn dat de neurotische monarch niet langer voor vrouwen valt. Schneider van haar kant, hoopte in Ludwig de ware Sissi te spelen, een soort revolutionaire in een door hoofse etiquette verstarde samenleving, al is dit een dimensie die in de film niet helemaal uit de verf komt. Destijds kwam de ongeveer met de helft ingekorte, verminkte versie in de bioscoop, wat een bijzonder hortende en incoherente film opleverde; de complete, vier uur lange versie werd na Visconti's dood in 1976, door zijn medewerkers tot zijn volle glorie gerestaureerd en voor het publiek vertoond. Hersteld in zijn Wagneriaanse grandeur is dit een bijzonder aangrijpende en majestueuze film, een van de grootste werken van de Italiaanse meester. Patrick Duynslaegher De grootschalige expo over Romy Schneider loopt nog tot 13 januari in het Gentse Caermersklooster. In optimale omstandigheden kan je in Ciné Palace in het MIAT genieten van een aantal films die de carrière van Romy Schneider definieerden, en daarom ook een prominente plek in de tentoonstelling in het Caermersklooster innemen. PROGRAMMA 23/12/2012 - Ludwig - Luchino Visconti - Italy/FR/Germ 1972 (Homescreen)(235')
30/12/2012 - Sissi - Ernst Marischka - Austria 1955 (Universal)
06/01/2013 - Sissi-Die junge Kaiserin - Ernst Marischka - Austria 1956 (Universal)
13/01/2013 - Sissi - Schicksalsjahre einer Kaiserin - Ernst Marischka - Austria 1957 (Universal)
Telkens om 10u15 en 14u30. Tickets kosten € 5 Info op www.miat.gent.be Tickets voor de expo 'Romy Schneider' op deze link Kom je naar de expo 'Romy Schneider' met de trein? Boek dan nu je B-Dagtripbiljet via de NMBS en geniet van een mooie korting op je trein-, busreis én inkomticket!