'l' Important c'est d'aimer' ('75) op 16 december @ Ciné Palace in MIAT
12 dec 2012
Zeven jaar voor haar vroegtijdige overlijden, schitterde Romy Schneider in haar meest hartverscheurende vertolking, als een tot pornoster afgezakte actrice.Romy Schneider beschouwde de rol die ze speelt in 'l'Important c'est d'aimer' als de beste vertolking in haar carrière. Je kan haar moeilijk ongelijk geven. De Poolse regisseur Andrzej Zulawski die hiermee in 1975 zijn eerste Franse film maakte, is allicht de regisseur die het meeste haalt uit de twee grote troeven van Romy Schneider: haar ongelofelijk fotogenieke sensualiteit en haar vermogen om zich te vereenzelvigen met diep gekwetste en tot in hun ziel beschadigde personages. Alhoewel ze met Zulawski tijdens de opnamen heftige disputen had, besefte ze dat dit een van de rollen van haar leven was waarvoor ze in 1976 dan ook de Franse Oscar, de César voor beste actrice van het jaar kreeg.
De film speelt in de schimmige demi-monde van pornografie, drugs, miezerige B-filmerij, afpersing, corruptie, partouzes en duistere criminele zaakjes. Regisseur Zulawski schept er een zichtbaar genoegen in om met zijn koortsachtig bewegende camera een onderwereld vol verdorvenheid, menselijk leed maar ook geëxalteerde gevoelens te verkennen. Romy Schneider speelt de mislukte actrice Nadine Chevalier die in een diepe psychische crisis verzinkt. Ze heeft haar beste tijd achter de rug en moet nu opdraven in minabele X-films. De eerste scène valt meteen met de deur in huis: Nadine moet de liefde bedrijven met een in bloed gedrenkte stervende man. Geterroriseerd en vernederd door een kreng van een regisseuse omdat ze de woorden 'Je t'aime' niet over de lippen krijgt, barst ze in snikken uit terwijl ze plotseling recht in de lens van een sensatiefotograaf kijkt. De close-ups van een totaal ontredderde Romy Schneider, haar gezicht vol tranen en uitlopende schmink, horen tot de meest smartelijke uit haar carrière en moeten in pathos en leed niet onderdoen voor de iconische beelden waarin Maria Falconetti in de Carl T.Dreyer klassieker 'La passion de Jeanne d'Arc' (1928) de spot en de hoon van haar aanklagers incasseert.
Thuis zit de actrice opgescheept met een echtgenoot, Jacques (de zanger Jacques Dutronc die hiermee doorbrak als acteur), ook al een mislukkeling die zich onledig houdt met het verzamelen van filmstills, zich gedraagt als een wispelturig klein kind, aan de drank is en suïcidaal. Voor steun of geborgenheid moet ze niet op hem rekenen, maar toch blijft ze hem trouw, ook als ze zich onweerstaanbaar aangetrokken voelt tot de viriele fotograaf Servais Mont (Fabio Testi) die snapshots nam van haar instorting tijdens de filmopnamen en haar sindsdien hartstochtelijk bemint.
Zoals de titel al aangeeft is liefde het enige wat Nadine overeind houdt en ervoor zorgt dat ze zich met de moed der wanhoop aan het leven blijft vastklampen.
Wat 'l'Important c'est d'aimer' extra aandoenlijk maakt is dat Romy Schneider zelf in een diepe depressie zat toen ze deze film draaide, zodat we in het leed van de actrice die ze speelt, ook voortdurend haar eigen lijdensweg herkennen. Wat voor Zulawski mooi meegenomen is, gezien hij in zijn film voortdurend aftast waar voor de acteur het spel begint en de realiteit ophoudt.
Zulawski's flamboyante mise-en-scène komt gevaarlijk in de buurt van het ridicule, zonder dat hij echt over die grens gaat. Hoe barok en grotesk het er ook aan toegaat, Zulawski filmt het allemaal met zo'n brio dat hij er mee weg komt. Althans in deze film, want in latere demonische vrouwenportretten waarin hij beroemde Franse actrices tot het uiterste liet gaan (Isabelle Adjani in 'Possession', Valérie Kaprisky in 'La femme publique' en Sophie Marceau in 'l'Amour braque') ontspoorde hij nog geen klein beetje.
In een film die wemelt van monsterachtige en sordide personages, spant Klaus Kinski de kroon als de excentrieke toneelregisseur Karl Zimmer die Nadine de grote comeback zou kunnen aanbieden in zijn productie van Richard III. De magnifieke score van Georges Delerue is afwisselend luguber, bombastisch en aandoenlijk schoon. En beweegt zich sierlijk, zoals de hele film trouwens, tussen hemel en hel.
Patrick Duynslaegher
De grootschalige expo over Romy Schneider loopt nog tot 13 januari in het Gentse Caermersklooster. In optimale omstandigheden kan je in Ciné Palace in het MIAT genieten van een aantal films die de carrière van Romy Schneider definieerden, en daarom ook een prominente plek in de tentoonstelling in het Caermersklooster innemen.
PROGRAMMA
16/12/2012 - L'important c'est d'aimer - Andrzej Zulawski - Fr/it/Germ 1975 (Cinematek)
23/12/2012 - Ludwig - Luchino Visconti - Italy/FR/Germ 1972 (Homescreen)(235')
30/12/2012 - Sissi - Ernst Marischka - Austria 1955 (Universal)
06/01/2013 - Sissi-Die junge Kaiserin - Ernst Marischka - Austria 1956 (Universal)
13/01/2013 - Sissi - Schicksalsjahre einer Kaiserin - Ernst Marischka - Austria 1957 (Universal)
Telkens om 10u15 en 14u30. Tickets kosten € 5 Info op www.miat.gent.be Tickets voor de expo 'Romy Schneider' op deze link Kom je naar de expo 'Romy Schneider' met de trein? Boek dan nu je B-Dagtripbiljet via de NMBS en geniet van een mooie korting op je trein-, busreis én inkomticket!
23/12/2012 - Ludwig - Luchino Visconti - Italy/FR/Germ 1972 (Homescreen)(235')
30/12/2012 - Sissi - Ernst Marischka - Austria 1955 (Universal)
06/01/2013 - Sissi-Die junge Kaiserin - Ernst Marischka - Austria 1956 (Universal)
13/01/2013 - Sissi - Schicksalsjahre einer Kaiserin - Ernst Marischka - Austria 1957 (Universal)
Telkens om 10u15 en 14u30. Tickets kosten € 5 Info op www.miat.gent.be Tickets voor de expo 'Romy Schneider' op deze link Kom je naar de expo 'Romy Schneider' met de trein? Boek dan nu je B-Dagtripbiljet via de NMBS en geniet van een mooie korting op je trein-, busreis én inkomticket!