Kijk achter de schermen met Vilmos Zsigmond

P1auagqtr31m5r1rb08f272i51n1
Tips 05 okt 2016
Wil je op Film Fest Gent eens achter de schermen van de filmwereld kijken, mis dan in geen geval ‘Close Encounters with Vilmos Zsigmond’

In deze documentaire van Pierre Filmon over de begin dit jaar overleden wereldberoemde cameraman zie je aan de hand van pittige anekdotes hoe Zsigmond films als ‘Deliverance’, ‘Heaven’s Gate’, ‘The Deer Hunter’, ‘Blow Out’, ‘Close Encounters of the Third Kind’ dat extra kunstzinnig zetje gaf waardoor ze een plaats in de filmgeschiedenis kregen. Om van het collectieve filmgeheugen maar te zwijgen.

Weet je waarom de in Hongarije geboren director of photography (DOP) door regisseur John Boorman werd geëngageerd voor zijn ‘Deliverance’? Boorman vertelt het zelf: “Iemand die het aandurft om in 1956 de Hongaarse opstand te filmen en de wandaden van de Russen in beeld brengt, is uitermate geschikt om een heldenavontuur als ‘Deliverance’ in beeld te brengen. Van kleine Hongaarse cameraman uitgroeien tot iemand die een stempel drukt op de films uit de jaren zeventig en tachtig, lijkt op een sprookje. Maar dat was het niet. Nadat hij uit Hongarije naar Hollywood vertrok was ‘vergeet het, je zal het hier nooit maken, en zeker niet met zo’n voornaam’ het eerste wat hij te horen kreeg. “Ik was zo boos”, vertelt Zsigmond “dat ik me voornam om zeker te slagen”. Waarop hij zijn voornaam Vilmos in William veranderde… Dat leverde hem verre van interessant werk op.

Peter Fonda was de eerst die het talent van Vilmos Zsigmond opmerkte en engageerde hem voor zijn ‘The Hired Hand’. Aan de hand van een scene uit John Fords ‘My Darling Clementine’ maakte Fonda Zsigmond duidelijk hoe het niet moest met de belichting. Later werden de rollen omgekeerd en kon de cameraman het werk van de regisseur nog glorieuzer maken. Dat wordt duidelijk uitgelegd aan de hand van de slotscène uit ‘Close Encounters of the Third Kind’ van Steven Spielberg.

Naast Vilmos Zsigmond komen ook collega’s als Haskell Wexler, Vittorio Storaro, Darius Khondji aan het woord en het komt zelfs tot een discussie over de respectievelijke bijdrage van een regisseur en een cameraman aan het tot stand komen van een film. Wie maakt de film tot kunst? Ook op dat vlak levert ‘Close Encounters with Vilmos Zsigmond’ een interessante bijdrage tot de discussie. Maar het zijn vooral de revelerende anekdotes en fijne herinneringen van acteurs en actrices die de documentaire tot een must maken.


Wie maakt de film tot kunst? Ook op dat vlak levert ‘Close Encounters with Vilmos Zsigmond’ een interessante bijdrage tot de discussie.


Vertoningen:

  • 13 oktober, KASKcinema - 14:30 - in aanwezigheid van regisseur Pierre Filmon
  • 17 oktober, Studio Skoop 2 - 17:30
  • 20 oktober, Studio Skoop 2 - 21:45

Koop je tickets hier.

Tags

FFG 2016