Filmfestival Gent tourt op 20 december met 'Sightseers'

17 dec 2012
Met zijn gitzwarte komedie over losgeslagen caravanmoordenaars maakte Ben Wheatley de origineelste Britse film van het jaar.Moord als een banaal tijdverdrijf, als de gewoonste zaak ter wereld eigenlijk, is altijd een wezenstrek geweest van de Engelse misdaadfictie, zowel in film als in literatuur. Dit gevoel voor het macabere in een alledaagse setting is iets wat je terugvindt zowel bij Hitchcock als bij Agatha Christie. Met zijn derde film, 'Sightseers', doet Ben Wheatley daar nog een aardig schepje bovenop en drijft hij de Britse deadpan humor op de spits. Hij tekent hiermee ook een film die terzelfdertijd op en top British is maar ook alles waar de Britse film voor staat ondermijnt.
'Filmfestival Gent on tour', dat is elke derde donderdag van de maand de unieke sfeer van het festival herbeleven in Kinepolis Gent, Kortrijk, Antwerpen, Leuven en Hasselt. We verwennen je één keer per maand met de unieke vertoning van een uitzonderlijke film, zorgvuldig geselecteerd door Filmfestival Gent en Kinepolis. 'Sightseers' donderdag 20 december om 20u15 in Kinepolis Gent, Kortrijk, Antwerpen, Leuven en Hasselt. Tickets & info op www.kinepolis.be. De antihelden van 'Sightseers' zijn twee working class lieden die er op het oog volstrekt ongevaarlijk uit zien: Chris (Steve Oram) is een brompot van een jonge kerel die ter voorbereiding van een boek dat hij aan het schrijven is, zijn nieuwe vriendin Tina (Alice Lowe) een stukje van zijn wereld wil laten zien, die zich wel beperkt tot het noorden van Engeland. Dat treft, want Tina wil maar al te graag ontsnappen aan haar dominante kreupele moeder (Eileen Davies) Ze trekken er samen in de caravan op uit naar Derbyshire en Yorkshire en hoe immenser en desolater de landschappen worden, hoe meer dat hun humeur gaat beïnvloeden. De tocht neemt al snel een totaal onverwachte wending. Dat Chris lichtgeraakt is, is een understatement van jewelste. Veel is er niet nodig om hem op zijn paard te krijgen: de eerste die er moet aan geloven is een sluikstorter die onder de wielen van zijn caravan sukkelt. Al wie een beetje te pompeus of te zelfverzekerd overkomt, wordt door Chris pardoes de schedel ingeslagen. Na een paar moord-en doodslagen krijgt Tina in het snotje dat haar reisgenoot een heuse psychopaat is. Haar even onverwachte als hilarische reactie is dat ze hem door dik en dun steunt en kordaat gaat bijstaan in het brutaal uit de weg ruimen van al wie vaak om de meest triviale reden op hun heupen werkt. Ze moet zeker niet voor Chris onderdoen: naarmate ze haar draai vindt in het ombrengen van irritante passanten blijkt ze nog gedrevener dan haar partner. Het motief van het moordlustig-koppel-op-de-vlucht kadert vooral binnen een Amerikaanse traditie, van Joseph Lewis' 'Gun Crazy' (1950), Arthur Penns 'Bonnie and Clyde' (1967) en Terrence Malicks 'Badlands' (1973) tot Gregg Araki's 'The Living End' (1994) en Oliver Stone's 'Naturel Born Killers' (1994). Wheatley brengt hier een oer-Britse variante op, scabreuze humor en expliciete gore incluis. Dat we tijdens de moordpartijen vaak het lachen niet kunnen laten, heeft ook de maken met de ironische songs op de soundtrack (Tainted Love, Season of the Witch, The Power of Love). Tijdens de folie à deux van de twee introverte anorakkillers neemt Wheatley ook verschillende eerbiedwaardige filminstituties op de korrel. Zo drijft hij lustig de spot met de steriele horreur van de heritage industrie met uitstapjes naar toeristische trekpleisters als viaducten, abdijen, en grotten, maar ook bizarre attracties als het nationaal trammuseum in Crich en het potloodmuseum in Keswick. Geholpen door zijn cameraman Laurie Rose laat Wheatley de schoonheid van het Engelse landschap (een constante bij Engelse schilders, schrijvers en filmmakers, van Constable over Thomas Hardy tot de Peter Greenaway van 'The Draughtman's Contract') contrasteren met zowel de verwoestende activiteiten van het stel als met de afgrijselijke kampeerders die op zielige manier de majestueuze harmonie van de glooiende landschappen verprutsen. Wat een prachtig land, lijken de filmmakers te zeggen. Wat jammer alleen van de mensen die er in rondlopen. Toegegeven, u moet tegen een stootje kunnen om van 'Sightseer' te kunnen genieten, zoals die flashback die toont hoe Alice's betreurde poedel aan zijn einde kwam (gespietst op een rondslingerende breinaald!). Voor wie zijn humor graag zo donker mogelijk geserveerd ziet, is het genieten van het eerste tot het laatste beeld van een film die alles heeft om cultstatus te verwerven. Door Patrick Duynslaegher Artistiek directeur Filmfestival Gent 'Sightseers' donderdag 20 december om 20u15 in Kinepolis Gent, Kortrijk, Antwerpen, Leuven en Hasselt. Tickets & info op www.kinepolis.be. VOLGENDE EDITIE DONDERDAG 17 JANUARI 2013 LINCOLN van Steven Spielberg, met Daniel Day-Lewis.