12 23 okt. '21

Een andere kijk met A Look Apart

25 sep. 2009

A Look Apart is het festivalluik dat wordt samengesteld door Cis Bierinckx, directeur van de Brusselse Beursschouwburg. Hij heeft een neus voor films die vragen opwerpen over cultuur, mens en maatschappij en tegelijkertijd ook het medium film ter discussie stellen.

Starten doet A Look Apart met de frisse en guitige film A l'Ouest de Pluton (2008) van het jeugdig Canadese filmduo Henry Bernadet en Myriam Vereault. In sappig Quebecquois volgen ze in hun film een groep jongeren op een uit de hand lopend feestje met alle gevolgen van dien. Uit de film blijkt zelfs hoe onze Brusselse wafels tot in de buurten van Montréal populair zijn. Nu Obama op zijn best Amerika tracht te leiden is het een uitgekiend moment om met twee fims even terug de blikken op het verleden, de Civil Rights Mouvement en het Afro-Amerikaans bewustwording. Gevierd cameraman en activist Haskell Wexler observeert en laat in The Bus (1963) de passagiers vrijuit spreken terwijl ze op weg zijn naar een betoging in Washington DC, terwijl de Italiaanse regisseur Antonello Brance in Seize the Time (1970) de Afro-Amerikaanse burgerrechtenbeweging doet ontwaken. Hoe de neoliberale ideologie zich moeilijk kan verzoenen met democratie wordt duidelijk in de scherpe en analytische documentaire L'encerclement. La Démocratie dans les Rets du Néolibéralisme (2008) waaraan Canadees Richard Brouillette ongeveer twaalf jaar werkte terwijl landgenoot Peter Mettler in Petropolis, Arial Perspectives on the Amberta Tar Sands in oogverblindende beelden op een ware ecologische ramp duidt. Ook doorheen het visueel poëtisch talent van Chinese filmmakers Zhao Ye en Xialu Guo sijpelen verontrusting en vergang door. Ye's Jalainur voert ons naar Binnen-Mongoliê en registreerde de laatste signalen van een ooit monumentale socialistisch industrie, terwijl Guo's Once Upon a Time Proletarian in twaalf hoofdstukken de Chinese droom en werkelijkheid bevraagt en naast elkaar zet. En of je na het bekijken van Robert Kenner's kritische filmdocumentaire Food Inc. nog kippenvlees aanraakt is maar de vraag. A Look Apart neemt het eveneens op voor eigen (Gents) talent en gaat er prat op om de Belgische première van Johan Grimonprez's media en Hitchcock analyse Double Take (2009) te kunnen aanbieden en de visuele/reflectieve documentaire over tijd, tijdservaring en illegale vluchtelingen Not Waving, But Drowning van nieuwkomer Elias Grootaers in wereldpremière op het programma te hebben.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Je browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.