10 21 okt. '23

Dealer grote slokop bij de Ensors

Dealer
Nieuws 16 mrt. 2022

Op de twaalfde uitreiking van de Ensors, de belangrijkste Vlaamse film- en televisieprijzen, verzilverde Dealer, de debuutfilm van acteur en scenarist Jeroen Perceval, negen van zijn veertien nominaties. Bij de tv-series waren Grond en Beau Séjour 2, de grote winnaars. Zowel Dealer als Grond werden eerder op de 48ste editie van Film Fest Gent vertoond.

De negenvoudige Ensorwinnaar Dealer gaat over de vriendschap tussen een veertienjarige drugsdealer, Johnny en de succesvolle acteur Antony. Aanvankelijk zit hun leven in een neerwaartse spiraal maar misschien brengt hun hechte band uiteindelijk uitzicht op een tweede kans. In zijn speelfilmdebuut schildert Perceval een meedogenloos beeld van de wereld van de drugs en van de kunst. Hij verwerkt er eigen ervaringen in. Dealer heeft een lang rijpings- en productieproces achter de rug want zo verklapte de regisseur op de Ensors, “dit project ging door de handen van drie VAF-intendanten, Pierre Drouot, Erwin Provoost en Koen Van Bockstal”.

Indrukwekkend

Het rijtje Ensors voor Dealer oogt indrukwekkend: beste film, bete regie, beste scenario zijn voor Jeroen Perceval. In zijn dankwoorden haalde hij fors uit naar de leiders in Wit-Rusland en in Rusland zelf en wenste hij iedereen veel liefde. Daarnaast is er de Ensor voor de beste acteerprestatie in een ondersteunende filmrol voor Bart Hollanders, de beste director of photography (D.O.P.) is David Williamson, beste geluid voor Yanna Soentjes, beste muziek voor Stan Lee Cole, beste make-up voor Dorien Van Poucke, beste art direction voor Bart Van Loo.

Weinig

Met negen van de tweeëntwintig uit te reiken Ensors voor Dealer kregen andere genomineerde films weinig kansen om hun nominaties te verzilveren. Zo kon de tienvoudig genomineerde Cool Abdoul van Jonas Baekeland alleen pronken met de Ensor voor beste acteerprestatie in een filmhoofdrol voor Nabil Mallat. Hij vertolkt de titelrol in Cool Abdoul over de Gentse bokser die zich na successen in de boksring laat meeslepen in de criminaliteit. En daar ook voor moet boeten.

Genderneutraal

Zoals bekend kondigde de Ensor Academie vorig jaar aan te starten met genderneutrale vertolkingsprijzen. Geen competitie meer dus tussen mannelijke en vrouwelijke acteurs. Toen ook de genderneutrale prijzen voor de tv-reeksen naar mannen gingen, in de hoofdrollen naar Yassine Ouaich (Grond) en Geert Van Rampelberg (Red Light) schrokken de leden van de Academie blijkbaar van hun eigen keuze. Wat? Geen enkele actrice bekroond! En de vrouwen komen er bij de belangrijke Ensors al vrij bekaaid vanaf! Er werd verwijtend gekeken naar de al te zeer door mannen gedomineerde filmwereld en anderen vroegen zich af of ze niet in eigen voet hadden geschoten. Her en der werd al geopperd om de genderneutraliteit te “evalueren”. Het tekort aan gender werd bij de acteerprestaties wel gecompenseerd door de diversiteit. Zowel Nabil Mallat als Yassine Ouaich hebben buitenlandse roots.

Kleurentele

In dat verband zei Zouzou Ben Chikha dat met Grond, waarvoor hij samen met Dries Heyneman en Wannes Capelle het scenario schreef, “de zwart-wit televisie plaats heeft gemaakt voor de kleurentv”. Grond gaat over een broer en een zus die samen Marokkaanse heilige aarde importeren opdat Marokkaanse moslims niet langer in hun land van herkomst maar hier kunnen begraven worden. Twee afleveringen werden geregisseerd door Adil El Arbi en Bilall Fallah en dan nam Mathieu Mortelmans de regiefakkel over. Naast beste scenario en beste acteerprestatie won Grond nog de Ensor voor beste tv-serie.

Racisme

De regieprijs in die categorie ging evenwel naar Kaat Beels en Nathalie Basteyns voor Beau Séjour 2. Met de prijs voor beste montage voor Bert Jacobs en beste kostuum voor Catherine Marchand eindigden Grond en Beau Séjour 2 ex-aequo in de Ensor race. Dankzij de prijs voor de beste tv-documentaire voor de over racisme in Vlaanderen handelende Het leven in kleur van Karine Claassen raakte het thema diversiteit volledig ingekleurd op de uitreiking van de Ensors.

Grond
Grond

Favorieten geklopt

Bij de filmdocumentaires werden de favorieten Four Seasons in a Day van Annabel Verbeke en Holgut van Liesbeth De Ceulaer geklopt door Hi My Name is Jonny Polonsky van Sjoerd Tanghe en Otto-Jan Ham. Zij hebben het over een rockster die sinds 1996 maar niet doorbreekt en van de radar verdwijnt. Otto-Jan Ham haalt de vergeten muzikant naar België en probeert hem alsnog gelanceerd te krijgen. Hoe en of dat lukt kan je bekijken op VRT Nu.

Oscars en belofte

Volgens de Ensor Academie is Mijn vader is een saucisse van Anouk Fortunier de beste Vlaamse jeugdfilm. Voor hun Meneer Papier kregen Ben Tesseur en Steven De Beul een Ensor voor de beste animatie. De Ensor voor een internationale prestatie, alias de Albert Bert prijs, kende het bestuur van de Ensor Academie toe aan Bert Hamelinck van Caviar die met zijn productiehuis twee Oscars won voor The Sound of Metal. In de aanloop tot de uitreiking van de Ensors op de slotavond van het filmfestival van Oostende werden al Ensors toegekend aan Un Monde van Laura Wandel als beste coproductie en als beste Franstalige Belgische productie. Binge Loving van Thomas Deknop won de Ensor voor beste kortfilm en componist Ruben De Gheselle werd uitgeroepen tot belofte van het jaar. Op de jongste editie van Film Fest Gent won De Gheselle de Georges Delerue prijs voor zijn muziek in de film Clara Sola van Nathalie Alvares Menés.

Verwacht

Dat Dealer de grote slokop zou worden bij de Ensors was verwacht. Tot de opmerkelijkste verliezers behoren La Civil van Teodora Ana Mihai en de tv-serie F*** You Very, Very Much van Bert Scholiers die geen enkele van zijn twaalf nominaties kon verzilveren.

De Ensors worden toegekend door de Ensor Academie die bestaat uit professionals uit de Vlaamse audiovisuele industrie. Ze telt bijna 1500 leden en ieder lid moet minstens één keer in de drie jaar zijn stem uitbrengen bij de Ensors uitreiking. Zo niet verliest hij/zij het lidmaatschap.

De Ensors:

  • Beste film: Dealer
  • Beste serie: Grond
  • Beste filmregie: Jeroen Perceval voor Dealer
  • Beste televisieregie: Kaat Beels en Nathalie Basteyns voor Beau séjour 2
  • Beste hoofdrol in een film: Nabil Mallat voor Cool Abdoul
  • Beste ondersteunende filmrol: Bart Hollanders voor Dealer
  • Beste hoofdrol in een televisieserie: Yassine Ouaich voor Grond
  • Beste ondersteunende televisierol: Geert Van Rampelberg voor Red Light
  • Beste filmscenario: Jeroen Perceval voor Dealer
  • Beste televisiescenario: Wannes Cappelle, Zouzou Ben Chikha en Dries Heyneman voor Grond
  • Beste documentaire film: Hi my name is Jonny Polonsky
  • Beste documentaire reeks: Het leven in kleur
  • Beste kortfilm: Binge loving
  • Beste jeugdfictie: Mijn vader is een saucisse
  • Beste animatiefilm: Meneer papier
  • Beste montage: Bert Jacobs voor Beau séjour 2
  • Beste DOP: David Williamson voor Dealer
  • Beste geluid: Yanna Soentjens voor Dealer
  • Beste muziek: Stan Lee Cole voor Dealer
  • Beste art direction: Bart Van Loo voor Dealer
  • Beste make-up: Dorien Van Poucke voor Dealer
  • Beste kostuum: Catherine Marchand voor Beau séjour 2

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Je browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.