12 23 okt. '21

CINECLUB: De Troon van het Bloed (1957)

P1asjs7o9t1d391t4a1of3nmr1nmo1
14 sep. 2016

Elke maand stelt Patrick Duynslaegher, artistiek directeur Film Fest Gent in de Ciné Club in Studio 5, Flagey Brussel, een van zijn favoriete films voor. Het nieuwe seizoen wordt opgestart met Throne of Blood, één van de grote jidai-geki (historische films) van Akira Kurusawa, de keizer van de Japanse cinema.

Deze compacte minimalistische Japanse versie van Macbeth (die hier Washizu heet) is zonder veel concurrentie _ zelfs van Orson Welles _ de beste Shakespeare verfilming ooit gemaakt. Het is ook een schitterende transpositie van de Bard naar een andere cultuur, zonder hem geweld aan te doen. Kurosawa volgt nauwgezet de handeling uit het origineel (inclusief de verdeling in bedrijven) maar reduceert het gesproken woord tot zijn absolute essentie.

De psychologische complexiteit van het origineel maakt hier plaats voor een puur cinematografische creatie, waarin onder invloed van het Nô theater, de occulte krachten van dit treurspel benadrukt worden. Kurosawa maakt van Washizu een van zijn typerende helden: een man die ervan droomt zijn leven te veranderen maar gezien hij vanaf het begin de foute weg bewandelt_ die van de vulgaire ambitie _ slechts een karikatuur van zichzelf wordt en zijn misdaden met een oneervolle dood bekoopt. Tegenover deze monolithische Macbeth-figuur plaatst Kurosawa een absoluut kwaadaardige Lady Macbeth die van alle menselijke trekken is ontdaan en in haar bleke kimono als een spook door de vertrekken schuift. Alles in de film ademt een sfeer van verdrukking en claustrofobie uit.

Kurosawa maakt op imponerende wijze gebruik van schaarse middeleeuws Japanse decors en hij wisselt scenes van bruisende beweging af met sequenties die door hun tergende statische opbouw spanning ophopen, waarop dan weer een moment van brutale ontlading volgt. Hij liet de belangrijkste decors bouwen hoog op een in de mist gehulde helling van Mount Fuji. De woeste wind en de regen die de ridders geselt , de desolaatheid van het vulkanische landschap transformeren de actiescènes tot een ongelijke strijd met een boze natuur. De rit van de samoerai door het onder stormvlagen kreunende woud, de rigoureuze geometrische partijen in de zwart-wit fotografie, de vele spinnenwebachtige visuele motieven en het gebruik van wipe shots (waarin het bestaande beeld door een nieuw beeld wordt weggeveegd) zijn elementen in een sterke plastische verbeelding waar een fatalistische grandeur van uitgaat. De finale barokke scène waarin Washizu (energieke vertolking van Toshiro Mifune die ons trakteert op een recital van expressionistische stuiptrekkingen) op de overdekte gaanderijen van zijn burcht bestookt wordt door een regen van sissende pijlen en als het ware als een monsterachtig insect aan de houten muren gespijkerd wordt, is een van de vele visuele hoogstandjes in deze sleutelfilm in het oeuvre van Kurosawa (Rashomon, Seven Samurai, Ikiru, The Bad Sleep Well, Redbeard).

‘Throne of Blood’, donderdag 15 september om 19 u.30 in CinéClub, Studio 5, Flagey Brussel. Inleiding en nagesprek door Patrick Duynslaegher.
Reservaties: www.flagey.be en www.cinematek.be

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Je browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.