Aziatische cinema op Filmfestival Gent

05 okt 2012
Met maar liefst vier films in de officiële competitie en een hele rist in de andere secties en parcours is de Aziatische cinema opnieuw sterk vertegenwoordigd op het Filmfestival Gent. Behalve traditioneel sterke filmlanden als China, Japan en Zuid-Korea, kloppen er ook enkele relatief nieuwe Aziatische tijgers aan de deur. Films in alle soorten en gewichten en voor alle mogelijke doelpublieken, van de nieuwste van Gouden Palm-winnaar Apichatpong Weerasethakul over een controversieel Filippijns gijzeldrama met Isabelle Huppert tot een zinderende wuxiafilm in 3D. Een ding is zeker: de liefhebber van de betere Aziatische cinema komt dit jaar beslist aan zijn trekken!

'Captive' - Brillante Mendoza - Frankrijk - Filippijnen - Duitsland - VK - Met Isabelle Huppert Het verhaal van een groep toeristen die in de Filippijnen door moslimrebellen gekidnapt wordt en na een hevig vuurgevecht tussen het leger en de gijzelnemers de gevaarlijke Filippijnse jungle wordt ingedreven. 'Graceland' - Ron Morales - Filippijnen Brave huisvader Marlon verdient de kost als chauffeur van het corrupte parlementslid Chango. Wanneer hij op een ochtend zijn dochter samen met die van Chango naar school voert, worden ze tegengehouden door een valse agent die per vergissing Marlons dochter Elvie kidnapt. De zoektocht naar Elvie brengt Marlon in een smerig web van verraad en corruptie. ' - Sang-Soo Hong - Japan - Met Isabelle Huppert Een jonge filmstudente met financiële problemen vlucht met haar moeder naar het slapende kustdorpje Mohang. Om haar gedachten te verzetten schrijft ze daar een scenario, dat uit drie delen bestaat. In elk daarvan zien we hoe een Française, die telkens Anne heet en gespeeld wordt door Isabelle Huppert, om uiteenlopende redenen naar Mohang reist. Mishima Chose His Own Fate' - Kôji Wakamatsu - Japan In '11/25' zien we hoe de Japanse schrijver Mishima zich in de jaren 60 uit onvrede met de apathische Japanse regering bij de zelfverdedigingstroepen aansluit en een eigen leger, de Tatenokai, opricht. De film brengt een onbevooroordeelde analyse van Mishima's ultranationalistische ideologie, die overtuigend naar zijn onvermijdelijke lot toewerkt, toen hij zich op 25 november 1970 na een mislukte machtsgreep met een rituele seppuku van het leven beroofde. 'Mekong Hotel' - Apichatpong Weerasethakul - Thailand - VK - Frankrijk 'Mekong Hotel' is een intrigerende mix van naturalisme en animisme, waarbij Gouden Palm-winnaar Weerasethakul een collage van raadselachtige, maar poëtische tableaus op non-lineaire wijze aan elkaar kleeft. Meer nog dan zijn vorige werk, is deze één durende trip een visueel essay, waarin hij gretig afwisselt tussen fictie en documentaire. 'Mekong Hotel' maakt samen met 'La Jetée' van Chris Marker deel uit van de 'Double Bill: Static Movement'.Swords of Dragon Gate' - Tsui Hark - Hong Kong - China Tsui Hark is een van de grootmeesters binnen het genre van de wuxiafilm. 'Flying Swords' gaat over de verovering van de Dragon Inn, een vermaard fort waaronder een verloren stad en haar schatten zouden schuilgaan. Het is de eerste wuxiafilm in 3D, hetgeen in de handen van een van de beste actieregisseurs ter wereld resulteert in een aantal verbluffende gevechtsscènes. 'Golden Slumbers' - Davy Chou - Frankrijk - Cambodja Documentaire over de glorieperiode van de Cambodjaanse cinema, waarbij regisseur Chou een gedurfde aanpak hanteert. Er is namelijk nagenoeg geen beeldmateriaal van het gouden tijdperk 1960-1975 voorhanden, aangezien zowat alle films onder het bewind van de Rode Khmer van Pol Pot vernietigd werden. Chou slaagt er echter in de vergane glorie te reconstrueren aan de hand van posters, soundtracks, radioadvertenties, en zelfs nabootsingen van artisanale special effects uit obscure B-films. 'Ai Weiwei: Never Sorry' - Alison Klayman - VS Regisseuse Alison Klayman kreeg permissie om de Chinese kunstenaar en dissident Ai Weiwei twee jaar lang te volgen. Meer nog dan op zijn megaprojecten, zoals 'Sunflower Seeds' in Tate Modern of het Vogelneststadion in Peking, focust ze op Weiwei's gespannen relatie met de Chinese overheid. Zo wijdde hij een project aan de verdoezelde constructiefouten in de schoolgebouwen van Sichuan, resulterend in de vermijdbare dood van meer dan 5000 kinderen tijdens de aardbeving van 2008. Klayman toont hoe de autoriteiten zijn bemoeienissen beu geraakten, en hem in 2011 81 dagen onder valse voorwendselen vasthielden.