09 20 okt. '24

Annecy selecteert drie Vlaamse animatiefilms voor de competitie

Carrousel still 113 1
Nieuws 03 jun. 2020
De drie voor de Annecy competitie geselecteerde Vlaamse animatiefilms, ‘De Passant’, ‘Carrousel’ en ‘Mosaic’ zijn divers van stijl en aanpak, maar prikkelen alle drie de verbeelding. Ook als ze digitaal worden gestreamd.

Thomas, een van de hoofdpersonages uit ‘De Passant’ is volop een herexamen aan het studeren als hij van Karen een uitnodiging krijgt om af te spreken. Hij steekt vlug een tekening van haar in zijn binnenzak en fietst naar de bushalte, de plaats van afspraak. Onderweg overkomt hem iets waarvan Sam die, vanuit een huis bij de bushalte, de tegenovergestelde weg van Thomas volgt, getuige van is. Twee levens kruisen elkaar terwijl Karen aan de bushalte aan het wachten is...

[IMG]

Feilloos

Op de zich in een betere groene wijk afspelende ‘De Passant’ raak je moeilijk uitgekeken. Tot zijn technische essentie herleid, bestaat de jongste kortfilm van Pieter Coudyzer uit drie travellings. Bij de eerste, de rit van Thomas naar de bushalte, houd je de adem in. Na een tragisch voorval blijft de camera de huizen aftasten en je vraagt je af waar hij zal landen. Vanaf dat eindpunt betrekt Coudyzer Sam, de andere fietser, in zijn verhaal. Het is slechts een van de talloze intelligente vondsten in dit ogenschijnlijk doodgewoon maar levensecht overkomend verhaal. Er komen niet minder dan tien personages in voor en dat betekent dat er ook op de achtergrond heel veel gebeurt. Regisseur Coudyzer houdt met een feilloze timing alles perfect in de hand. Volg maar eens hoe de tekening van Karen in het geheel verweven zit en hoe een keffend hondje voor wat ademruimte zorgt in deze vrij sombere en ingetogen ingekleurde animatiefilm. Arne Sierens tekent verantwoordelijk voor de stemmenregie en Ruben De Gheselle geeft met zijn muziek de al prachtige ‘De Passant’ nog een extra meerwaarde.

Contrast

Groter contrast dan tussen “De Passant’ en ‘Carrousel’ van Jasmine Elsen is moeilijk denkbaar. Waar Coudyzer minutieus de leefwereld van Thomas tekent, beperkt Jasmine Elsen zich tot een evocatie van de leefomgeving van haar vrouwelijk hoofdpersonage. Enkele vrij kale bomen, een fontein en over de grond schuivende slakken vormen samen met krijsende kraaien het decor waarin de jonge vrouw haar leventje slijt. En er is uiteraard nog de carrousel waarop ze blijkbaar dagelijks een rondje draait terwijl een accordeonist een deuntje speelt. Dankbaarheid siert de jonge vrouw en met haar zwarte haar haalt ze magische toeren uit. Haar routineuze leventje wordt verstoord als er plots iemand naast haar op een bankje komt zitten... Ze stuift weg en dat is niet omdat de anderhalve meterregel niet wordt gerespecteerd...

Verdedigen

‘Carrousel’ werd natuurlijk lang voor de coronacrisis gedraaid en Elsens thematiek ligt in de lijn van haar debuut ‘Kastaars’ waarmee ze een VAF-Wildcard won. Dankzij die wildcard kon Jasmine Elsen in ‘Carrousel’ het zich afschermen voor de buitenwereld uit haar debuut verder uitwerken. Het hoofdpersonage creëert niet alleen een eigen bubbel maar gaat die op de duur ook verdedigen. Aan fantasie ontbreekt het Elsen niet en met enkele pennetrekjes weet ze absurde situaties op te roepen. Opvallend is de verandering van stijl in de loop van haar verhaal. Ze stapt een paar keer in een totaal andere wereld binnen dan diegene waarmee ze begint. De densiteit ervan contrasteert met het aanvankelijke lijnenspel. Maar het blijft allemaal even prikkelend en fantasierijk.

[IMG]

Ontsnappen

‘Mosaic’ van Imge en Sine Özbilge die in Annecy in de Perspectives competitie wordt vertoond, doet zijn titel alle eer aan. Rondom drie centrale personages, een Koerdische student, een moslimmusicus en een christelijk meisje evoceren de regisseurs het bonte maar harmonische leven in een Syrische stad. Tot er een oorlogsmonster verschijnt en alles in de vernieling wordt gebombardeerd. De drie personages ontsnappen aan het ergste omdat ze door een zonnevis worden gered en terecht komen in een rustige westerse maatschappij. Actueler dan met “Mosaic’ kan je moeilijker zijn. Imge Özbilge die onder meer aan het KASK studeerde is geen onbekende voor Film Fest Gent. Met haar afstudeerproject ‘Camouflage’ nam ze deel aan de studentenkortfilmcompetitie en was er later jurylid van. Van Imge en Sine Özbilge werd vorig jaar in de Europese kortfilmcompetitie ‘#21XOXO’ vertoond.

[IMG]

Uitnodiging

Van de drie Annecyfilms is ‘Mosaic’ de meest experimentele en zowat alle genres clashen in de film. Uit die botsing, aangevuld door die van de verschillende culturen, komt een ietwat overdonderend geheel naar voor waarbij je soms ogen tekortkomt. Maar als je alle steentjes bij elkaar legt, zie je een mooie uitnodiging tot dialoog. Afschermen zoals in ‘Carrousel’ is uit den boze.

Aanvankelijk zou de zestigste editie van het festival van Annecy, een van de belangrijkste ter wereld voor de animatiefilm, doorgaan van 15 tot 20 juni maar door de digitale aanpak wordt de einddatum naar 30 juni verplaatst. De naar aanleiding van de zestigste verjaardag geplande festiviteiten worden een jaar uitgesteld. Dit jaar werden bijna 3200 films ingezonden. Meer informatie over Annecy: www.annecy.org.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?