Regisseur
Amy Holden Jones
Componist
Ralph Jones
Met
Jamie Lee Curtis, Bonnie Bartlett, Matt Clark
Editie 1984
88'
-
1983
-
Drama, Romantisch
-
Taal:
Engels
AMY JONES
Amy Jones volgde filmschool van het M.I.T. en werd nadien vooral aktief in de montage. Haar film A WEEKEND HOME kreeg de 1e prijs op het Studentenfilmfestival, waar o.m. Martin Scorsese in de jury zat. Hij gaf haar nadien een baan in de produktie van zijn TAXI DRIVER. Het was ook Scorsese die haar bij Roger Corman voorstelde, bij wie zij later haar filmregiewerk zou beginnen. Deed montage van HOLLYWOOD BOULEVARD en CORVETTE SUMMER. Zij werd door Spielberg aangezocht voor de montage van E.T, maar zij zou dat werk niet doen, omdat zij ondertussen van Corman toelating kreeg een film te regisseren. SLUMBER PARTY MASSACRE werd haar debuut. LOVE LETTERS werd ook door Corman geproduceerd.
Love Letters
LOVE LETTERS is, naar Hollywoodnormen, een goedkope film ; hij kostte "slechts" één miljoen dollar. Het is een ernstige liefdesgeschiedenis vanuit het gezichtspunt van de buitenechtelijke, "derde" persoon. Voor producer Corman iets geheel nieuws, voor regisseur Jones een persoonlijk succes. Haar vorige film SLUMBER PARTY MASSACRE, een low-budget film in de bekende Corman-trant, bracht veel geld op maar kon haar als regisseur maar weinig bieden. Na enig aandringen kreeg zij Cormans fiat voor LOVE LETTERS : "Twee films gaven mij mijn basisidee : LA FEMME D' A COTE (Truffaut) en SHOOT THE MOON (Parker). In deze tweede film ergerde ik mij aan de wijze waarop de buitenechtelijke vrouw geschetst werd. Ik merkte op dat er nog nooit een film gemaakt was vanuit het gezichtspunt van dit buitenechtelijke personage."
Voor de produktie werd vooral op lokatie gefilmd. Alleen Anna's kamer werd op de set gemaakt (het huisje waar de opnamen gemaakt werden was tè klein) . Corman was er erg tevreden over: "Dit is Amy's eerste persoonlijke film. Als hij succes heeft, wil ik meer zulke films maken. LOVE LETTERS is een film waar ik fier op ben." (Vrij naar R. S. Birchard in American Cinematographer, 1/84)
LOVE LETTERS schetst een alleenstaande jonge vrouw, Anna, die tamelijk veel succes heeft als radio-DJ. Haar moeder sterft plotseling en Anna vindt een pakje oude brieven die haar moeder van een minnaar kreeg tijdens de eerste jaren van haar huwelijk. Anna is dermate onder de indruk dat zij -als het ware in navolging -razend verliefd wordt op James Keach, een getrouwde fotograaf. Dit leidt tot ernstige discussies met haar vriendin Amy Madigan, die bij het celibaat zweert en maar weinig goeds over heeft voor de mannen van tegenwoordig. (Variety)
Amy Jones volgde filmschool van het M.I.T. en werd nadien vooral aktief in de montage. Haar film A WEEKEND HOME kreeg de 1e prijs op het Studentenfilmfestival, waar o.m. Martin Scorsese in de jury zat. Hij gaf haar nadien een baan in de produktie van zijn TAXI DRIVER. Het was ook Scorsese die haar bij Roger Corman voorstelde, bij wie zij later haar filmregiewerk zou beginnen. Deed montage van HOLLYWOOD BOULEVARD en CORVETTE SUMMER. Zij werd door Spielberg aangezocht voor de montage van E.T, maar zij zou dat werk niet doen, omdat zij ondertussen van Corman toelating kreeg een film te regisseren. SLUMBER PARTY MASSACRE werd haar debuut. LOVE LETTERS werd ook door Corman geproduceerd.
Love Letters
LOVE LETTERS is, naar Hollywoodnormen, een goedkope film ; hij kostte "slechts" één miljoen dollar. Het is een ernstige liefdesgeschiedenis vanuit het gezichtspunt van de buitenechtelijke, "derde" persoon. Voor producer Corman iets geheel nieuws, voor regisseur Jones een persoonlijk succes. Haar vorige film SLUMBER PARTY MASSACRE, een low-budget film in de bekende Corman-trant, bracht veel geld op maar kon haar als regisseur maar weinig bieden. Na enig aandringen kreeg zij Cormans fiat voor LOVE LETTERS : "Twee films gaven mij mijn basisidee : LA FEMME D' A COTE (Truffaut) en SHOOT THE MOON (Parker). In deze tweede film ergerde ik mij aan de wijze waarop de buitenechtelijke vrouw geschetst werd. Ik merkte op dat er nog nooit een film gemaakt was vanuit het gezichtspunt van dit buitenechtelijke personage."
Voor de produktie werd vooral op lokatie gefilmd. Alleen Anna's kamer werd op de set gemaakt (het huisje waar de opnamen gemaakt werden was tè klein) . Corman was er erg tevreden over: "Dit is Amy's eerste persoonlijke film. Als hij succes heeft, wil ik meer zulke films maken. LOVE LETTERS is een film waar ik fier op ben." (Vrij naar R. S. Birchard in American Cinematographer, 1/84)
LOVE LETTERS schetst een alleenstaande jonge vrouw, Anna, die tamelijk veel succes heeft als radio-DJ. Haar moeder sterft plotseling en Anna vindt een pakje oude brieven die haar moeder van een minnaar kreeg tijdens de eerste jaren van haar huwelijk. Anna is dermate onder de indruk dat zij -als het ware in navolging -razend verliefd wordt op James Keach, een getrouwde fotograaf. Dit leidt tot ernstige discussies met haar vriendin Amy Madigan, die bij het celibaat zweert en maar weinig goeds over heeft voor de mannen van tegenwoordig. (Variety)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Amy Holden Jones
Componist
Ralph Jones
Met
Jamie Lee Curtis, Bonnie Bartlett, Matt Clark
Scenario
Amy Holden Jones
Cinematograaf
Alec Hirschfeld
Monteur
Wendy Greene Bricmont
Producent
Roger Corman
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Jaar
1983