Regisseur
Fabrice Cazeneuve
Componist
Michel Portal
Met
Jean-François Balmer, Roger Jendly, Maryline Even, Axel Ganz
Editie 1984
100'
-
1984
-
Drama
-
Taal:
Frans
FABRICE CAZENEUVE
De in 1952 in Parijs geboren Fabrice Cazeneuve is sedert 1972 werkzaam bij de Franse televisiefilm in 1983 L'OEIL DU MORT.
Le Roi de la Chine
LE ROI DE CHINE is een splinternieuwe film van een jonge Franse kineast die deze zomer op het filmfestival van Locarno een van de grote verrassingen bleek te zijn : het is een veelbelovend debuut van iemand, die weliswaar met een niet geringe televisie-ervaring, een evenwichtige en aantrekkelijke film aflevert. Dit aantrekkelijke groeit naargelang de film vordert : het is een onderwerp dat niet alledaags is en zelfs een beetje ondankbaar en één van de verdiensten van de film is precies dat de regisseur de kijker weet te intrigeren en te boeien.
Het verhaal van LE ROI DE CHINE is niet alleen onmogelijk na te vertellen omdat het een verhaal is waar veel sprongen in gemaakt worden, waar er teveel nevenverhaaltjes bij komen kijken maar ook omdat het door zijn kleurrijk gegeven veel te omslachtig is om in een paar woorden te vervatten. LE ROI DE CHINE is ene zekere Grégor Vartarian. Omdat hij bij wijze van spreken de "koning is van de luizenmarkt" noemt men hem de "koning van China". Bij hem is alles te koop of te bekomen en in tegenstelling tot de echte clochards heeft hij een enorme stapelplaats dat men zijn "koninkrijk" zou kunnen noemen naar analogie met de titel.
En daar waar men zou kunnen denken dat de regisseur vooral een zeer specifieke kategorie mensen heeft willen portretteren, een beetje een vergeten kategorie, heeft hij toch willen aantonen dat het in de eerste plaats toch nog mensen zijn. "De koning van China" is inderdaad een vertegenwoordiger van de vuile, maatschappijvijandige, vaak brutale en afstotende "clochards" maar is ook een eenzame reële mens, die misschien "onbekwaam" is te leven ...
De in 1952 in Parijs geboren Fabrice Cazeneuve is sedert 1972 werkzaam bij de Franse televisiefilm in 1983 L'OEIL DU MORT.
Le Roi de la Chine
LE ROI DE CHINE is een splinternieuwe film van een jonge Franse kineast die deze zomer op het filmfestival van Locarno een van de grote verrassingen bleek te zijn : het is een veelbelovend debuut van iemand, die weliswaar met een niet geringe televisie-ervaring, een evenwichtige en aantrekkelijke film aflevert. Dit aantrekkelijke groeit naargelang de film vordert : het is een onderwerp dat niet alledaags is en zelfs een beetje ondankbaar en één van de verdiensten van de film is precies dat de regisseur de kijker weet te intrigeren en te boeien.
Het verhaal van LE ROI DE CHINE is niet alleen onmogelijk na te vertellen omdat het een verhaal is waar veel sprongen in gemaakt worden, waar er teveel nevenverhaaltjes bij komen kijken maar ook omdat het door zijn kleurrijk gegeven veel te omslachtig is om in een paar woorden te vervatten. LE ROI DE CHINE is ene zekere Grégor Vartarian. Omdat hij bij wijze van spreken de "koning is van de luizenmarkt" noemt men hem de "koning van China". Bij hem is alles te koop of te bekomen en in tegenstelling tot de echte clochards heeft hij een enorme stapelplaats dat men zijn "koninkrijk" zou kunnen noemen naar analogie met de titel.
En daar waar men zou kunnen denken dat de regisseur vooral een zeer specifieke kategorie mensen heeft willen portretteren, een beetje een vergeten kategorie, heeft hij toch willen aantonen dat het in de eerste plaats toch nog mensen zijn. "De koning van China" is inderdaad een vertegenwoordiger van de vuile, maatschappijvijandige, vaak brutale en afstotende "clochards" maar is ook een eenzame reële mens, die misschien "onbekwaam" is te leven ...
Image gallery
Generiek
Regisseur
Fabrice Cazeneuve
Componist
Michel Portal
Met
Jean-François Balmer, Roger Jendly, Maryline Even, Axel Ganz
Scenario
Jean-Marc Terrasse
Cinematograaf
Lucien Msika, Alain Monclin
Monteur
Michèle Gourot
Meer informatie
Taal
Frans
Productielanden
Frankrijk
Scenario gebaseerd op
"Le roi de la Chine" (Grégor Vartanian)
Jaar
1984