Regisseur
Mrinal Sen
Componist
B.V. Karanth
Met
Anjan Dutt, Mamata Shankar, Sreela Majumdar
Editie 1983
95'
-
1982
-
Drama
-
Taal:
Bengaals
MRINAL SEN
Geboren in Bangladesh 1923. Doktersstudies in Calcutta. Kommunistische sympathieën in de jaren veertig. Aanvang '50 publiceert hij een boek over Chaplin. Draait in '56 zijn eerste film. Wordt pas in '69 bekend in Europa met BUVAN SHOME. (Venetië, Cannes). Toch duurt het tot 1979 vooraleer het uit '78 daterende PARASHURAM in België op de buis komt. Twee jaar terug vertoonde het Filmgebeuren onaangekondigd films van Sen: EKDIN PRATIDIN in '81 en AKALER SANDHANE in '82. KHARIJ werd in Cannes '83 bekroond met de Speciale Prijs van de Jury. In essentie is Sen een kreatief bewerker van de Italiaanse neo-realistische filmstijl.
Kharij / Affaire classée
KHARIJ (De zaak is afgesloten): in tegenstelling tot de vorige films van Mrinal Sen biedt KHARIJ geen schrijnende en kant-klare analyse van een of ander heet hangijzer in Indië. Aanvankelijk lijkt Sen wel de kinderarbeid op de korrel te nemen: een gezin werft een 10-jarig joch aan als klusjesman. Het appartement dat ze betrekken is keurig maar klein. De jongen heeft evenwel geen eigen kamer. Na een koude nacht wordt de boy levenloos aangetroffen in de keuken. Gestikt door uitwasemingen van de kolenkachel? Minutieus beschrijft Sen de reacties van alle betrokken partijen: het echtpaar dat schrik heeft voor gerechtelijke vervolging en binnenskamers mekaar de schuld geeft; de huisbaas die zijn handen in onschuld wast; de buren die een vervelende nieuwsgierigheid aan de dag leggen; de familie (en vooral de vader) van het overleden knaapje die niks van de gebeurtenissen begrijpt en tenslotte de politie die de hele zaak eigenlijk zo snel mogelijk in de doofpot wil stoppen. Sen verrast de kijker door de ongewone en vaak angstaanjagende reacties van zijn personages: uiteindelijk blijkt iedereen onverschillig te staan tegenover de dood van het kind en tracht elkeen zijn gezicht zo beschaafd mogelijk te redden. KHARIJ eindigt op die vaststelling. Dit gevoel van verslagenheid blijft lang in je nazinderen. Het lijkt alsof Sen zijn eigenste lafheid, maar ook die van elke kijker op het scherm heeft vastgelegd.
Geboren in Bangladesh 1923. Doktersstudies in Calcutta. Kommunistische sympathieën in de jaren veertig. Aanvang '50 publiceert hij een boek over Chaplin. Draait in '56 zijn eerste film. Wordt pas in '69 bekend in Europa met BUVAN SHOME. (Venetië, Cannes). Toch duurt het tot 1979 vooraleer het uit '78 daterende PARASHURAM in België op de buis komt. Twee jaar terug vertoonde het Filmgebeuren onaangekondigd films van Sen: EKDIN PRATIDIN in '81 en AKALER SANDHANE in '82. KHARIJ werd in Cannes '83 bekroond met de Speciale Prijs van de Jury. In essentie is Sen een kreatief bewerker van de Italiaanse neo-realistische filmstijl.
Kharij / Affaire classée
KHARIJ (De zaak is afgesloten): in tegenstelling tot de vorige films van Mrinal Sen biedt KHARIJ geen schrijnende en kant-klare analyse van een of ander heet hangijzer in Indië. Aanvankelijk lijkt Sen wel de kinderarbeid op de korrel te nemen: een gezin werft een 10-jarig joch aan als klusjesman. Het appartement dat ze betrekken is keurig maar klein. De jongen heeft evenwel geen eigen kamer. Na een koude nacht wordt de boy levenloos aangetroffen in de keuken. Gestikt door uitwasemingen van de kolenkachel? Minutieus beschrijft Sen de reacties van alle betrokken partijen: het echtpaar dat schrik heeft voor gerechtelijke vervolging en binnenskamers mekaar de schuld geeft; de huisbaas die zijn handen in onschuld wast; de buren die een vervelende nieuwsgierigheid aan de dag leggen; de familie (en vooral de vader) van het overleden knaapje die niks van de gebeurtenissen begrijpt en tenslotte de politie die de hele zaak eigenlijk zo snel mogelijk in de doofpot wil stoppen. Sen verrast de kijker door de ongewone en vaak angstaanjagende reacties van zijn personages: uiteindelijk blijkt iedereen onverschillig te staan tegenover de dood van het kind en tracht elkeen zijn gezicht zo beschaafd mogelijk te redden. KHARIJ eindigt op die vaststelling. Dit gevoel van verslagenheid blijft lang in je nazinderen. Het lijkt alsof Sen zijn eigenste lafheid, maar ook die van elke kijker op het scherm heeft vastgelegd.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Mrinal Sen
Componist
B.V. Karanth
Met
Anjan Dutt, Mamata Shankar, Sreela Majumdar
Scenario
Mrinal Sen
Cinematograaf
K.K. Mahajan
Monteur
Gangadhar Naskar
Meer informatie
Taal
Bengaals
Productielanden
India
Scenario gebaseerd op
"Kharij" (Ramapada Chowdhury)
Jaar
1982