Regisseur
                                    Mrinal Sen
                                
                                                                                        
                                    Muziek (origineel)
                                    B.V. Karanth
                                
                                                                                        
                                    Met
                                    Anjan Dutt, Mamata Shankar, Sreela Majumdar
                                
                                                                                
                                    
                                                            Editie 1983
                                                                                        
                                                    
                    
                                                    95'
                                                                            -
                            1982
                                                                            -
                            Drama
                                                                                                    -
                            
                                    Taal:
                                    Bengaals
                                
                                            
                                                        
                            MRINAL SEN
Geboren in Bangladesh 1923. Doktersstudies in Calcutta. Kommunistische sympathieën in de jaren veertig. Aanvang '50 publiceert hij een boek over Chaplin. Draait in '56 zijn eerste film. Wordt pas in '69 bekend in Europa met BUVAN SHOME. (Venetië, Cannes). Toch duurt het tot 1979 vooraleer het uit '78 daterende PARASHURAM in België op de buis komt. Twee jaar terug vertoonde het Filmgebeuren onaangekondigd films van Sen: EKDIN PRATIDIN in '81 en AKALER SANDHANE in '82. KHARIJ werd in Cannes '83 bekroond met de Speciale Prijs van de Jury. In essentie is Sen een kreatief bewerker van de Italiaanse neo-realistische filmstijl.
Kharij / Affaire classée
KHARIJ (De zaak is afgesloten): in tegenstelling tot de vorige films van Mrinal Sen biedt KHARIJ geen schrijnende en kant-klare analyse van een of ander heet hangijzer in Indië. Aanvankelijk lijkt Sen wel de kinderarbeid op de korrel te nemen: een gezin werft een 10-jarig joch aan als klusjesman. Het appartement dat ze betrekken is keurig maar klein. De jongen heeft evenwel geen eigen kamer. Na een koude nacht wordt de boy levenloos aangetroffen in de keuken. Gestikt door uitwasemingen van de kolenkachel? Minutieus beschrijft Sen de reacties van alle betrokken partijen: het echtpaar dat schrik heeft voor gerechtelijke vervolging en binnenskamers mekaar de schuld geeft; de huisbaas die zijn handen in onschuld wast; de buren die een vervelende nieuwsgierigheid aan de dag leggen; de familie (en vooral de vader) van het overleden knaapje die niks van de gebeurtenissen begrijpt en tenslotte de politie die de hele zaak eigenlijk zo snel mogelijk in de doofpot wil stoppen. Sen verrast de kijker door de ongewone en vaak angstaanjagende reacties van zijn personages: uiteindelijk blijkt iedereen onverschillig te staan tegenover de dood van het kind en tracht elkeen zijn gezicht zo beschaafd mogelijk te redden. KHARIJ eindigt op die vaststelling. Dit gevoel van verslagenheid blijft lang in je nazinderen. Het lijkt alsof Sen zijn eigenste lafheid, maar ook die van elke kijker op het scherm heeft vastgelegd.
                        
                    Geboren in Bangladesh 1923. Doktersstudies in Calcutta. Kommunistische sympathieën in de jaren veertig. Aanvang '50 publiceert hij een boek over Chaplin. Draait in '56 zijn eerste film. Wordt pas in '69 bekend in Europa met BUVAN SHOME. (Venetië, Cannes). Toch duurt het tot 1979 vooraleer het uit '78 daterende PARASHURAM in België op de buis komt. Twee jaar terug vertoonde het Filmgebeuren onaangekondigd films van Sen: EKDIN PRATIDIN in '81 en AKALER SANDHANE in '82. KHARIJ werd in Cannes '83 bekroond met de Speciale Prijs van de Jury. In essentie is Sen een kreatief bewerker van de Italiaanse neo-realistische filmstijl.
Kharij / Affaire classée
KHARIJ (De zaak is afgesloten): in tegenstelling tot de vorige films van Mrinal Sen biedt KHARIJ geen schrijnende en kant-klare analyse van een of ander heet hangijzer in Indië. Aanvankelijk lijkt Sen wel de kinderarbeid op de korrel te nemen: een gezin werft een 10-jarig joch aan als klusjesman. Het appartement dat ze betrekken is keurig maar klein. De jongen heeft evenwel geen eigen kamer. Na een koude nacht wordt de boy levenloos aangetroffen in de keuken. Gestikt door uitwasemingen van de kolenkachel? Minutieus beschrijft Sen de reacties van alle betrokken partijen: het echtpaar dat schrik heeft voor gerechtelijke vervolging en binnenskamers mekaar de schuld geeft; de huisbaas die zijn handen in onschuld wast; de buren die een vervelende nieuwsgierigheid aan de dag leggen; de familie (en vooral de vader) van het overleden knaapje die niks van de gebeurtenissen begrijpt en tenslotte de politie die de hele zaak eigenlijk zo snel mogelijk in de doofpot wil stoppen. Sen verrast de kijker door de ongewone en vaak angstaanjagende reacties van zijn personages: uiteindelijk blijkt iedereen onverschillig te staan tegenover de dood van het kind en tracht elkeen zijn gezicht zo beschaafd mogelijk te redden. KHARIJ eindigt op die vaststelling. Dit gevoel van verslagenheid blijft lang in je nazinderen. Het lijkt alsof Sen zijn eigenste lafheid, maar ook die van elke kijker op het scherm heeft vastgelegd.
Image gallery
                    
                    Generiek
                            Regisseur
                            
                                            Mrinal Sen
                            Muziek (origineel)
                            
                                            B.V. Karanth
                            Met
                            
                                            Anjan Dutt, Mamata Shankar, Sreela Majumdar
                            Scenario
                            
                                            Mrinal Sen
                            Cinematograaf
                            
                                            K.K. Mahajan
                            Monteur
                            
                                    Gangadhar Naskar
Meer informatie
                            Taal
                            
                                            Bengaals
                            Productielanden
                            
                                            India
                            Scenario gebaseerd op
                            
                                            "Kharij" (Ramapada Chowdhury)
                            Jaar
                            
                                    1982