Regisseur
Brian De Palma
Componist
Eric Kaz, J. Stephen Soles, Artie Traum
Met
Jonathan Warden, Robert De Niro, Gerrit Graham
Editie 1980
88'
-
1968
-
Drama, Komedie
-
Taal:
Engels
"Greetings" was in 1968 het eerste grote sukses voor Brian de Palma. Met producent Charles Hirsch had hij zijn derde film gemaakt met het bijzonder lage budget van $ 43.100, en "Greetings" zou uiteindelijk ruim een miljoen dollar opbrengen. ln "Greetings" zijn de hoofdpersonen drie jonge mensen: één van hen probeert op allerlei manieren onder de dienstplicht uit te komen, de anderen, waarvan de één zich met het maken van pornofilms bezighoudt en de laatste met het lezen van alles wat maar in de verste verte te maken heeft met de moord op John Kennedy, helpen hem daarbij; dan kunnen ze meteen ervaring opdoen voor het moment waarop ze zelf hun oproep krijgen. De Palma: "Ik denk dat “Greetings” een zeer waarheidsgetrouw beeld is van wat er in die periode aan de gang was, middle-class kinderen die zich zorgen maakten over de dienstplicht- ik ken niemand die ook echt in dienst ging, op de één of andere manier kwamen ze er allemaal onderuit - en wat ze dachten von wat er om hen heen gebeurde: de (sexuele) vrijheid, de moord op Kennedy, pornofilms, kontakten per komputer, dat soort dingen."
De Palma maakte zijn eerste speelfilm in 1964, maar hij deed er twee jaar over voordat "The wedding party" gemonteerd was. Vervolgens kwam "Murder à la Mod" en toen zijn eerste relatief grote sukses: "Greetings". Alsof hij in Hollywood zat, maakte de Palma toen metean een vervolg op dit sukses, opnieuw met in de hoofdrol de toen nog onbekende Robert de Niro, die ook al in "The wedding party" speelde. Dat vervolg kreeg twee titels mee, Son of Greetings en Hi. Mom!, maar dat hielp niet om er een sukses van te maken. De Palma maakte na de popmuziekfilm "Dionysius '69" de stap naar Hollywood, om bij Warner Bros "Get to know your rabbit" te maken. Dat werd een echec: “Ik heb diep ademgehaald en ben met een ferme sprong in de korruptie gedoken, vastbesloten om van elk moment te genieten. Het was een rampzalige ervaring - ik kwam, zag en verloor - maar ik heb er veel van geleerd. Ik heb geleerd dat je een bepaalde machtspositie moet hebben om de pressies van buitenaf te kunnen weerstaan. Iemand als Coppola heeft heel bewust toegewerkt naar een kommerciële machtspositie - sukses aan de bioskoopkassa’s en nu mag hij in Hollywood vrijwel alles doen wat hij wil. Dat is óók moeilijk, omdat dan opeens iedereen wat van je wil, niemand je meer met rust laat, al dal gepluk en gemanoeuvreer. Het is misschien erger om bewonderd te worden dan genegeerd." In die laatste positie bevindt Brian de Palma zich nu, want hij is terug in Hollywood. Na zijn slechte ervaring bij Warner ging hij weer zelf films produceren, met als resultaat "Sisters", "Phantom of the Paradise" en de suksesfilms "Obsession" en "Carrie". De Palma moet nu gaan bewijzen dat het niet gemakkelijk is weer een suksesfilm te maken na een kommerciële hit; wat voor problemen dat kan opleveren heeft hij inmiddels van zijn vrienden kunnen leren, vrienden als Coppola, Scorsese en Spielberg die de grootste moeite hebben met hun respektievelijke grote produkties "Apocalypse Now", 'New York,New York' en "Close Encounters".
De Palma maakte zijn eerste speelfilm in 1964, maar hij deed er twee jaar over voordat "The wedding party" gemonteerd was. Vervolgens kwam "Murder à la Mod" en toen zijn eerste relatief grote sukses: "Greetings". Alsof hij in Hollywood zat, maakte de Palma toen metean een vervolg op dit sukses, opnieuw met in de hoofdrol de toen nog onbekende Robert de Niro, die ook al in "The wedding party" speelde. Dat vervolg kreeg twee titels mee, Son of Greetings en Hi. Mom!, maar dat hielp niet om er een sukses van te maken. De Palma maakte na de popmuziekfilm "Dionysius '69" de stap naar Hollywood, om bij Warner Bros "Get to know your rabbit" te maken. Dat werd een echec: “Ik heb diep ademgehaald en ben met een ferme sprong in de korruptie gedoken, vastbesloten om van elk moment te genieten. Het was een rampzalige ervaring - ik kwam, zag en verloor - maar ik heb er veel van geleerd. Ik heb geleerd dat je een bepaalde machtspositie moet hebben om de pressies van buitenaf te kunnen weerstaan. Iemand als Coppola heeft heel bewust toegewerkt naar een kommerciële machtspositie - sukses aan de bioskoopkassa’s en nu mag hij in Hollywood vrijwel alles doen wat hij wil. Dat is óók moeilijk, omdat dan opeens iedereen wat van je wil, niemand je meer met rust laat, al dal gepluk en gemanoeuvreer. Het is misschien erger om bewonderd te worden dan genegeerd." In die laatste positie bevindt Brian de Palma zich nu, want hij is terug in Hollywood. Na zijn slechte ervaring bij Warner ging hij weer zelf films produceren, met als resultaat "Sisters", "Phantom of the Paradise" en de suksesfilms "Obsession" en "Carrie". De Palma moet nu gaan bewijzen dat het niet gemakkelijk is weer een suksesfilm te maken na een kommerciële hit; wat voor problemen dat kan opleveren heeft hij inmiddels van zijn vrienden kunnen leren, vrienden als Coppola, Scorsese en Spielberg die de grootste moeite hebben met hun respektievelijke grote produkties "Apocalypse Now", 'New York,New York' en "Close Encounters".
Image gallery
Generiek
Regisseur
Brian De Palma
Componist
Eric Kaz, J. Stephen Soles, Artie Traum
Met
Jonathan Warden, Robert De Niro, Gerrit Graham
Scenario
Brian De Palma, Charles Hirsch
Cinematograaf
Robert Fiore
Monteur
Brian De Palma
Producent
Charles Hirsch
Meer informatie
Taal
Engels
Productielanden
Verenigde Staten van Amerika
Jaar
1968
Filmografie
Brian De Palma
Icarus (short, 1960), 660124: The Story of an IBM Card (short, 1961), Woton's Wake (short, 1963), Jennifer (short, 1964), The Responsive Eye (short, 1966), Show Me a Strong Town and I'll Show You a Strong Bank (short, 1966), Murder a la Mod (1968), Greetings (1968), The Wedding Party (1969), To Bridge This Gap (short, 1969), Dionysus in '69 (1970), Hi, Mom! (1970), Get to Know Your Rabbit (1972), Sisters (1972), Phantom of the Paradise (1974), Obsession (1976), Carrie (1976), The Fury (1978), Home Movies (1979), Dressed to Kill (1980), Blow Out (1981), Scarface (1983), Body Double (1984), Bob Seger & The Silver Bullet Band: American Storm (music video, 1986), The Untouchables (1987), Casualties of War (1989), The Bonfire of the Vanities (1990), Raising Cain (1992), Carlito's Way (1993), Mission: Impossible (1996), Snake Eyes (1998), Mission to Mars (2000), Femme Fatale (2002), The Black Dahlia (2006), Redacted (2007), Passion (2012), Domino (2019)