09 20 okt. '24
A847f93b 83f4 4af7 9280 aa3525a2931d

Brian De Palma

Greetings

Editie 1980
88' - 1968 - Drama, Komedie - Taal: Engels
Regisseur: Brian De Palma Componist: Eric Kaz, J. Stephen Soles, Artie Traum Met: Jonathan Warden, Robert De Niro, Gerrit Graham
"Greetings" was in 1968 het eerste grote sukses voor Brian de Palma. Met producent Charles Hirsch had hij zijn derde film gemaakt met het bijzonder lage budget van $ 43.100, en "Greetings" zou uiteindelijk ruim een miljoen dollar opbrengen. ln "Greetings" zijn de hoofdpersonen drie jonge mensen: één van hen probeert op allerlei manieren onder de dienstplicht uit te komen, de anderen, waarvan de één zich met het maken van pornofilms bezighoudt en de laatste met het lezen van alles wat maar in de verste verte te maken heeft met de moord op John Kennedy, helpen hem daarbij; dan kunnen ze meteen ervaring opdoen voor het moment waarop ze zelf hun oproep krijgen. De Palma: "Ik denk dat “Greetings” een zeer waarheidsgetrouw beeld is van wat er in die periode aan de gang was, middle-class kinderen die zich zorgen maakten over de dienstplicht- ik ken niemand die ook echt in dienst ging, op de één of andere manier kwamen ze er allemaal onderuit - en wat ze dachten von wat er om hen heen gebeurde: de (sexuele) vrijheid, de moord op Kennedy, pornofilms, kontakten per komputer, dat soort dingen."

De Palma maakte zijn eerste speelfilm in 1964, maar hij deed er twee jaar over voordat "The wedding party" gemonteerd was. Vervolgens kwam "Murder à la Mod" en toen zijn eerste relatief grote sukses: "Greetings". Alsof hij in Hollywood zat, maakte de Palma toen metean een vervolg op dit sukses, opnieuw met in de hoofdrol de toen nog onbekende Robert de Niro, die ook al in "The wedding party" speelde. Dat vervolg kreeg twee titels mee, Son of Greetings en Hi. Mom!, maar dat hielp niet om er een sukses van te maken. De Palma maakte na de popmuziekfilm "Dionysius '69" de stap naar Hollywood, om bij Warner Bros "Get to know your rabbit" te maken. Dat werd een echec: “Ik heb diep ademgehaald en ben met een ferme sprong in de korruptie gedoken, vastbesloten om van elk moment te genieten. Het was een rampzalige ervaring - ik kwam, zag en verloor - maar ik heb er veel van geleerd. Ik heb geleerd dat je een bepaalde machtspositie moet hebben om de pressies van buitenaf te kunnen weerstaan. Iemand als Coppola heeft heel bewust toegewerkt naar een kommerciële machtspositie - sukses aan de bioskoopkassa’s en nu mag hij in Hollywood vrijwel alles doen wat hij wil. Dat is óók moeilijk, omdat dan opeens iedereen wat van je wil, niemand je meer met rust laat, al dal gepluk en gemanoeuvreer. Het is misschien erger om bewonderd te worden dan genegeerd." In die laatste positie bevindt Brian de Palma zich nu, want hij is terug in Hollywood. Na zijn slechte ervaring bij Warner ging hij weer zelf films produceren, met als resultaat "Sisters", "Phantom of the Paradise" en de suksesfilms "Obsession" en "Carrie". De Palma moet nu gaan bewijzen dat het niet gemakkelijk is weer een suksesfilm te maken na een kommerciële hit; wat voor problemen dat kan opleveren heeft hij inmiddels van zijn vrienden kunnen leren, vrienden als Coppola, Scorsese en Spielberg die de grootste moeite hebben met hun respektievelijke grote produkties "Apocalypse Now", 'New York,New York' en "Close Encounters".

Image gallery

6e005217 e31e 4216 8f45 5d5f321f9187
A847f93b 83f4 4af7 9280 aa3525a2931d

Generiek

Regisseur

Brian De Palma

Componist

Eric Kaz, J. Stephen Soles, Artie Traum

Met

Jonathan Warden, Robert De Niro, Gerrit Graham

Scenario

Brian De Palma, Charles Hirsch

Cinematograaf

Robert Fiore

Monteur

Brian De Palma

Producent

Charles Hirsch

Meer informatie

Taal

Engels

Productielanden

Verenigde Staten van Amerika

Jaar

1968

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?